Wanneer ben je switch?

Toran

Wanneer ben je switch?

Bericht door Toran »

Naar aanleiding van een gesprek gister..

Ik hou van pijn. Ik kan er van genieten tijdens seks, en zo verder. Nog niet zo lang geleden hebben meeko en ik ook met ijsblokjes en dergelijke gespeeld, wat ik ook érg aangenaam vond. Ik vind het ook absoluut niet erg om nieuwe dingen uit te proberen :mrgreen:

Nu hadden we het er gister over, en ik kreeg de vraag "Weet je zeker dat je geen switch bent?"..

Ja, dat weet ik vrij zeker. Ik vind veel leuk om te doen, en ook om te ondergaan. Echter, op het moment dat iemand van mij verwacht dat ik ook nog eens onderdanig reageer, of meewerk wanneer ik eigenlijk geen zin heb, of van mij verwacht word dat ik de controle uit handen geef, houdt het voor mij compleet op.

De vraag of ik geen switch ben heeft me wel aan het denken gezet. Ik beantwoord de vraag zelf met een duidelijke nee, maar waar ik wel erg benieuwd naar ben.. Hoe ziet 'men' dat? Wanneer ben je switch? Is het genieten van pijn voor mensen genoeg om dat stempeltje te geven?
"Just erotic. Nothing kinky. It's the difference between using a feather and using a chicken."

— Terry Pratchett (Eric)
oeps2

Re: Wanneer ben je switch?

Bericht door oeps2 »

hoezo .. heb je dat stempeltje nodig ?
wil je in een hokje gezet worden ?
hij is switch ...
lijkt mij t zelfde als ooo zij is bi

pff k zou dr niet over nadenken .. komen wat komen gaat ..
Sabrina

Bericht door Sabrina »

Neh, ik vind dat "Ik geniet van pijn" op zichzelf geen reden is om te stellen dat je een switch bent. Natuurlijk is het afhankelijk van hoe je het zelf ervaart en bla bla bla (niet negatief, maar iedereen weet wel wat ik bedoel), maar ik zou dat op zichzelf niet stellen als "Wanneer dat zo is, ben je switch". Romanticide kan bijvoorbeeld echt wel genieten van mijn nagels in zijn rug tijdens een sekspartij, maar ik zou hem zeker niet die stempel geven. Mijn gevoel zegt dat het meer met controle te maken heeft, al sluit ik daarmee de niet-onderdanige masochisten wel buiten. Dan zou je switch dus heel specifiek zien als Dominant én onderdanig, en eerder het woord sadomasochist gebruiken voor iemand die zowel sadistisch als masochistisch is. Niet compleet onlogisch natuurlijk ( ;) ) maar ik denk dat switch in de praktijk wel breder gebruikt wordt.

Nou ja, uiteindelijk kom ik uit op "Wanneer je je zelf zo voelt". Ik denk dat er wel meer criteria te stellen zijn, maar vind het heel moeilijk om die echt te benoemen.

Edit: Oeps, wat is er mis mee als iemand daar over nadenkt? Hokjes kunnen voor sommigen best prettig werken, en Torans vraag komt op mij niet over als "HELP! IDENTITYCRISIS! GEEF ME EEN HOKJE!" maar gewoon als iets waar hij zelf over nagedacht heeft, en waar hij graag van wil weten hoe andere WS'ers er tegenaan kijken.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
oeps2

Bericht door oeps2 »

nou dat zeg ik toch ...

IK zou er niet over nadenken ...

gewoon voelenwat je voelt ....

go with the flow heet dat ...

simpel

enne edit sabrine ... wrom val jij mij aan over mijn post .. dit is zoals IK het denk ..
daar hoef jij niet op te reageren toch ?
tis mijn mening .. niet de jouwe !
Toran

Bericht door Toran »

oeps2 schreef:hoezo .. heb je dat stempeltje nodig ?
Nee. Ik heb geen stempeltje nodig, en ik heb al een hokje. Helemaal van mij, past niemand anders in. Ik ben wie ik ben, en ik laat dat niet afhangen van de meningen van anderen. Dit betekend niet dat ik de mening van anderen niet op prijs stel, en graag een discussie hierover begin. Natuurlijk kan je alles afdoen als "niet over nadenken, go with the flow, and enjoy".. Maar als iedereen dat doet, kan je de helft van dit forum opdoeken.

