Over het onderhoud van zwepen en zo..

Gesloten
Kiyan

Over het onderhoud van zwepen en zo..

Bericht door Kiyan »

Zwepen, floggers, plakken.. Je weet wel.. Die dingen die zo heerlijk zijn.. Om te gebruiken of om op gebruikt te worden. Menig WS-er heeft er 1 of misschien wel meerdere of zelfs een hele kast vol?! Over het gebruik en het effect er van kun je op dit forum genoeg lezen..

Maar ehm hoe gaan jullie eigenlijk om met het jullie lederen ‘speeltjes’? Vanuit hygiënisch oogpunt maar ook vanwege het onderhouden. Tenslotte wil je er zo lang mogelijk plezier van beleven. Het topic is wel eens eerder voorbij gekomen maar lijkt me goed om er weer eens wat over op te schrijven. Altijd handig om te weten. Zeker als je zwepen en dergelijke voor het eerst gebruikt. Ow ja.. Heb je nou geen zin om ‘het werk’ steeds zelf te doen dan is het altijd erg leuk om naar te kijken.. ;) .

Onderhoud
Ik wrijf een zweep na gebruik eens in de zoveel tijd in met wat leervet. Echt niet elke keer hoor. Het hangt er ook maar net vanaf hoe intensief die gebruikt is. Met een doekje of met je vingers. Goed laten intrekken en daarna met een zachte droge doek uitwrijven.

Let op: dit moet je niet doen met handvaten, knopen en vlechtwerk. Dat moet vooral stug en zo droog mogelijk blijven. Anders kan het gaan scheuren of uitrekken en dat wil je niet. Deze onderdelen kun je dan ook liever met een product zoals een leder schoencrème behandelen.

Hygiëne
Is er meer dan zweet aan te pas gekomen en is de zweep vuil geworden of bloedresten dan kun je de zweep eerst even schoon door er licht met een doekje met water en wat desinfecterend middel (dettol) over heen te gaan. Zeker als je met meerdere partners speelt is dit toch wel een pre in mijn ogen. Wrijf ‘m goed droog en laat 'm daarna aan de lucht drogen. Het liefst ophangen in een koele goed geventileerde ruimte. Ik heb wel eens gehoord van zadelzeep maar daar heb ik weer geen ervaring mee. Iemand? Wrijf ‘m na het reinigen alsnog goed in met leervet.

Vocht
Zorg dat je zweep niet nat wordt. Gebeurt dat toch. Laat ‘m dan drogen in een koele goed geventileerde ruimte. Vooral niet in een warme kamer of zo want dan droogt ‘ie uit. Lekker laten uithangen dan komt het weer helemaal goed ;)

Wat voor zwepen geldt, geldt net zo voor de lederen floggers en ander lederen spul.. Maak alleen niet de vergissing om suède te behandelen met leervet. Dat is niet geschikt. Behandel een zweep altijd met liefde en geef ‘m de aandacht die hij verdient. Dan heb je er lang plezier van.

Doen jullie nog wat speciaals? Tips voor bijzonder soort zwepen. Gebruik je andere producten. Schrijf het hier..
Tango

Re: Over het onderhoud van zwepen en zo..

Bericht door Tango »

Voor het reinigen van floggers van leer, rubber, klemmen, dildo's, voor alles eigenlijk gebruik ik een mengsel van Dettol en vloeibare biotex uit een fles dus. De vloeibare Biotex heeft nl een andere samenstelling dan poeder. Het heeft de eigenschap om alle eiwitten (dus ook bloed) los te weken en dat is wat nodig is bij alle voorwerpen die in kontakt komen met de lichaamssappen van de sub. Dettol alleen is mijns inziens niet genoeg. Alles gaat in een badje, ja, ook het leer. Daarna droog ik alles en als het leer droog is smeer ik het in met een speciaal leervet, daarna met de fohn eroverheen zodat het heel erg diep in het leer trekt. Het wordt nl vloeibaar.
Ik heb mij laten vertellen dat als je bijvoorbeeld met een zweep op de natte geslachtsdelen slaat de bacteriën etc. een flinke tijd overdraagbaar blijven als je ze niet verwijdert. En dat is dus vooral van belang als je met meerdere subs speelt. Het is ook meteen een van de hoofdredenen waarom ik nooit mijn zwepen of wat dan uitleen op speelfeesten. Safety en eigen sub first dus...grinnn.
Ik ben benieuwd of er nog andere tips zijn.

Tango
juffie
Site Admin

Bericht door juffie »

Hierbij de link van de site van Andre, de Whipmaker. Hij heeft veel info op zijn site staan over het onderhoud van zwepen. De page die ik gelinkt heb is algemeen onderhoud, rechts staat per soort zweep info.

Geen idee of het allemaal 'de waarheid' is, maar misschien heb je er wat aan.
MILF :grin_ani:
Mr.Blue

Bericht door Mr.Blue »

Hallo,

Ik heb hier niet zoveel aan toe te voegen want alles staat er al netjes bij vermeld.

Enige dat ik kan zeggen is dat zadelzeep wel perfect ontvet en reinigt maar dan is mijn ervaring voornamelijk gebaseert op zadels of tuigleer dat niet geverft maar geolied is. Ik kalefater er per jaar een aantal op, uit elkaar halen en jaren vuil, zweet en bagger er af wassen met Z'zeep gaat prima en dan lekker in de olie.

De zwepen die ik heb en gebruik zijn allemaal geverft, van rubber of suede dus mijn ervaring ermee is nihil.

Mij lijkt het dat het voor D/s een prettig idee is als ook de zweet en dan met name de bloed resten er hygienisch met dettol af zijn gewassen.
MrsLolSMurfin

Bericht door MrsLolSMurfin »

ik heb zo'n hand stoommachientje en daarmee kan je leer ook goed reinigen en heb je geen dettol ofzo meer nodig.

ik hamer altijd op het feit dat leren zwepen goed moeten worden ingevet, want o.a als ze verzadigt zijn met vet dan nemen ze geen vuil/ bloed op en blijft het op de oppervlakte en kan je het met een doekje met dettol ofzo het makkelijk schoon houden.

ken ook iemand die compleet leren zwepen ( dus ook geen ijzer of ander materiaal aan het handvat) in de magnetron doet met een bakje water er naast zodat het ook schoon stoomt.
maar dat heb ik zelf nooit kunnen testen omdat ze allemaal wel een stukje metaal hebben bij mij, op mijn tails en bulls na maar daar ga ik niet mee gokken ;)

groetjes
Chris

Bericht door Chris »

Lijkt mij eerder dat je je zwepen aan een ultieme uitdroging onderwerpt wanneer je ze in de magnetron doet.
Overigens is water koken in de magnetron al helemaal geen tip van de dag.
Gesloten