definitie van een serviceDom

Wever

Re: definitie van een serviceDom

Bericht door Wever »

Klopt...maar zowel Gille als guilty wisten wel het kernpunt te vinden (zou de D de handelingen uit eigen beweging doen of niet?). Die ontbreekt bij jou een beetje (ik geloof - maar ben niet zeker - dat ook Chris's aanvulling daarop wijst).

Ik heb ook een vraagje bij jouw definitie. Als dat "in opdracht van de sub" belangrijk is, wat denk je dan van de volgende situatie:

Stel: Boefje besluit om me vast te gaan binden. Maar terwijl ik haar touw zie klaarleggen en uitrollen, enzo, roep ik luidop "Boefje...bind me vast!".
Daarop gaat Boefje (brave Meesteres als ze is :hypocrite: ) gewoon door met dat daadwerkelijk te doen (logisch: ze was 't toch al van plan).
Dan is mijn vraag: is zij - in jouw ogen en op dat moment - een serviceDomme?

EDIT: @puppysjors: *grinnik* ok. bedankt voor de verduidelijking. :)
Sabrina

Bericht door Sabrina »

Ik verwoordde het inderdaad in hindsight ietwat kort - mijn excuses daarvoor. Iets met het zit zo en zo in m'n hoofd, dus voor mij oogt het compleet logisch hoe ik het opschrijf :P.

Wat je situatie betreft - ik vind 'm moeilijk, dus daar ga ik nog over nadenken :).
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
rubyvita

Bericht door rubyvita »

Ik ken de term servicedom eigenlijk alleen maar als een negatieve benaming, voornamelijk gebezigd door Dominanten zelf.

"Ja zeg, ik ben toch zeker geen servicedom? Ik doe wat mij blieft ja?!" :clown:

Een service dom zou in mijn ogen iemand zijn die commercieel werkt, en vandaaruit een service verleent. U vraagt ( een spel) en wij draaien! ( zoiets).

In een wat bredere context zou ik "servicedom" meer zien als een Dom of Top die de ander een plezier wil doen met zijn specifieke vaardigheden.
Stel ik ben benieuwd naar naalden, en ik zou Ericadventure vragen of hij eens een naaldenspel met mij zou willen doen, en hij zou dat doen dan zou je kunnen spreken over een servicedom.

Het is jammer dat het zo'n negatieve bijklank heeft gekregen, alsof een "dienst/service"verlenen, je minder dominant zou maken.

Edit: *denkerdedenk* Eigenlijk kun je bijna geen definitie geven van een service dom als je geen definitie van een dom hebt :confused:
*denkerdedenkdenkpeins* Bestaat er dan ook zoiets als een servicesub?

En dan heb je natuurlijk ook altijd nog de serviesdom: die doet netjes de afwas enzo, en heeft een fetish voor het breken van serviesgoed. :clown:
Laatst gewijzigd door rubyvita op 13 aug 2010, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
kitten

Bericht door kitten »

Die zou ik graag doortrekken Rubyvita: alsof minder Dominant slecht is... ;)
rubyvita

Bericht door rubyvita »

euhm...wat bedoel je met die knipoog kitten?
kitten

Bericht door kitten »

Uh... geen idee... :bloos: Onoplettend geplaatst. Ik bedoel het wel zoals het er staat: minder Dominant, minder bazig, minder op eigen wensen en genot gericht, vind ik geen slechte zaak. En dat zeggen beide kanten van de switch in mij! :)
rubyvita

Bericht door rubyvita »

kitten schreef:Ik bedoel het wel zoals het er staat: minder Dominant, minder bazig, minder op eigen wensen en genot gericht, vind ik geen slechte zaak. En dat zeggen beide kanten van de switch in mij!
Door de knipoog wist ik niet zeker of je het serieus bedoelde,vandaar :)

Ik stem voor minder rigide! ( over de opvatting/uitvoering, van wat dominantie moet zijn)
NatyaBE

Bericht door NatyaBE »

Een sub die mij vraagt om een bepaalde handeling: geweldig. Ik vind het vrij belangrijk om te weten wat de sub wilt. Niet om het vervolgens automatisch te doen, maar omdat ik graag weet hoe de sub in elkaar zit. Dat geeft informatie waar ik weer iets mee kan. Het is geen opdracht die de sub me geeft; ik ben degene die bepaalt of het vervolgens wel of niet gebeurt. Soms vraag ik zelfs expliciet aan René wat hij wilt. Niet dat ik het automatisch doe (René zou van zijn geloof afvallen als ik het altijd direct opeens zou gaan doen) maar ik wil gewoon graag weten wat hij wilt. Om dat stukje informatie vervolgens mee te kunnen nemen in mijn beslissing.