Het is iets wat me bezighoudt, en iets waar ik andere meningen over vraag. Niet omdat ik persoonlijk het nodig heb, maar omdat ik graag wil weten hoe 'men' hierover denkt.
"Just erotic. Nothing kinky. It's the difference between using a feather and using a chicken."

— Terry Pratchett (Eric)
oeps2

Bericht door oeps2 »

tuurlijk vraag jij het aan andere ...
maar dit is mijn mening .
jij vraagt ik geef mijn mening ..
is een manier van leven overigens ...
maakt dat ik als zondagskindje gewoon door t leven huppel !
erg ongecompliceerd trouwens .
moesten er meer proberen .. ga je van leven en lachen ..
Sabrina

Bericht door Sabrina »

oeps2 schreef:nou dat zeg ik toch ...

IK zou er niet over nadenken ...

gewoon voelenwat je voelt ....

go with the flow heet dat ...

simpel

enne edit sabrine ... wrom val jij mij aan over mijn post .. dit is zoals IK het denk ..
daar hoef jij niet op te reageren toch ?
tis mijn mening .. niet de jouwe !
Joh, ik zou 't op prijs stellen als je even de moeite neemt te lezen hoe m'n naam gespeld wordt, zo moeilijk is 'ie niet.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
oeps2

Bericht door oeps2 »

sorry sab ..

k zal t nooit meer doen ....
Ms. M

Bericht door Ms. M »

Even iets ter overweging, géén idee of dit is wat hier speelt, maar het is iets wat ik al een keer of drie ben tegengekomen (bij mannen voor wie controle heel erg belangrijk is). Ik wou het dus als extra mogelijkheid aandragen.

Het is mij een paar keer overkomen dat een man aangaf wel te willen subben. Toen ik aan de slag ging ( :P ) en ik ging spelen met het onderdanige aspect, ging het mis. De mannen in kwestie kregen een onbedaarlijke heel zenuwachtige lachbui. Ik heb een keer geprobeerd daar door heen te duwen, maar die raakte in paniek en wou direct los. Na wat nadenken hierover kwam ik tot de conclusie dat sommige mannen (en dit zal ook opgaan voor sommige vrouwen maar die ben ik nog niet tegengekomen) het gewoon niet aandurven om de controle los te laten.
Wat ze met elkaar gemeen hadden was dat het extreem dominante controlefreaks waren. Achteraf herkende ik dat trouwens ook van mezelf, er is één iemand bij wie ik wel eens sub (alhoewel, de laatste tijd eigenlijk niet meer) en in het begin had deze extreem dominante controlfreak daar de allergrootste moeite mee. Zenuwachtige onbedaarlijke lachbuien idd. Agressief verzet. Ik zei toen tijdens een gesprek eens dat 'ie daar gewoon doorheen moest breken en dat heeft 'ie toen gedaan. Kostte hem de grootste moeite trouwens.

(Ik vermoed trouwens dat het bij sommige mannen nog moeilijker is dan voor vrouwen ivm genderrollen en (onbewuste) bevestiging daarvan die in deze maatschappij er sterk ingebakken zitten, maar dat terzijde.)

Ik sta daar anders in als D. Ik denk op zo'n moment: 'Nou, als je niet wil doen we het toch niet'. Vind dat soort subs best irritant namelijk :lol:

En verder, om op je topicvraag in te gaan: Ik denk dat je switch bent als je dat zo voelt. Ik sub ook wel eens, maar voel me geen switch. Al noem ik me meestal wel zo, het maakt het gewoon wat duidelijker. Want nee, een pure D ben ik ook niet. Ach, ik ben gewoon ik.
Guilty

Bericht door Guilty »

Sabrina schreef:Neh, ik vind dat "Ik geniet van pijn" op zichzelf geen reden is om te stellen dat je een switch bent.
Maar niet onderdanig zijn vind ik op zich ook geen reden om te stellen dat je geen switch bent. Ik blijf erbij dat in Nederland veel te veel belang wordt gehecht aan de DS in BDSM. Het lijkt hier soms wel alsof je niet "echt" bent als je niet een D/s relatie hebt met je partner, terwijl het in het buitenland veel normaler lijkt te zijn dat mensen alleen met bondage bezig zijn, of alleen met SM.

