Hoe dan ook, iemand heeft ooit zoenbuttons gemaakt: ik zoen 3x, ik zoek 2x, ik zoen 1x, ik geef een hand of ik ben een liefhebber.
Dit stukje kwam ik tegen op internet:
In de etiquettescheurkalender Hoe hoort het eigenlijk?, geschreven door Reinildis van Ditzhuyzen staat bij 3 januari 2002:
“Ik (vrouw) heb geen zin om iedereen te zoenen op de Nieuwjaarsreceptie van mijn bedrijf. Kan dat?
“Ja dat kan. U bent baas over uw eigen zoengedrag! Natuurlijk is het zo dat er op deze dag heel wat gezoen wordt. Het is immers aardig om al uw collega’s een welgemeend Gelukkig Nieuwjaar te wensen en dit te bezegelen met een zoen. Maar het is voorstelbaar dat u dit niet bij iedereen zonder uitzondering wilt doen. Bovendien zoent een vrouw doorgaans tweemaal zoveel al een man: zij zoent immers mannen en vrouwen, hij alleen vrouwen. Al er veel collega’s zijn, kan dat dus heel veel gesmak worden, zo veel zelfs dat het routinematig en daarmee onpersoonlijk wordt. Terwijl zoenen als iets persoonlijks wordt gezien. Steek dus nadrukkelijk uw hand uit als u niet wilt zoenen. Een ferme handdruk waarbij u de ander recht in de ogen kijken, kan bovendien veel intiemer en dus aardiger zijnâ€.