Ik krijg af en toe het gevoel dat je als Dom het tegenovergestelde zou moeten willen van datgene wat je sub wilt. Vraagt je sub om een pak slaag? Dan moet je het hem vooral niet geven want anders ben je een service Dom. En wat nou als het jezelf ook leuk leek? Dan heb je pech. Vooral niet doen als je een 'echte' Dom bent want je sub vroeg erom. Nou heb ik zelf liever een sub die vraagt om een pakslaag waar ik vervolgens zelf kan bepalen of ik het doe of niet, dan een sub die gaat uitdagen en rellen om een pak slaag te krijgen. Ik zou me in zo'n geval veel meer een service Dom (wat dat ook precies is) voelen dan in het geval van een sub die netjes vraagt om een pak slaag en de beslissing bij mij neer legt.

In managemant wereld is er het begrip servant leaderschip. In the Old School, niet dat ik er veel van weet, maar toch, kan je pas domineren als je ook kan dienen. Ik besef me dat dit alles niet echt een antwoord is op de vraag van Kitten, want een definitie van een serviceDom heb ik niet.
AndereBart

Bericht door AndereBart »

Voor mij liggen de definities als volgt:
- Top: De actieve partij in een spel
- ServiceDom: Een Dominant die zijn/haar primaire motivatie haalt uit het plezier van de sub. Voor een serviceDom is het plezier van de sub de primaire reden om een spel op een bepaalde manier uit te voeren en in mindere mate het plezier dat de Dom er zelf aan beleeft.
Voor mij stat dit los van of de sub ook expliciet om dat spel vraagt.
Arno

Bericht door Arno »

Hoi

Als ik dit allemaal zo lees dan ben ik ook een servicedom, want ik probeer zodanig te spelen dat zowel de sub als ik het een plezierig spel of sessie vind. Ik hecht veel belang aan wat een sub graag wil en pas dat dan in, zover het mijn eigen wensen niet schaad. Wat bijna nooit voorkomt, want bij mij gaat het niet om steeds verder en/of harder te moeten. Ik kan van een soft spel intens genieten.
Zarath

Bericht door Zarath »

Eigenwijs als ik ben, hanteer ik de definties net weer wat anders.

In de eerste plaats voelt voor mij persoonlijk het woord 'ServiceDom' als een interne tegenspraak. Een Dom is voor mij iemand die de dominante partner is in een 'erotic power exchange' en slaat dus voor mij op een relatie-type (D/s dus). Dus een Dom kan in mijn ogen nooit in de pure 'service' rol zitten. In dat geval spreek ik van een service-Top.

Dus dan komt het rijtje er zo uit te zien:

Dom: de dominante partner in een D/s-relatie; dit is dus iets doorlopends, scope en vorm is relatie-afhankelijk. Maar er is een zekere mate van power-exchange: de sub draagt een stukje controle over aan de Dom die dit accepteert.

DaddyDom: idem, maar met een grotere nadruk op zorg, koestering, begeleiding (eerder een nuance-verschil of stijl-verschil dus)

Top: Iemand die in een concreet bdsm-spel de sturende rol heeft, binnen de grenzen die de bottom aangeeft. De Top kan dus wel binnen die grenzen voor een heel stuk sturen en het spel bepalen.

Service-Top: Iemand die in een concreet bdsm-spel *die* spel-aktiviteiten doet die de bottom bepaalt, dus een service-Top doet precies wat de bottom verlangt (en niet meer dan dat). Heeft dus ook nauwelijks of geen 'speelruimte' buiten wat de bottom aangeeft. In feite stuurt in dit geval de bottom dus.
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Ik zie niet zo goed wat erer inherent subbig aan is om iemand een plezier doen. Kun je dat toelichten? Nu ik er over nadenk, zie ik ook niet wat er (inherent) bazig aan is om strak bepalend te zijn over wat je wel en niet wilt. Dat kan het zijn, maar ik denk niet dat dat een vastliggend gegeven is.

