Ongecontroleerde rant topic!
Re: Ongecontroleerde rant topic!
Het " but-not-in-my-backyard"-effect met een heerlijk sausje bureaucratie er boven... dit moe took hels zijn voor hem zelf.
mompelt iets over scholen, bezuinigingen en logisch gevolg
mompelt iets over scholen, bezuinigingen en logisch gevolg
- Sabrina
Maar is het misschien niet juist beter voor je zoon om naar een VSO-school school te gaan? Daar kan hij hetzelfde diploma halen en, afhankelijk van hoe hij het doet, in dezelfde tijd, maar in een omgeving die voor hem veel prettiger is. Daar is toch niets mis mee?
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
- pluis
Van wat ik begrepen heb, zijn VSO scholen vaak extreem frustrerend voor mensen met een normale tot bovennormale intelligentie. Vooral in het geval van iemand met Asperger lijkt het me een uiterst eenzame bedoening.
Van wat ik begreep, zijn Vrije Scholen vaak goed ingericht om met mensen met autismespectrumstoornissen om te gaan, omdat ze wel heel gestructureerd zijn (elke dag heeft een vaste indeling), maar omdat er ook veel ruimte is om aan de eigen interessegebieden te werken. Ik kan me echter voorstellen dat je daar al naar gekeken hebt, zeb?
Van wat ik begreep, zijn Vrije Scholen vaak goed ingericht om met mensen met autismespectrumstoornissen om te gaan, omdat ze wel heel gestructureerd zijn (elke dag heeft een vaste indeling), maar omdat er ook veel ruimte is om aan de eigen interessegebieden te werken. Ik kan me echter voorstellen dat je daar al naar gekeken hebt, zeb?
- Sabrina
In mijn ervaring met VSO-scholen (vanuit mijn opleidingsachtergrond, dus), vallen de VSO-scholen in (uit m'n hoofd) vier verschillende segmenten uiteen. Onder één van die segmenten valt ook autisme, en een school uit dat segment is dus juist bedoeld om te zorgen dat een leerling met bijvoorbeeld Asperger wél op het goede niveau (en in het goede tempo) kan leren, maar dan zonder de belemmerende omstandigheden die een reguliere VO-school biedt. Lokalen zijn bijvoorbeeld vaak soberder, minder felgekleurde posters aan de muur zodat dat niet afleidt. De dagen hebben een wat vastere structuur, de docent is wat voorspelbaarder in het randgedrag. Een docent op een VSO-school zal bijvoorbeeld niet willekeurig door de klas zigzaggen, maar blijft óf achter z'n bureau staan of zitten, of loopt steeds hetzelfde rondje, om maar 'ns een voorbeeld te noemen.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
We moeten het doen met wat in de buurt is en een vrije school (VO) valt daar niet onder. Ook zijn zelfstandigheid is niet echt geweldig voor een vrije school.
Die VSO scholen waar Sabrina over spreekt zijn dus niet in de buurt en daardoor geen optie. (alhoewel ik uiteindelijk eventueel bereidt ben te verhuizen)
Nadeel van speciaal onderwijs: de wereld na het onderwijs is niet echt speciaal....
Onze keuze viel vrijwel direct op een Dalton met speciale "plus" klassen voor hoogbegaafden. Logische keus. Hij is daar dit jaar ook al geweest een half jaar in een speciale plusklas voor kinderen die zich vervelen op de basisschool. Dat werkt dus nu tegen hem, want ze kennen hem........maar dat zeggen ze niet hard op.
Die VSO scholen waar Sabrina over spreekt zijn dus niet in de buurt en daardoor geen optie. (alhoewel ik uiteindelijk eventueel bereidt ben te verhuizen)
Nadeel van speciaal onderwijs: de wereld na het onderwijs is niet echt speciaal....
Onze keuze viel vrijwel direct op een Dalton met speciale "plus" klassen voor hoogbegaafden. Logische keus. Hij is daar dit jaar ook al geweest een half jaar in een speciale plusklas voor kinderen die zich vervelen op de basisschool. Dat werkt dus nu tegen hem, want ze kennen hem........maar dat zeggen ze niet hard op.
