BDSM wordt normaler?

kitten

BDSM wordt normaler?

Bericht door kitten »

Ok best, sleep ik hem naar de Nederlandse sectie. :P Want ik wil hem eigenlijk best bespreken!

Onderwerp: When did BDSM become so wildly popular?
Vandaag zat ik op het taartenforum te snuffelen en ik vond er een hele gave bruidstaart voor SM'ers. Erg leuk, maar het waren vooral de reacties die me deden verbazen! 2 jaar geleden waren de reacties op een taart als deze vooral "Niet mijn ding, maar wel mooi gemaakt hoor!" en nu zag ik dat niet. Sterker nog, iemand vroeg: Dat paartje die je gemaakt hebt, doet me denken aan een stel die ik ken, ook zij hebben deze levensstijl. Heten ze X en Y? Maar het bleken dus andere mensen.

Steeds meer mensen kennen het. Steeds meer mensen kennen mensen die aan BDSM doen. Steeds meer mensen kijken er gewoon niet meer van op.

Merken jullie dat ook?

En vind je dat tof/goeie zaak/prettig of zie je BDSM liever meer besloten zoals vroeger?
JerryM

Re: BDSM wordt normaler?

Bericht door JerryM »

De laatste tijd komt het wel vaker in de series die ik kijk als onderdeel in voor, vooral de police serials. de 3 Law & Orders hebben er verschillende gehad, en ook andere series.

In de andere fora waar ik lees komt het niet ter sprake eigenlijk.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Guilty

Bericht door Guilty »

Ik denk wel dat mensen steeds meer beseffen dat seks een privezaak is. Gek genoeg denk ik dat juist al dat gemekker over moslims die homo's van het dak af willen pleuren dat proces versterken. Seksuele vrijheid staat mede-daardoor weer op de maatschappelijke EN politieke agenda (denk maar aan het initiatiefwetsvoorstel om het in de grondwet te verankeren). We hebben onder Balkenende en kleine terugval gehad naar burgerlijke waarden, maar ik denk dat op de lange termijn de trend naar individualisering en liberalisering die onder Paars is ingezet zich wel gaat doorzetten. Mensen zijn de betutteling ook breder dan seks wel weer beu geloof ik.
puppysjors

Bericht door puppysjors »

Ik vind het fijn dat het meer open is in de zin van veiligheid. Mocht mij ooit iets overkomen tijdens een spel, dan kan Pester gewoon uitleggen dat het onze levensstijl is, en zal hij niet veroordeeld worden of aangeklaagd. Hoe gewoner het word gevonden, hoe veiliger.
madeleine

Bericht door madeleine »

guilty^ schreef: We hebben onder Balkenende en kleine terugval gehad naar burgerlijke waarden, maar ik denk dat op de lange termijn de trend naar individualisering en liberalisering die onder Paars is ingezet zich wel gaat doorzetten. Mensen zijn de betutteling ook breder dan seks wel weer beu geloof ik.
.

Ik help het je hopen... Inmiddels ben al lang niet meer bang voor de gekken in de 'scene' maar de gekken net erbuiten. De veroordelende mensen met enige vorm macht, gegeven door het internet. Datzelfde internet dat een hele grote rol heeft gespeeld in het 'wildy popular' maken van BDSM. :confused:
Life hurts! (thank God i'm a masochist)
juffie
Site Admin

Bericht door juffie »

Ik denk dat seks in de meest brede zin van het woord minder taboe wordt en dat mensen in zijn algemeenheid opener zijn over hun seksleven. En daardoor ook sneller durven te zeggen dat ze 'wel iets hebben met blinddoeken en vastbinden enzo...' Als dat door de mensen geaccepteerd wordt, dan is de overgang naar BDSM weer wat kleiner.

Vroegah deed je niet aan seks, of het moest vanwege de voortplanting zijn. Dat was in ieder geval wat je naar buiten toe wilde uitdragen. Het werd letterlijk onder de dekens gemoffeld. Nu hoeft dat niet meer, en ik denk dat daardoor de mensen meer open zijn.
MILF :grin_ani:
kitten

Bericht door kitten »

@juffie: ik heb het slechts over de kentering van de laatste 2-3 jaar. Toen ik BDSM ontdekte was het nog niet zo makkelijk/normaal/bespreekbaar als nu. Althans, dat idee heb ik.
Wever

Bericht door Wever »

De laatste 2-3 jaar? He...dan kan ik er ook een mening over hebben! :icon_biggrin:

...maar helaas heb ik er geen. Uiteraard heb ik het in die tijd aan enkele mensen verteld, en die zijn het inmiddels wel gewend. Maar nog altijd ben ik niet van plan het aan mijn familie te vertellen (die hoeven dat niet te weten).

