Definitie vraag: slaaf, sub, onderdanige
Definitie vraag: slaaf, sub, onderdanige
Hallo,
Zo, ik heb 2 maanden gelurkt, in die tijd welgeteld 1 reactie gegeven en nu toch maar zelf een vraag plaatsen...
Ik zie regelmatig de term slaaf, sub, onderdanige terugkomen. Nu begreep ik via een ander forum dat daar verschil in zit in definitie, maar ik kan nergens zoiets terugvinden.
Mij vraag is dus: bestaat er zoiets als een definitie van een slaaf, sub, onderdanige, wat is die definitie dan? Is dat een absoluut iets of net als met veel andere dingen toch een persoonlijke invulling?
Zo, ik heb 2 maanden gelurkt, in die tijd welgeteld 1 reactie gegeven en nu toch maar zelf een vraag plaatsen...
Ik zie regelmatig de term slaaf, sub, onderdanige terugkomen. Nu begreep ik via een ander forum dat daar verschil in zit in definitie, maar ik kan nergens zoiets terugvinden.
Mij vraag is dus: bestaat er zoiets als een definitie van een slaaf, sub, onderdanige, wat is die definitie dan? Is dat een absoluut iets of net als met veel andere dingen toch een persoonlijke invulling?
Re: Definitie vraag: slaaf, sub, onderdanige
persoonlijke invulling!:)
voor mij geld:
onderdanig/sub(missive) is een karaktereigenschap, ben ik dus altijd
slaaf/slavin is functie dus kan alleen als je een Mr/Mrs hebt
voor mij geld:
onderdanig/sub(missive) is een karaktereigenschap, ben ik dus altijd
slaaf/slavin is functie dus kan alleen als je een Mr/Mrs hebt
Hoi! Ik ben zelf nog een behoorlijke beginner op BDSM vlak, dus ik laat de antwoorden aan de meer ervaren mensen over. Ik denk wel dat het belangrijk is om jezelf niet in een hokje te plaatsen, maar vooral zelf te doen wat goed voelt of je interessant vindt.
Zelf kick ik behoorlijk op pijn, maar zie ik vrij weinig in vernedering, en je zult me ook geen taarten voor mensen zien bakken... Then again, me onderwerpen aan m'n top voelde echt ontzettend goed. Geen idee, de tijd zal het leren.
Zelf kick ik behoorlijk op pijn, maar zie ik vrij weinig in vernedering, en je zult me ook geen taarten voor mensen zien bakken... Then again, me onderwerpen aan m'n top voelde echt ontzettend goed. Geen idee, de tijd zal het leren.

- pluis
Voor een heel groot deel is die definitie eh.. wat de gek ervoor geeft. Er zijn geen harde regels over, gelukkig, maar in de dagelijkse spraak geldt ongeveer het volgende, volgens mij:
onderdanige: degene die in een bepaald (eenmalig) contact of een relatie de onderdanige rol aanneemt. Meest algemene term.
sub: iemand die zich identificeert als degene die in een contact of relatie de onderdanige rol inneemt (in vergelijking met 'onderdanige' gaat het dus n beetje meer om wie je bent dan om wat je doet).
slaaf: iemand die zich identificeert als degene die in een relatie op verregaande wijze de onderdanige partij is. (in vergelijking met 'sub' wordt slaaf vaak gezien als een extremere vorm, waarbij niet alleen sprake is van willige overgave van de onderdanige maar van een ideologische overdracht van eigendom. Een slaaf is niet meer van zichzelf, maar van zijn/ haar eigenaar. Ik denk dat de term ideologisch eigendom heel belangrijk is. Voor de wet kun je in Nederland geen eigendom zijn van iemand anders, maar in de relatie tot een slaaf wordt evengoed vastgehouden aan het idee.)
Euh.. Zoiets?
onderdanige: degene die in een bepaald (eenmalig) contact of een relatie de onderdanige rol aanneemt. Meest algemene term.
sub: iemand die zich identificeert als degene die in een contact of relatie de onderdanige rol inneemt (in vergelijking met 'onderdanige' gaat het dus n beetje meer om wie je bent dan om wat je doet).
slaaf: iemand die zich identificeert als degene die in een relatie op verregaande wijze de onderdanige partij is. (in vergelijking met 'sub' wordt slaaf vaak gezien als een extremere vorm, waarbij niet alleen sprake is van willige overgave van de onderdanige maar van een ideologische overdracht van eigendom. Een slaaf is niet meer van zichzelf, maar van zijn/ haar eigenaar. Ik denk dat de term ideologisch eigendom heel belangrijk is. Voor de wet kun je in Nederland geen eigendom zijn van iemand anders, maar in de relatie tot een slaaf wordt evengoed vastgehouden aan het idee.)
Euh.. Zoiets?
@Pluis: Kan iemand dan ook slaaf zijn voor de duur van een spel? Of voor zolang je samen bent ook buiten het spel?
Aangezien er geen algemeen geaccepteerde betekenis is, is het antwoord per definitie: Ja.
Wat ik het meeste ben tegen gekomen is dat de term 'slaaf' (of 'slavin') het meest gebruikt wordt in een bezittelijke vorm (mijn slaaf, slavin van X) door personen die een doorlopende D/s relatie hebben. Meestal is daarbij de machtsongelijkheid ook buiten de slaapkamer/spelsituaties aanwezig.
Het komt dus niet vaak voor dat iemand slechts voor de duur van een spel 'slaaf' genoemd wordt, maar des te vaker dat de term ook buiten het spel gebruikt wordt.
Aan het rijtje "slaaf, sub, onderdanige" wil ik eigenlijk nog een term toevoegen: "bottom"
De term 'bottom' (en de tegenhanger 'top') wordt niet zo veel gebruikt in Nederland, maar slaat op iemand die de ontvangende partij is in een SM spel, zonder dat er sprake is van een machtsverhouding met de top.
Wat ik het meeste ben tegen gekomen is dat de term 'slaaf' (of 'slavin') het meest gebruikt wordt in een bezittelijke vorm (mijn slaaf, slavin van X) door personen die een doorlopende D/s relatie hebben. Meestal is daarbij de machtsongelijkheid ook buiten de slaapkamer/spelsituaties aanwezig.
Het komt dus niet vaak voor dat iemand slechts voor de duur van een spel 'slaaf' genoemd wordt, maar des te vaker dat de term ook buiten het spel gebruikt wordt.
Aan het rijtje "slaaf, sub, onderdanige" wil ik eigenlijk nog een term toevoegen: "bottom"
De term 'bottom' (en de tegenhanger 'top') wordt niet zo veel gebruikt in Nederland, maar slaat op iemand die de ontvangende partij is in een SM spel, zonder dat er sprake is van een machtsverhouding met de top.
@anderebart: maar voor de duur van een spel is toch per definitie overdracht van de macht, dan is dei definitie van top en bottom toch niet van toepassing?
- eireann
- Site Admin
Nee hoor Nadia, soms kan je ook alleen lichamelijk spelen. Een pijnspel waarbij je ook kan zeggen 'iets meer naar links!' enzo. Er is niet altijd macht bij aanwezig
**Self Rescuing Princess**
Ja dat kan natuurlijk ookeireanne schreef:Nee hoor Nadia, soms kan je ook alleen lichamelijk spelen. Een pijnspel waarbij je ook kan zeggen 'iets meer naar links!' enzo. Er is niet altijd macht bij aanwezig

