Shock
- JJV
Re: Shock
.. * shakes *
(kennen elkaar van plaza, ik roof daar)
eh.. shock.. shock..
hèb een paar keer liggen repeteren wat ik zo ging uitleggen aan de ambulance broeders hoe't meiske naast me in de toestand was gekomen van heeeeele trage ademhaling en afwezigheid..
maar of dat shockwas?
(en eh.. meestal was't over voor ik zelf echt in paniek was)
(kennen elkaar van plaza, ik roof daar)
eh.. shock.. shock..
hèb een paar keer liggen repeteren wat ik zo ging uitleggen aan de ambulance broeders hoe't meiske naast me in de toestand was gekomen van heeeeele trage ademhaling en afwezigheid..
maar of dat shockwas?
(en eh.. meestal was't over voor ik zelf echt in paniek was)
~\v/~
-
Shock vanuit spel zul je flink je best moeten doen denk ik. Shock is bot gezegd een tekort aan bloed, waardoor het lichaam de minst belangrijke functies één voor één uitschakelt.
Binnen bdsm zou ik alleen heel veel bloedverlies of grote brandwonden als logische oorzaak kunnen noemen en dan is er nogal wat fout gegaan. In dat geval bel je zo snel mogelijk de ambulance en zorg je dat het slachtoffer gaat liggen en niet beweegt.
Je geeft geen drinken, zorgt dat het slachtoffer niet onderkoeld raakt en probeert het slachtoffer gerust te stellen en aan de praat te houden.
Ow en als je veel bloedverlies ziet, is 't natuurlijk wel handig om dat bloed te stelpen en zo meer bloedverlies tegen te gaan.
Binnen bdsm zou ik alleen heel veel bloedverlies of grote brandwonden als logische oorzaak kunnen noemen en dan is er nogal wat fout gegaan. In dat geval bel je zo snel mogelijk de ambulance en zorg je dat het slachtoffer gaat liggen en niet beweegt.
Je geeft geen drinken, zorgt dat het slachtoffer niet onderkoeld raakt en probeert het slachtoffer gerust te stellen en aan de praat te houden.
Ow en als je veel bloedverlies ziet, is 't natuurlijk wel handig om dat bloed te stelpen en zo meer bloedverlies tegen te gaan.
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
.Gutes oder boses?
Therapy?
Ik bedoel niet gewoon subspace ....
Het verschilde wezenlijk van andere ervaringen.
al denk ik niet dat het echt van belang is.
Mijn subje heeft een dosis pijn ontvangen die je redelijk extreem (denk aan elite-painfilmpjes achtige pijn) mag noemen en het was ook erg lokaal, onderaan het zitvlak, bovenaan billen.
Min of meer direct na afloop van de verwennerij raakte ze (even) buiten bewustzijn en na bijkomen had ze het intens koud en zat te klappertanden terwijl de omgevingstemperatuur toch echt ruim 25 graden celcius was.
Shock ontstaat tijdens of na een levensbedreigende situatie (vindt het lichaam) en gaat over op overleef modus en houdt alleen de vitale delen van het lichaam nog werkend en ontrekt bloed aan de rest van de minder belangrijke delen.
Er was geen sprake van bloed, het meisje hoeft niet permanent stuk en moet ook nog naar huis, man en kinderen.
Ik heb zelf uiteraard ook rondgekeken op internet ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Shock" onclick="window.open(this.href);return false; ) en hier en daar gevraagd en kreeg in ieder geval te horen dat het wel eens een milde vorm van een shock zou kunnen zijn.
Wikipedia lezend begin ik wat te twijfelen aan de term shock voor de conditie van mijn sub afgelopen zondag.
Maar ik heb genoeg subspace gezien bij menig sub om aan te nemen dat dit iets anders was.
Vandaar dit onderwerp.
Het verschilde wezenlijk van andere ervaringen.
Zucht, ok lieffiefantashe schreef:Misschien moet je even kort uitleggen wat je bedoelt? Wat er gebeurde?

Mijn subje heeft een dosis pijn ontvangen die je redelijk extreem (denk aan elite-painfilmpjes achtige pijn) mag noemen en het was ook erg lokaal, onderaan het zitvlak, bovenaan billen.
Min of meer direct na afloop van de verwennerij raakte ze (even) buiten bewustzijn en na bijkomen had ze het intens koud en zat te klappertanden terwijl de omgevingstemperatuur toch echt ruim 25 graden celcius was.