- Sabrina
Wat bedoel je met de wereld na speciaal onderwijs, zeb?
Het lijkt namelijk nu of je bedoelt dat je zoon dan na het afronden van onderwijs daar weinig of geen perspectief zou hebben, en da's zeker niet zo! Je zoon zou dan gewoon een havo- of vwo-diploma kunnen halen en daarmee nog heel veel perspectief hebben
.
Het lijkt namelijk nu of je bedoelt dat je zoon dan na het afronden van onderwijs daar weinig of geen perspectief zou hebben, en da's zeker niet zo! Je zoon zou dan gewoon een havo- of vwo-diploma kunnen halen en daarmee nog heel veel perspectief hebben

wat ik bedoel is dat de wereld na het speciale onderwijs de gewone boze buitenwereld is. Geen beschermde omgeving met speciale voorzieningen.
Uiteraard komt hij uiteindelijk goed terecht: hij wordt guppenkweker! (een paar voorbeelden van bekenden met Asperger: Bill Gates, Einstein, Da Vinci......)
Uiteraard komt hij uiteindelijk goed terecht: hij wordt guppenkweker! (een paar voorbeelden van bekenden met Asperger: Bill Gates, Einstein, Da Vinci......)
Lastig zeb!
Inderdaad zijn de scholen vaak niet naast de deur. Dan krijg je weer de afweging van verhuizen ja, of een taxi...maar dan is het alsnog soms veel reistijd. Met als gevolg hele lange dagen en weinig sociaal netwerk/leven in de woonomgeving.
Allemaal afwegingen en keuze's.
Los van de keuze's die scholen of commissies voor je maken. Soms...soms zijn dat verstandig gezien goed keuze's (in meeste gevalen goede keuze's voor het kind, maar soms ook voor de school) alleen slechts verstandig! En daar gaat het je als ouder niet alleen om! Je wil ook gevoelsmatig goed zitten!
Moeilijke situatie, kan me je frustratie heel goed voorstellen. Sterkte!!
Inderdaad zijn de scholen vaak niet naast de deur. Dan krijg je weer de afweging van verhuizen ja, of een taxi...maar dan is het alsnog soms veel reistijd. Met als gevolg hele lange dagen en weinig sociaal netwerk/leven in de woonomgeving.
Allemaal afwegingen en keuze's.
Los van de keuze's die scholen of commissies voor je maken. Soms...soms zijn dat verstandig gezien goed keuze's (in meeste gevalen goede keuze's voor het kind, maar soms ook voor de school) alleen slechts verstandig! En daar gaat het je als ouder niet alleen om! Je wil ook gevoelsmatig goed zitten!
Moeilijke situatie, kan me je frustratie heel goed voorstellen. Sterkte!!
Er zijn voor mensen met Asperger ook kansen op school en werk, alleen het kost meer moeite en ook tijd door de beperking. Ik weet alles van Asperger, heb het van dichtbij mee mogen maken wat het inhoudt en hoe het je als ouder elke dag bezig houdt. En ook voor de persoon zelf. Maar... in Nederland zijn wel goede voorzieningen voor Asperger en het onderwijs wat erbij past. Dan moet je als ouder iets verder kijken en doen wat je zelf gelukkig maakt. Vroegah kwamen deze leerlingen in het reguliere onderwijs en verzanden en strandden daar helemaal. Nu zijn er scholen, maar die zijn regionaal en dus verder weg meestal. Daar is leerlingenvervoer op aan te vragen bij de Wmo.
Misschien niet bij jou in de gemeente; Toen ik fijn naar de middelbare school mocht heb ik de brugklas (wat een schijtjaar was dat) op een "gewone" middelbare school mogen doen en de overige jaren op een school 40KM verderop waar de gemeente de extra poen die deze school (toendertijd) koste aanvulde evenals de reiskosten die volledig werden vergoed.zeb schreef:Voor hoogbegaafde autisten is niks geregeld.
Ik weet niet over welke jaren jij het hebt Chris, ik neem niet aan vorig jaar..
Er is een hoop veranderd, voor zover ik weet zijn er geen mogelijkheden. Maar misschien (waarschijnlijk) ben ik niet volledig ingelicht. Het is ook verwarrend, zie af en toe door de bomen het bos niet meer.