Ik denk dat er ook een behoorlijke emotionele component is, en dat het niet alleen om gedrag gaat. Net zoals dat mensen een "gevoel" hebben over hun geaardheid op een bepaald punt, hebben ook veel mensen een "gevoel" over hun bdsm-geaardheid/rol. Sommige mensen voelen zich slaaf, sommigen meer sub, en anderen voelen zich bottom. Dat kan niet altijd direct afgelezen worden aan de acties/het gedrag van die personen (sommige mensen voelen zich hetero, ondanks dat ze wel seks met zowel mannen als vrouwen hebben, bijvoorbeeld), maar vaak komt het wel ongeveer overeen in wat er hierboven als "definities" gegeven worden.
En wat natuurlijk belangrijk is om in het achterhoofd te houden, is dat er geen officiele betekenis aan die termen hangt. Eigenlijk moet je aan iedereen vragen wat hij/zij precies met iets bedoeld, want jij kan een behoorlijk andere definitie hebben dan iemand anders.
Zelf heb ik me heel lang sub gevoeld, maar voel me nu steeds meer bottom (wat voor mij betekend: alleen onderdanig in spel met veel ruimte tot eigen invloed)
En wat natuurlijk belangrijk is om in het achterhoofd te houden, is dat er geen officiele betekenis aan die termen hangt. Eigenlijk moet je aan iedereen vragen wat hij/zij precies met iets bedoeld, want jij kan een behoorlijk andere definitie hebben dan iemand anders.
Zelf heb ik me heel lang sub gevoeld, maar voel me nu steeds meer bottom (wat voor mij betekend: alleen onderdanig in spel met veel ruimte tot eigen invloed)
*voegt bottom toe*
;-) naar ranting.....nog een term..
/me is niet goed in definities. Doet een poging.
Een Bottom is vaak een trotse masochist die zich niet in het O'tje laat nemen & daarnaast ook zorgt voor haar/zijn eigen genot in de scene. Veel voorkomend verschijnsel bij Switches, masochisten en/of masochistische D's.
Een Bottom is vaak een trotse masochist die zich niet in het O'tje laat nemen & daarnaast ook zorgt voor haar/zijn eigen genot in de scene. Veel voorkomend verschijnsel bij Switches, masochisten en/of masochistische D's.
- cinderella
AndereBart voegde bottom al toe. Doe 's een andere/betere poging, eentje die niet zo gekleurd is.A. Blake girl schreef: /me is niet goed in definities. Doet een poging.
toen doet er nu niet meer toe
ik ben trots, ik ben masochist, ik laat me niet in het ootje nemen, ik zorg voor mezelf.... dus ik ben een bottom?A. Blake girl schreef: /me is niet goed in definities. Doet een poging.
prima hoor, maar daarnaast ben ik ook sub en Mr's slavin:)
Oehh die is idd erg goed, die definitiecinderella schreef: AndereBart voegde bottom al toe. Doe 's een andere/betere poging, eentje die niet zo gekleurd is.
/me wilt antwoorden op cinderella's vriendelijke post....maar gunt Frodo het plezier niet in het uitpraat topic
denkt terug aan die 6 zoenen die ik cin heb gegeven op 2e kerstdag..
Tja zo sta ik erin dame

Een lettergrootte die iets meer leesbaar is zonder leesbril zou ik fijn vinden.... mijn leeftijd enzo...A. Blake girl schreef:*voegt bottom toe*
(behalve als je je schaamt voor wat je post, maar dan vraag ik me toch al af waarom je het uberhaupt neerzet....)