Is bdsm erfelijk?

Lucifer Morningstar

Re: Is bdsm erfelijk?

Bericht door Lucifer Morningstar »

Wat is BDSM precies? Gaat dat om de handelingen en het gedrag? Of om de gevoelens die erbij komen kijken? Of spelen ook karaktertrekken nog een rol? Of is het een combinatie van die drie?

Ik vraag me ook af wat het verschil is tussen erfelijk, genetisch en aangeboren.

Er zijn voor zover ik weet nog maar weinig dingen die direct aan één specifiek gen gelinkt kunnen worden. Wel een aantal dingen die veroorzaakt worden door een bepaalde combinatie van genen. Maar heel veel is nog onbekend en wordt nog onderzocht.

Dat je broer/vader/moeder/oom/opa/nicht/enz ook aan BDSM doen zegt op zich erg weinig. Dat kan net zo goed door bepaalde omgevingsfactoren komen die hetzelfde zijn. Of misschien door opvoedingsstijlen of normen/waardenpatronen. Dat familieleden niet aan BDSM doen zegt al evenmin wat. Misschien kennen ze niet, hebben er vooroordelen over of misschien doen ze het stiekem vanwege schaamte. Zelfs mensen die openminded lijken kunnen dit door vooroordelen bij zichzelf of schaamte verborgen houden en dat kan zelfs tegen iemand van wie ze weten dat die het ook doet. Oftewel je weet niet wie wat doet.

Daarnaast betekent erfelijk natuurlijk niet dat iedereen in een familie het heeft. Aangeboren trekken/kenmerken kunnen 1 of meerdere generaties overslaan. Zelfs bij erfelijke ziektes gaan die niet altijd direct van ouder over op kind.

Een oud-docent legde het ooit als volgt uit: genen geven de grenzen aan, de omgeving bepaald de verdere uitwerking. Genen kunnen ervoor zorgen dat je nooit ingenieur wordt. Simpelweg omdat je er niet genoeg intelligentie voor hebt. Genen zullen er nooit voor zorgen dat je wel ingenieur wordt. Daar is tenslotte meer voor nodig.

Zou het zo ook voor BDSM kunnen werken? Om iets met BDSM te kunnen doen zijn misschien bepaalde karaktertrekken en een bepaalde persoonlijkheid nodig. Die worden voor een deel genetisch bepaald. Of je er daadwerkelijk iets mee gaat doen, hangt dan weer voor een groot deel van de omgeving af.

Wel opvallend dat er een groep mensen is die op jonge leeftijd al BDSM-gevoelens hadden. Dat kun je afdoen met 'ja maar er zijn zoveel kinderen die vastgebonden willen worden, dat zegt niks'. Ik denk niet dat het zo simpel is. Bij mij gingen gedachten en gevoelens op jonge leeftijd wel wat verder dan vastbinden.

Volgens mij is er dus wel een genetisch/aangeboren/erfelijk onderdeel. Alleen betekenr dat niet dat je er ook wat mee gaat doen. Dat is dan weer afhankelijk van de omgeving en van je ervaringen.
Gilraen^

Bericht door Gilraen^ »

Euhm dat bedoelde ik zo ook te brabbelen 8-)
kitten

Bericht door kitten »

Da's niet brabbelen gille, jij zegt gewoon in een paar zinnen, waar meneer Morningstar hierzo een hele pagina voor nodig heeft. :clown:
Gesloten