Ook een van de dingen waar ik vreselijk van baal: men ging er gewoon vanuit dat hij hier naar school kon. Niemand die daar ooit aan getwijfeld heeft.
Nu blijkt dat dat dus niet kan is de tijd wel erg kort om nog alles uit te zoeken en te regelen.
Mocht er iemand zijn die nuttige info heeft: GRAAG!!
Heb je er wat aan gehad Chris, die speciale school? Aanrader?

Er is een hoop veranderd, voor zover ik weet zijn er geen mogelijkheden. Maar misschien (waarschijnlijk) ben ik niet volledig ingelicht. Het is ook verwarrend, zie af en toe door de bomen het bos niet meer.
Ook een van de dingen waar ik vreselijk van baal: men ging er gewoon vanuit dat hij hier naar school kon. Niemand die daar ooit aan getwijfeld heeft.
Nu blijkt dat dat dus niet kan is de tijd wel erg kort om nog alles uit te zoeken en te regelen.
Mocht er iemand zijn die nuttige info heeft: GRAAG!!
Heb je er wat aan gehad Chris, die speciale school? Aanrader?
- kitten
Als je zoon officieel het stickertje "Asperger" heeft, dan zou je best eens recht kunnen hebben op steun vanuit de WMO, Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Vraag eens advies bij het maatschappelijk werk, die zijn daar wel in thuis.
1996 - 2000zeb schreef:Ik weet niet over welke jaren jij het hebt Chris, ik neem niet aan vorig jaar..
De school waar ik op heb gezeten is niet meer zoals vroeger, toen was het een grote speeltuin en werd er nog zwaar geëxperimenteerdzeb schreef: Heb je er wat aan gehad Chris, die speciale school? Aanrader?
Om de mooie samenvatting van een stuk over hoogbegaafdheid in het onderwijs van mijn toendertijd leraar even te quoten:
Vooral bovenstaande is van toepassing op mezelf; ik heb geen diploma (wel 5 VWO certificaten) maar ben wel in staat om een fatsoenlijk gesprek met iemand aan te gaan al is het soms nog met moeite. Er wordt daar gekeken naar wat je wel kan en niet naar wat je niet kan. Kan jij 2 jaar in 1 doen? Prima, maar als jij maar blijft tobben met je sociale kant dan gaat je schoolwerk aan de kant en mag je fijn naar de praatmensjes om dat te ontwikkelen. Ondertussen voldoende andere papiertjes en dingen gehaald waar veel bedrijven op geilen dus uiteindelijk ben ik best wel OK terechtgekomen en heb ik best wel wat gehad aan die vorm van onderwijs.De Pleysierschool richt zich als school voor speciaal onderwijs niet voornamelijk op het bezorgen van diploma's. Het doel is de leerling sociaal en emotioneel sterker te maken. Een diploma is mooi meegenomen. Maar een jongen met een volstrekt negatief zelfbeeld heeft weinig aan een vwo-diploma. De vraag is: wat heeft een jongere nodig om verder te kunnen met zijn leven.
- Yara
Totaal niet in jouw regio, maar ik heb vorig jaar een keer op deze school gekeken: http://www.leokannerschool.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;. Speciaal voor leerlingen met autisme op alle niveaus. Misschien de moeite waard om naar te kijken.
Dance like nobody is watching
Love like you've never been hurt
Sing like nobody can hear you
Live like it's heaven on earth
Love like you've never been hurt
Sing like nobody can hear you
Live like it's heaven on earth
Daar heb ik ook ervaringen mee: Dat was mijn basisschoolYara schreef:Totaal niet in jouw regio, maar ik heb vorig jaar een keer op deze school gekeken: http://www.leokannerschool.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;. Speciaal voor leerlingen met autisme op alle niveaus. Misschien de moeite waard om naar te kijken.

Alleen toen hadden ze nog maar 1 vestiging in Oegstgeest.
Edit: Alleen niet meer in hetzelfde gebouw zie ik nu...
Edit2: Ah ja, bestaat nog steeds, heet alleen nu "Afdeling SO".