Ik heb zelf bij service Dom een beeld van iemand die 'zijn/haar diensten beschikbaar stelt'. Dat zou kunnen zijn dat iemand je vraagt om te toppen en jij daar geen problemen mee hebt. Dat zou ook kunnen zijn als je zin hebt om te spelen als top, maar het je minder uitmaakt wat je precies gaat doen (daarmee waarschijnlijk je kansen op spel vergrotend). Ik kan me in beiden gevallen een 'servicetop' gevoel voorstellen. Misschien is voor mij het trefwoord bij servicedom 'behulpzaam'.
Zarath

Bericht door Zarath »

@Marijke: Ik ken het verschijnsel: mijn meisje heeft me ook wel eens op mijn verzoek getopt en tegelijk bleef ze mijn sub binnen onze D/s-relatie. Zij was op dat moment dus mijn toppende sub. Ik bleef op dat moment ook haar Dom maar was tegelijk in dat spel de bottom. Afhankelijk van hoeveel sturing ik haar in dat spel geef, was zij eerder mijn service-Top (Ik gaf aan wat ik wilde dat ze met me deed), of meer echt mijn Top (ik gaf haar binnen grenzen de vrije hand).

Van de andere kant is een service-Top niet noodzakelijk een sub. Een Dom binnen een D/s-relatie kan er op bepaalde momenten ook voor kiezen service-Top te zijn, bijvoorbeeld een sub vragen het spel te sturen om hem/haar te leren kennen in zijn/haar behoeften of vanwege een probleem met zijn/haar gevoel van emotionele veiligheid. De service-Top kan ook iemand zijn die meestal of zelfs altijd binnen een bdsm-spel een Top is, maar op een bepaald moment, op verzoek van een bottom, service-Top wordt. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de bottom geen onderdanige gevoelens heeft maar gewoon graag impact-play heeft en daarin de sturing wil houden. De masochist die zegt: "Ik wil op die en die manier geslagen worden, zo lang en zo hard als ik aangeef en voor zo lang als ik wil." Bottoms met duidelijke en uitgebreide wensenlijstjes en voorkeuren voor wat wanneer gedaan wordt vallen daar ook onder. Ik denk dat ProDommes niet zelden een service-Top rol vervullen.

Het onderscheid dat je hierboven maakte, dat gebaseerd was op het *gevoel* dat een persoon heeft en dat die persoon afhankelijk daarvan Top of Dom is, lijkt me niet zo handig. Ik denk dat een Top tijdens een spel zich vaak wel dominant voelt, zeker als hij/zij het spel stuurt. Als service-Top natuurlijk niet of nauwelijks. En zelf had ik als ik als Dom getopt werd ook wel bepaalde onderdanige gevoelens of gevoelens van overgave aan de ander, terwijl ik tegelijk haar Dom bleef.

Voor mij ligt het onderscheid tussen Dom-sub enerzijds en Top-bottom anderzijds meer op een ander vlak: Dom-sub als doorlopende power-exchange in een relatie en Top-bottom: gelijk in 'normale' omstandigheden maar alleen een tijdelijke power-exchange tijdens het bdsm-spel. Als het bdsm-spel is afgelopen, valt ook de power-exchange weg. Top-bottom zijn voor mij pure spel-rollen en zeggen weinig over de relatie en de gevoelens die ermee gepaard gaan.
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Zarath schreef:Een Dom binnen een D/s-relatie kan er op bepaalde momenten ook voor kiezen service-Top te zijn, bijvoorbeeld een sub vragen het spel te sturen om hem/haar te leren kennen in zijn/haar behoeften of vanwege een probleem met zijn/haar gevoel van emotionele veiligheid.
Dat valt voor mij weer buiten mijn definitie van ServiceDom (of Top). (Alsof ik een sluitende definitie heb, yeah right!) Dat zou ik gewoon aftasten en afstemmen noemen.
Zarath

Bericht door Zarath »

Marijke schreef:Als je Dom definieert als een persoon in een 24/7 D/s relatie dan snap ik je punt :D.
Dat is inderdaad zoals ik het zie. Al is '24/7 D/s' relatie dan weer het volgende wat je zou moeten gaan definiëren.
Och ja, zo blijf je lekker bezig :lol:
Ravelijne schreef:
Zarath schreef:Een Dom binnen een D/s-relatie kan er op bepaalde momenten ook voor kiezen service-Top te zijn, bijvoorbeeld een sub vragen het spel te sturen om hem/haar te leren kennen in zijn/haar behoeften of vanwege een probleem met zijn/haar gevoel van emotionele veiligheid.
Dat valt voor mij weer buiten mijn definitie van ServiceDom (of Top). (Alsof ik een sluitende definitie heb, yeah right!) Dat zou ik gewoon aftasten en afstemmen noemen.
Suggestie: De Dom neemt even de service-Top rol aan met het doel af te tasten en af te stemmen? *glimlacht*
Gesloten