goeie vraageireanne schreef: En hoe vaker je de link plaatst, hoe meer mensen mee doen, onder hoe meer mensen het vast staand aantal kadootjes verdeelt wordt.
Toch? Zo uit het blote hoofd klinkt het niet logisch.
stel we hebben 1 kadootje en 20 deelnemers: kans om het kadootje te winnen = 1/20 = 5%
nu zet ik een extra oproepje, ik krijg daarom een extra lootje: mijn kans wordt nu 2/21= 9.5%, jullie kans 1/21= 4.7%
dan reageert er 1 iemand op mijn oproepje, het aantal lootjes wordt daarmee 22: mijn kans wordt 2/22=9.1%, die van jullie 1/22= 4.5%
dan reageert er weer iemand (lootjes wordt 23), kansen 8.7% en 4.3%
Kortom, wanneer 2/n=5% zit ik weer op mijn ouwe kans van 5%. n is dan 40. Dat is dus pas als er 20 mensen op mijn oproepje hebben gereageerd. Op dat moment is jullie kans echter gedaald tot 1/40=2.5%
Bij 1000 deelnemers is mijn oorspronkelijke kans 0.001, 2/n=0.001--> n=2000, wordt dus pas bereikt als er 1000 mensen op mijn oproep hebben gereageerd.
Op zich dus best een gok die je kunt nemen. Sterker nog, jullie kansen nemen altijd nog meer af. Zelfs als je onder je oorspronkelijke kans zakt, geldt dat voor mensen zonder oproepje nog sterker. Wetend dat er ook anderen zullen zijn die oproepjes zetten (dat heb je niet in de hand), is het dus voordelig om in ieder geval bij de groep met een oproepje te zitten. Tenzij je met iedereen kunt afspreken het niet te doen, maar eh, dan krijg je al gauw te maken met free-rider problemen...
Edit: het kantelpuntligt dus bij verdubbeling. Indien als gevolg van alle oproepjes samen het aantal deelnemers verdubbelt, is je kans terug bij af. Bij een grote loterij als van Fetlife, is die kans denk ik vrij klein. Doen dus.
Volgens mij tenminste, maar mijn statistiek is wat roestig.