Ik heb nog steeds moeite met dat identiteitsniveau. Het maakt het bijna onmogelijk mensen objectief in hokjes in te delen. Hmmm misschien is dat juist heel positief.CatharinaBE schreef:Wanneer ben je switch?
Hangt ervan af of je switch op identiteitsniveau bekijkt is of als je switch op handelingsniveau bekijkt.
Op handelingsniveau ben je swicht als je je de ene keer laat slaan en als je de andere keer slaat. (slaat kan vervangen worden door elke gewenste BDSM activiteit)
Op identiteitsniveau ben je switch als je jezelf zo definieer/ervaart.
Ik zou dus zeggen dat je op handelingsniveau switch maar niet op identiteitsniveau.

Als je van identiteitsniveau uitgaat is iemand pas iets als hij/zij dat zelf ook vind. Dus iemand die geniet van pijn en graag geslagen wordt en zich geen masochist voelt, is het ook niet? Een man die enkel seks wil en heeft met mannen maar zich geen homoseksueel wenst te noemen, is dat dan ook niet?
Wat mij betreft is die laatste gewoon homoseksueel. Of hij zichzelf ook zo wil noemen of zien, dat moet hij dan weer helemaal zelf weten. Op dezelfde manier bekijk ik bdsm. Als je wisselt tussen ondergaan en uitvoeren (of dat nou D/s BD of SM is of een mix) ben je wat mij betreft switch. Ik vind andere manieren van bekijken nodeloos ingewikkeld. En nogmaals mag iedereen helemaal zelf weten welke etiketten hij/zij voor zichzelf hanteert.
Overigens is het ergens wel jammer dat we het eigenlijk nooit eens worden over betekenissen van dit soort etiketten. Maakt andere discussies ook weer zo ingewikkeld als mensen met dezelfde woorden verschillende dingen bedoelen.