Deels waar, deels niet waar.bitemarks schreef:Shock is bot gezegd een tekort aan bloed, waardoor het lichaam de minst belangrijke functies één voor één uitschakelt.
Shock ontstaat tijdens of na een levensbedreigende situatie (vindt het lichaam) en gaat over op overleef modus en houdt alleen de vitale delen van het lichaam nog werkend en ontrekt bloed aan de rest van de minder belangrijke delen.
Er was geen sprake van bloed, het meisje hoeft niet permanent stuk en moet ook nog naar huis, man en kinderen.
Ik heb zelf uiteraard ook rondgekeken op internet ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Shock" onclick="window.open(this.href);return false; ) en hier en daar gevraagd en kreeg in ieder geval te horen dat het wel eens een milde vorm van een shock zou kunnen zijn.
Wikipedia lezend begin ik wat te twijfelen aan de term shock voor de conditie van mijn sub afgelopen zondag.
Maar ik heb genoeg subspace gezien bij menig sub om aan te nemen dat dit iets anders was.
Vandaar dit onderwerp.
Ik ben geen medicus, maar volgens mij heeft Bitemarks hier volledig gelijk. Dit lijkt me geen geval van shock. Om nog even verder te vragen, er is ook nog en subtiel verschil tusen bewusteloos zijn en flauwvallen. Hoe lang is ze weggeweest?Tofenaar schreef: Min of meer direct na afloop van de verwennerij raakte ze (even) buiten bewustzijn en na bijkomen had ze het intens koud en zat te klappertanden terwijl de omgevingstemperatuur toch echt ruim 25 graden celcius was.
Dan mijn eigen ervaringen:
Met flauwvallen heb ik een ruime ervaring. Dat kan vrij makkelijk gebeuren in een heftig spel, en sommige bondages kennen nog wat extra risico-factoren op dat punt (lang staan bijvoorbeeld, druk op gevoelige plekken, bij suspension uitputting). Het gebeurt me dus zo nu en dan dat een subje flauwvalt. In zijn algemeenheid is dat niet erg. Normaal gesproken is iemand even horizontaal neerleggen genoeg om weer bij te komen. Daarna kan iemand het inderdaad nog een tijdje koud hebben, maar dat gaat wel over. Sterker nog "het klamme zweet" krijgen is ook een teken dat iemand weleens zou kunnen gaan flauwvallen.
Een periode had het pluu het zelfs heel vaak na suspension. Pas na een tijdje kwamen erachter dat het altijd bij dezelfde was, een op zich niet al te zware positie, maar dat haar hoofd daarbij altijd in een " knik" hing. Voortaan wat extra steun gegeven bij het hoofd, problem solved.
Een keer heb ik het gehad dat iemand niet gelijk weer bijkwam en het op bewusteloosheid ging lijken. Ik heb toen op het punt gestaan 112 te bellen, maar vlak daarvoor kwam ze alsnog bij (na alles bij elkaar een seconde of 10, 12 ofzo). Dan schrik je dus echt wel even.
Met shock heb ik geen ervaring, en ik denk dat Bitemarks gelijk heeft. 112 bellen.
Wat betreft ermee omgaan:
- praat erover, en ga je vooral (allebei) niet schuldig voelen. Subjes hebben soms het gevoel dat het hun schuld is, dat ze het hadden moeten aankunnen, of eerder hadden moeten aangeven. Dominant hebben soms het gevoel dat flauwvallen fout is en dat het hun schuld is. Feit is dat het gewoon soms gebeurt en - grote stommiteiten daargelaten - dat je niet zoveel kunt doen om het te voorkomen.
- probeer er achter te komen wat de oorzaak was. Dat kan iets heel stoms zijn als gucosetekort, of juist teveel gegeten, te warm, te koud, te lang met je knieen in lockstand gestaan, vermoeidheid, een bepaalde (bondage)positie, hoofd naar beneden gehad.... Als je weet welke factor het was, kun je proberen het te voorkomen. Als er bondage in het spel was wil ik altijd best met mensen meedenken over de positie aarin het gebeurde.