Deze discussie was wel spannender toen fantashe nog lid was...
Sabrina

Bericht door Sabrina »

guilty^ schreef:
Sabrina schreef:Neh, ik vind dat "Ik geniet van pijn" op zichzelf geen reden is om te stellen dat je een switch bent.
Maar niet onderdanig zijn vind ik op zich ook geen reden om te stellen dat je geen switch bent. Ik blijf erbij dat in Nederland veel te veel belang wordt gehecht aan de DS in BDSM. Het lijkt hier soms wel alsof je niet "echt" bent als je niet een D/s relatie hebt met je partner, terwijl het in het buitenland veel normaler lijkt te zijn dat mensen alleen met bondage bezig zijn, of alleen met SM.

Deze discussie was wel spannender toen fantashe nog lid was...
Ik snap je punt, maar vandaar dat ik dat ook zei over de termen. Een switch is volgens mij iemand die Dominant en onderdanig is, dat slaat dus op 't DS-deel. Als je dat niet leuk vindt, maar meer voor de pijndingen gaat, is 't volgens mij het SM-deel, en was het niet zo dat als je meer een actieve en een passieve persoon hebt dan echt een machtsverschil (wat je dus ook bij bondage kunt hebben) het top en bottom is? Dat laatste kan dus ook van toepassing zijn op het SM-deel :). Ik vind 't niet minder echt als er geen D/s bij is, heck, dat zou net zo idioot zijn als wanneer ik geen echte BDSM'er zou zijn omdat ik geen überpijnslet ben! :shock:
Guilty

Bericht door Guilty »

Sabrina schreef:en was het niet zo dat als je meer een actieve en een passieve persoon hebt dan echt een machtsverschil (wat je dus ook bij bondage kunt hebben) het top en bottom is? Dat laatste kan dus ook van toepassing zijn op het SM-deel :).
Ja, dat zou ik dan als woorden gebruiken, Top en Bottom. Bij mensen die alleen aan bondage doen zou ik trouwens ook Top en bottom gebruiken (of als ze echt goed kunnen knopen misschien rigger en bunny ofzo).

Maar dan blijft de vraag: hoe noem je iemand die tussen Top en bottom, euh, switcht :clown:

Ik zou zeggen "switch".
Sabrina

Bericht door Sabrina »

guilty^ schreef:
Sabrina schreef:en was het niet zo dat als je meer een actieve en een passieve persoon hebt dan echt een machtsverschil (wat je dus ook bij bondage kunt hebben) het top en bottom is? Dat laatste kan dus ook van toepassing zijn op het SM-deel :).
Ja, dat zou ik dan als woorden gebruiken, Top en Bottom. Bij mensen die alleen aan bondage doen zou ik trouwens ook Top en bottom gebruiken (of als ze echt goed kunnen knopen misschien rigger en bunny ofzo).

Maar dan blijft de vraag: hoe noem je iemand die tussen Top en bottom, euh, switcht :clown:

Ik zou zeggen "switch".
Yup, da's ook waar voor mij de bestaande terminologie tekort schiet. Als je het switch noemt, kom je weer terug op het hele D/s-probleem, dus hoe noem je het dan? Allround kinkster? Ik weet inderdaad geen toereikende naam voor dat stukje.
Guilty

Bericht door Guilty »

Sabrina schreef:Yup, da's ook waar voor mij de bestaande terminologie tekort schiet. Als je het switch noemt, kom je weer terug op het hele D/s-probleem, dus hoe noem je het dan? Allround kinkster? Ik weet inderdaad geen toereikende naam voor dat stukje.
Nee, want een D/s er hoeft niet per se allround te zijn. Er zijn zelfs D/s'ers die helemaal niks met BD en SM doen.
Sabrina

Bericht door Sabrina »

guilty^ schreef:
Sabrina schreef:Yup, da's ook waar voor mij de bestaande terminologie tekort schiet. Als je het switch noemt, kom je weer terug op het hele D/s-probleem, dus hoe noem je het dan? Allround kinkster? Ik weet inderdaad geen toereikende naam voor dat stukje.
Nee, want een D/s er hoeft niet per se allround te zijn. Er zijn zelfs D/s'ers die helemaal niks met BD en SM doen.
Daarom vond ik die naam dus weer niet goed :).
Gesloten