veel voorkomende stoornissen (naar woord) binnen de BDSM

AET

veel voorkomende stoornissen (naar woord) binnen de BDSM

Bericht door AET »

Het valt me op dat ik redelijk wat dyslecten in de scene tegen kom. Iemand maaktte daar nog een grapje over: "Zou het toeval zijn?". Ik weet dat ik een gekleurd referentie kader heb, omdat ik zelf dyslectisch ben. Dan valt een mede dyslect extra op.

Toch hield het me bezig....
Ik kom namelijk ook: ADHDérs, depressieven, autisten, reuma, borderliners, mensen met psychotische fases, hernia's, chronisch last van hoofdpijn, (gluten allergie hoort deze er tussen?), diabetici en vaginisme tegen. Nog geen kleuren blindheid, verlamde mensen of mensen met epilepsie. Maar wel heel wat dyslecten.

Ik vraag me dus af: "Zijn deze stoornissen een gelijke afspiegeling van de bevolking of komen 1 of meerdere boven gemiddeld in de BDSM scene voor?"
kitten

Re: veel voorkomende stoornissen (naar woord) binnen de BDSM

Bericht door kitten »

't zijn net echte mensen, die SM'ers... ;)

Mijn mening: nee. Niet meer dan onder rattenhouders en pasbevallen moeders (2 andere fora waar ik ooit rond liep). :)
AET

Bericht door AET »

Okay dan. Een representatieve afspiegeling van de maatschappij dus. Nice to know.
vode

Bericht door vode »

In de bdsm-scene heersen er volgens mij minder taboes (of andere taboes, for that matter), en word er ook heel open over gepraat. Misschien dat mensen zo de indruk krijgen dat het meer voorkomt in de BDSM-scene? Ik heb namelijk ook bij niet-bdsm'ers het gevoel dat erg veel mensen een stoornis/ziekte hebben, dus zo vreemd is dat niet.
kitten

Bericht door kitten »

Men roept ook wel eens dat SM'ers misschien meer gewend zijn aan openheid over zichzelf en dat het daarom meer/eerder ter sprake komt. Maar ook dat kan ik niet rijmen met mijn eerdere ervaringen. Feit is gewoon, mensen praten nou eenmaal graag over zichzelf. :clown: Ik ben daarin geen uitzondering, overigens. Ik heb gewoon geen stoornis (behalve dat ik geen stoornis heb, volgens Marijke een stoornis op zich :mrgreen: ). Niet met diagnose iig. Maar anders hadden jullie het ook geweten. :yes:

edit: ja, niet eens met vode dus. :mrgreen:
vode

Bericht door vode »

Huh, met wat ben je het niet eens? *volgt het niet zo goed* :icon_biggrin: Met het feit dat er in SM-scene misschien verhoudingsgewijs meer stoornissen voor komen?
kitten

Bericht door kitten »

Nee, dat minder taboe's invloed heeft op dat er meer stoornissen lijken voor te komen. Ik denk dat ze niet meer voorkomen en dat ze ook niet meer lijken voor te komen. :)
vode

Bericht door vode »

Ohzo, dankje voor de verheldering. :icon_biggrin: Misschien komt het ook door omgeving ofzo, dat dat beeld gevormd word. Ik heb eigenlijk sinds mijn 14de bijna alleen maar bdsm-minded vrienden en mensen om me heen gehad, ik ben best vroeg die 'scene' in gerold, en merkte ook op dat echt veel mensen daar een stoornis hadden, en ik heb eigenlijk nooit het vergelijkingspunt gehad omdat ik nooit echt heel close ben geweest met niet-Sm'erts. Voor mijn 14de heb ik ook nooit echt vrienden gehad want buitenbeentje. Uit mijn logica kan ik wel vaststellen dat BDSM'ers niet meer stoornissen hebben dan anderen, maar naar mijn gevoel komt dat vooral door de openheid die er heerst. Maar dan zit ik weer met het gebrek aan vergelijkingsmateriaal bij niet-Sm'erts en de openheid daarover. Toen ik nog in belgie woonde was ik omringd met niet-SM'erts, en mijn ervaring was ook dat stoornissen in het algemeen niet super bespreekbaar waren daar, maarja, dan trek je er nog een groep mensen bij, en zulke dingen zijn zo afhankelijk van persoonlijke ervaring dat ik mezelf nu in de war aan het maken ben. :lol:
Wever

Bericht door Wever »

Dyslexie valt vooral op fora op omdat je hier enkel en alleen geschreven woorden over en weer ziet gaan. Daar zie ik er hier iig niet meer van dan op andere fora (eerder integendeel...maar ik heb de indruk dat heel wat jongeren op gaming fora wel kunnen maar niet willen correct schrijven).

Wat andere afwijkingen betreft...ik denk dat ook dat puur perceptie is (de argumenten hebben voorgaande posters reeds aangedragen).
Guilty

Bericht door Guilty »

AET schreef: Ik kom namelijk ook: ADHDérs, depressieven, autisten, reuma, borderliners, mensen met psychotische fases, hernia's, chronisch last van hoofdpijn, (gluten allergie hoort deze er tussen?), diabetici en vaginisme tegen.
Tsja, geen idee of glutenintolerantie erbij hoort. Je gooit nogal wat dingen op een hoop, van psychische stornissen tot auto-imuunkwalen. Meer overeenkomst dan dat het chronisch is zie ik eigenlijk niet, en dat maakt het lastig om e iets over te zeggen.
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Ik denk dat het ook voornamelijk openheid is. Je verteld elkaar sneller wat er speelt, zeker als je met elkaar speelt. Het enige wat ik wel heeeeeeeel opvallend vind is de combinatie PCOS èn dyscalculie èn kinky. Ik ken vier mensen met die combinatie, waarvan ik er twee buiten de scene heb leren kennen (voor ik wist dat er een scene was). Het kan gewoon toeval zijn dat ik nèt die mensen met die combi ken, maar dan is het wel een bijzonder toeval. Zelfde soort kansen als de loterij winnen, ofzo.
AET

Bericht door AET »

Ravje? wat is PCOS? niet dit http://nl.wikipedia.org/wiki/PSoC" onclick="window.open(this.href);return false;
Moeilijk he gekleurde referentie kaders?

Don't get me started on my BDSM coming out....b'tje te typisch dat mijn alllllller beste vrienden, al lang aan BDSM deden of zoiets hadden van...oeh Show me!Maaruh das een ander topic.
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Nee, het is ditte, een storinkje in de hormoonhuishouding (zei de ervaringsdeskundige). :)
ranting

Bericht door ranting »

Ik heb in m'n vanilla vriendenkring ook genoeg mensen met problemen... En het is me zelf ook niet vreemd :)
asti

Bericht door asti »

ik heb ook niks geloof ik. Vergeetachtigheid, telt dat? Waar hadden we het ook alweer over? Ooohhh look a squirrel! :clown:
Gesloten