- anticipeer een volgende keer op de mogelijkheid. Wat je ook doet, vraag jezelf altijd even af wat er gebeurt als iemand flauw zou vallen. Staan er dingen in de weg met een scherpe rand? Bij bondage (met touw of boeien), welke spieren/gewrichten gaan de klap krijgen als ze out gaat? Hoe kan ik haar los maken als ze out is ("dood" gewicht is echt lastiger). Flauwvallen zelf is zelden erg, maar als je met je kop tegen die metalen rand valt of je schouders uit de kom trekt is het WEL erg.
- Als het echt vaak gebeurt, dan is het misschien toch wel een slim idee om even langs een arts te gaan. Er kan immers ook een medische oorzaak zijn.
Heb je hier wat aan?
Ik herken het ook als een vorm van subspace. Helemaal "out" gaan na een heftig pijnspel en daarna het klappertanden en het ijskoud hebben.
Of het wegraken bij mij nu een endorfine/adrenaline rush is, of misschien een soort van hyperventilatie ( of een combinatie daarvan) van het slecht ademhalen door de pijn. Ook merk ik dat als een pijnspel echt heftig is, ik alles op een zacht pitje kan zetten, geen heftige spiertrekkingen meer, ademhaling word langzamer enz. Een begin van subspace waarschijnlijk waar ik nog uit te halen ben.
Gaat het spel door en word het echt heel heftig met een enorme pijnapotheose aan het eind, raak ik weg, weet van niks meer, en kom klappertandend en soms ook huilend ergens weer bij.
( Maar voel me dan wel heel lekker als ik weer helemaal in een dekbed gewikkeld uit mag subben)
Of het wegraken bij mij nu een endorfine/adrenaline rush is, of misschien een soort van hyperventilatie ( of een combinatie daarvan) van het slecht ademhalen door de pijn. Ook merk ik dat als een pijnspel echt heftig is, ik alles op een zacht pitje kan zetten, geen heftige spiertrekkingen meer, ademhaling word langzamer enz. Een begin van subspace waarschijnlijk waar ik nog uit te halen ben.
Gaat het spel door en word het echt heel heftig met een enorme pijnapotheose aan het eind, raak ik weg, weet van niks meer, en kom klappertandend en soms ook huilend ergens weer bij.
( Maar voel me dan wel heel lekker als ik weer helemaal in een dekbed gewikkeld uit mag subben)
Wegzakken, niet ademen, niet reageren, vervolgens klappertanden, rillen, shaken, huilen. Klinkt allemaal als diepe subspace. Soms dan adem ik een hele tijd niet, komt omdat er voldoende zuurstof door mijn lijf heen raast denk ik.
Ik heb ook verschillende keren gehad dat ik maar weg bleefzakken, ik leek dan wel weer op deze aardkloot te zijn maar kon een uur later of zelfs de volgende ochtend door één blik weer helemaal wegfloepen en diep weg zijn.
Ik zou het heel vervelend vinden als 112 gebeld werd omdat ik lag te spacen.....
Ik heb ook verschillende keren gehad dat ik maar weg bleefzakken, ik leek dan wel weer op deze aardkloot te zijn maar kon een uur later of zelfs de volgende ochtend door één blik weer helemaal wegfloepen en diep weg zijn.
Ik zou het heel vervelend vinden als 112 gebeld werd omdat ik lag te spacen.....
- cinderella
Ik val vrij gemakkelijk flauw als ik lang moet staan, en ben al een paar keer bewusteloos geweest na een val met fietsen. Over dat flauwvallen informeer ik daarom ook meteen mocht er sprake van zijn dat ik ga spelen. Het is niet iets waar ik van schrik, maar daarna kan ik gewoon een hele tijd vrij weinig meer. Ik heb liever dat iemand dan te snel schrikt en wel 112 belt, dan dat het toch achteraf wat ernstiger blijkt te zijn die keer en er te laat wordt gebeld. Flauwvallen probeer ik dan ook als het even kan wel te vermijden, en dat zal in een spel betekenen dat ik niet tot het uiterste zal gaan.
toen doet er nu niet meer toe
hier ook een keer flauwgevallen. Op een ochtend na heftige sex nog niet gegeten en daarna warme lange douche. Kwam bij en eerste wat ik dacht was hmmmmmmmmmmmm leek wel high, was het dan wel flauwvallen. Kreeg daarna plens koud water over me heen. Was direct bij en dat was nog heerlijk ook. Misschien eerste subspace of gewoon flauwvallen? zware ademhaling en voelde me idd steeds verder wegzakken......