Nou ik heb nog wel iets om over te zeuren.
Augustus. Ik kom hier wonen. Ik denk, oh, ik ga FF naar het gemeentehuis om me in te schrijven. Maar nee. Ik woon in het gedeelte van rotterdam waarvoor je eerst een huisvestigingsvergunning moet aanvragen voor je ingeschreven mag worden. Oh, en je mag er ook niet gaan wonen zonder zo´n vergunning. Ik terug met een stapel papier terug naar huis
September. Studie begint, dus ik ga hier wonen. Die stapel papier heb ik allang ingeleverd en nooit meer wat van teruggehoord. Ik sta ondertussen bij de ib-groep nog ingeschreven op mijn oude adres (mij aangeraden door een medewerker van de ibgroep zelf)
Oktober. Ik krijg een brief thuis dat ik iets niet goed heb ingeleverd. Ze hebben er dus 2 maanden over gedaan om uit te vinden: Oh, dit is niet het goede document. Ik snap wel dat daar een uuuuuuitgebreid onderzoek aan vooraf moet gaan.
November. De mensen van de gemeente komen bij me op bezoek. Ik mag er eigenlijk dus nog niet wonen maar dat zien ze door de vingers (gek genoeg komt t vaker voor

) Ze vertellen me dat dit pand vroeger een bedrijf was, en dat ik dus nog niet ingeschreven kan worden (HALLO, jullie staan voor me, je ziet toch dat dit gewoon een studentenkamer is en geen bedrijf?! Maar nee...) Ze raden me aan op zoek te gaan naar een andere kamer. (Dat is het raarste advies dat ik ooit heb gekregen. De gemeente hie functioneert niet goed, dus verhuis maar?!)
December: Ik ga maar eens langs bij de gemeente, want er is nog niets gebeurd. Zegt ze doodleuk, ja, het zou wel eens kunnen dat je alles opnieuw moet aanvragen

Dat blijkt gelukkig niet het geval. Het ligt bij een andere instantie. Moet je even naar dit nummer bellen, dan kom je op de stapel waarvoor gebeld is en dan gaat het sneller.

Wat een verneukt systeem. Maar goed, ik bellen, en het zou binnen 2 weken moeten zijn opgelost.
Januari: SURPRISE: Er is nog steeds niks gebeurd. Ik laat mijn huisbaas nog maar eens bellen.
Vandaag: Ik ga maar eens langs bij de gemeente. Zegt die dame: Ja, je hebt nu een huisvestigingsvergunning, maar die kan nog wel eens afgewezen worden. Oh. En wat moet ik dan doen? Dame: *schouderophaal*. Oh. ja. En waarom ben ik nog niet ingeschreven? Dame: oh, ja, er staat een huisnummer achter je naam en dat kan niet in ons systeem. Maar dat is in heel Rotterdam zo. Oh. Ja.
*huilt*