Moeilijke vraag. Al ben ik geneigd om het op de gulden middenweg te schuiven. Beetje van binnen, beetje van buiten.
Als we jong zijn, kunnen we alleen maar info vergaren en die proberen te plaatsen. Het is maar net op welke manier we info gaan interpreteren, en hoe we deze info verwerken. Vanuit deze informatie gaan we op latere leeftijd reageren en emoties benoemen. Ons karakter word gevormd, en daarin is plaats gemaakt voor sexuele voorkeuren.
Maar, toch ondanks welke opvoeding je ook hebt gehad, kom je als ho/he/bi er op een gegeven moment achter dat je geen hetero bent. Daar zit me dan denk ik toch een stukje genen. Dan heb ik het niet over een afwijkende vorm van genetica, maar meer van niet beïnvloedde voorkeuren.
Welke info je als kind ook hebt opgenomen, dit is iets waar je eigen voorkeur in naar buiten komt, kwestie van smaak. ( am i makin any sense?)
Natuurlijk blijven we ons hele leven informatie opnemen, en kleuren onze ervaringen onze mening. Dit kan dus betekenen dat de ene vrouw, door eerder meegemaakt geweld, hier naar terug gaat verlangen in een vertrouwde veilige situatie.
( Pijn kan verslavend werken, lichamelijke, maar zeker ook geestelijke.)
De andere vrouw zal hier juist zo ver mogelijk vandaan blijven.
We hebben allemaal verschillende manieren ontwikkeld om ons staande te houden, ondanks vervelende ervaringen, dit is iets wat we leren.
Stel nu dat je van beide kanten iets hebt. Dan is BDSM niet te definieren als iets aangeleerd of als een geaardheid.
Er zijn idd zat mensen die een kink hebben, zonder dat ze narigheid hebben gekend.
Onverklaarbaar

Neehoor, kom ik toch weer uit op die kwestie van smaak. Of we bloemkool lusten is dat ook aangeleerd, of zit dat toch gewoon ergens van binnen?
Voor mijzelf geld denk ik vooral het eerste gedeelte van dit weer veel te lange stuk. Ik heb jeugdherinneringen waarin ik me tijdens het spelen, dienstbaar op stelde. (tegenover fantasievriendjes...)
Maar tegelijk heb ik ook genoeg geweld gezien, en innerlijke pijn gevoeld, om hier weer naar terug te verlangen.
Maargoed, stel dat hier onderzoek naar word gedaan, dan staat er straks een of andere gek op, die BDSM gaat proberen te genezen...... daar zit je ook niet op te wachten....