Op televisie wordt er wel het een en ander aangehaald, maar ik durf niet te zeggen of het kwalitatief de juiste richting op gaat. In feite heb ik het idee dat er vooral clichébeelden getoond worden, maar dat de kijkers wel door hebben dat er onder die zwarte pakjes ook normale mensen zitten.

Hoe dan ook...als er collectief nuchterder naar BDSM gekeken wordt van buiten de scene uit (en ik moet toegeven dat ik niet het referentiekader heb om er op een objectieve manier naar te kijken), dan vind ik dat absoluut een goeie zaak. Zelfs al wordt er eerder aan clichédingen gedacht dan aan hoe het werkelijk beleefd wordt. :)
mej.s

Bericht door mej.s »

kitten schreef:@juffie: ik heb het slechts over de kentering van de laatste 2-3 jaar. Toen ik BDSM ontdekte was het nog niet zo makkelijk/normaal/bespreekbaar als nu. Althans, dat idee heb ik.
Juist omdat je er zelf mee bezig bent en gelijkgestemden ontmoet en mee praat lijkt het normaler in jouw beleving. De realiteit is helaas dat het nog niet als normaal bestempeld wordt omdat anders artikel 65 al lang geschrapt zou zijn en zou ik met mijn collar zo over straat kunnen omdat het voor mij waarde heeft zoals het voor ander een ander sieraad kan hebben of een ring.

Daarbij praat ik over BDSM alleen in gelegenheden en met vrienden die ik kan vertrouwen of het zelf ook doen. En omdat de vrienden, collega's enzo verder meer zijn wat ik tegenkom meer zijn dan mijn 'bdsm-vrienden' denk ik dat het nog wel meevalt en ook met de inleving naar BDSM. Het is en blijft raar voor degene die zich er geen voorstelling van kan maken. En wat ook aan gegeven word is sexualiteit een privezaak wat niet iedereen aangaat.
Guilty

Bericht door Guilty »

mej.s schreef: Juist omdat je er zelf mee bezig bent en gelijkgestemden ontmoet en mee praat lijkt het normaler in jouw beleving. De realiteit is helaas dat het nog niet als normaal bestempeld wordt omdat anders artikel 65 al lang geschrapt zou zijn en zou ik met mijn collar zo over straat kunnen omdat het voor mij waarde heeft zoals het voor ander een ander sieraad kan hebben of een ring.
F65 bepaalt nou niet bepaald wat we als samenleving als redelijk normaal gedrag accepteren. Met uitzondering van een handjevol klinisch psychologen kent geen hond F65, en in Nederland gebruiken psychologen doorgaans het DSM(-IV-tr) waar een veel subtielere definitie in staat.
mej.s

Bericht door mej.s »

In DSM staan veel (of alle) voorkomende psychologische stoornissen. Ik dacht dat F65 alleen was voor psychische afwijkingen en daardoor niet toerekeningsvatbaar of zoiets. Ik zeg eerlijk dat ik niet alle in en outs weet van F65.
ericadventure

Bericht door ericadventure »

Ik werk in het mbo onderwijs zorg en welzijn. En juist daar merk ik dat de jeugd weer bekrompender lijkt te worden. Nu is mijn beeld erg bepaald door de school waar ik werk.

Maar de jongeren staan niet of nauwelijks open voor het onderwerp sex en de diversiteiten die er zijn. Homosexualiteit is nauwelijks bespreekbaar en dan heb ik het niet alleen over de allochtonen jongeren. En een onderwerp wat afwijkt van recht op en neer is niet bespreekbaar. Ik hoop maar dat dit geen doorsnede is van de leeftijd 16 tot 18 jaar. Want dan maak ik mij zorgen.

Eric
cinderella

Bericht door cinderella »

in mijn klas (4 havo) wordt juist door een paar kinderen regelmatig naar sm-neigende grapjes gemaakt. Ik weet niet echt wat ik ervan moet denken. Het klinkt meer dat ze het vreemd vinden dan dat ze het afkeuren.
toen doet er nu niet meer toe
lil' wiz

Bericht door lil' wiz »

kitten schreef:
Mooi artikel. Erg down to earth. Er is nog hoop voor een 'normale' kijk tegen bdsm vanuit de samenleving. :icon_biggrin:
JannaGrace

Bericht door JannaGrace »

Ik heb zeker het idee dat BDSM steeds normaler word.
Al mijn vrienden weten het van me, mijn ouders weten het en ook de vader en broer van Melchiah zijn op de hoogte.

Ook mensen die ik het net vertel reageren vaak ook niet verbaast... Nu zie ik er natuurlijk al alternatief uit en dat zal de shock wel verzachten.. Maar toch.

Ik vind het wel een goede zaak. Acceptatie is fijn! :)
Gesloten