Wat als je D een grens overschrijdt....

Wever

Re: Wat als je D een grens overschrijdt....

Bericht door Wever »

Crownless schreef:Het blijft natuurlijk wel de vraag in hoeverre de dominant kan 'zien' welke grenzen echt hard, hard, hard zijn, en welke hard maar niet onbreekbaar.
Ik stel me eerder de vraag in welke mate dat de verantwoordelijkheid is van de dominant. Als sub zie ik het als mijn verantwoordelijkheid mijn D fatsoenlijk te wijzen op welke grenzen ik heb en in welke mate eroverheen gegaan mag worden.

Ik weet dat ik mijn grenzen heel drastisch trek t.o.v. anderen. Bij mij is het "als er bewust over een harde grens gegaan wordt is het afgelopen...niet alleen met het spel, maar ook met de relatie". Maar die strakke definitie geef ik aan, en pas ik ook toe: alles wat daar niet aan voldoet is me hooguit een zachte grens.
Peter^
Contacteer:

Bericht door Peter^ »

Ik heb om vaagheid in grenzen te voorkomen, mijn sublijst een andere indeing gegeven. Waar veel lijsten uit gaan van Ja/Nee gecombineerd met gewilligheid 0 t/m 5, heb ik de mijne teruggebracht tot: Nee of gewilligheid 1 t/m 3.

De Nee 's zijn keiharde grenzen. Liever voor mij wat meer keiharde grenzen, met wellicht beperktere spelmogelijkheden, dan een vaag gebied van harde tot zachte grenzen.
Triskelis

Bericht door Triskelis »

Ten eerste even het gegeven dat wij geen harde grenzen afgesproken hebben, en ook geen stopwoord.

Als direct antwoord op de vraag:

Wat als je D een grens overschrijdt....
het wat hangt heel erg af van het soort grens en de manier waarop deze overschreden wordt.

Ik geloof niet in een vaste reactie op een overschrijding,
ik geloof wel in eerlijk, voorzichtig, zorgzaam en doortastend optreden.
En ik geloof ook dat dingen soms wel eens fout gaan, of verkeerd uit pakken. En dan hangt het er helemaal vanaf hoe zo'n ongewilde, verkeerde situatie ontstaan is.
Tári

Bericht door Tári »

In een ander topic had ik al gezegd dat grenzen voor mij iets zijn om te onderzoeken, te verkennen en er misschien ooit eens overheen te gaan.

Dus om de vraag te beantwoorden ga ik uit van een D die, met opzet, over een "hard limit" gaat. Als dat gebeurt schakel ik meteen over naar mijn usual me. En dat is: als iemand naar mijn mening te ver gaat dan krijgt hij het te horen ook.

Hoewel er bij ons nog geen sprake is van een echte D/s verhouding en ik dus niet beschik over ervaring en kennis daarover denk ik dat het vooral belangrijk is om te praten en eerlijk te zijn. Een D/s is, net als een vanilla relatie, hard werken, ontwikkelen en samen groeien. Op die weg kunnen ook fouten gemaakt worden, zoals het per ongeluk te ver over grenzen of hard limits gaan. In dat geval denk ik dat het vooral belangrijk is om erover te praten en misschien even een stapje terug doen om het daarna weer op te bouwen (afhankelijk van welke impact de gebeurtenis heeft).
Melodia

Bericht door Melodia »

phedre schreef:
Melodia schreef: en ja met sommige dingen klooi je gewoon nooit zoals met kids ofzo die regels staan als een huis
sorry hoor, maar dit hoort niet eens een regel of grens te zijn!!!
sorry hoor heb 4 kinderen en voor de ziekelingen die er op deze aardkloot rond lopen voel ik me altijd verantwoordelijk om het op zijn minst te blijven onderstrepen dat dit niet bij BDSM hoort!!!
colet

Bericht door colet »

Grenzen blijven een leuk gespreksonderwerp.
Voor de duidelijkheid, hierbij sluit ik de zaken uit die de meeste mensen uitsluiten en die evengoed voor discussie op het forum zorgen :) zoals kinderen, dieren.
Dat soort dingen kun je sturen ook. Er zijn ook grenzen die je niet helemaal in de hand hebt. Er zijn er die je niet weet en plots tegenaan loopt in een spel. En er zijn grenzen die je niet helemaal kunt voorkomen.

Eigenlijk heb ik niet veel keiharde 'nee's', er is zoveel wat ik wel zou willen, of ooit zou willen als ik en de Dominant elkaar beter kennen. Slaan in gezicht is dus bij mij wel echt een harde grens. Wat ik ook wel aangaf was dat ik geen blijvende kenmerken wil. Alleen kun je dat niet helemaal voorkomen :)
Na slaan met diverse zwepen en attributen bleek ik snel toonbaar, niks geen marks, hoe pijn het op het moment zelf ook deed. Ergens in de aanloop van een spel werd er wat gekrast op mijn rug en billen, best redelijk onschuldig toch??
Maar nu heb ik dus wel een streepjescode op mijn lijf :D. Hoe blijvend dat gaat zijn, moet nog blijken.
Toch was dat een grens.

Nu heb ik afgelopen week gesprek gevoerd over grenzen. Ik denk namelijk dat er dingen zijn die ik dus niet wil om welke reden dan ook. Wat doe je dan als de ander zegt....er zijn geen echte grenzen...Dat weet je pas als je het gedaan hebt, dan kun je achteraf zeggen, dit vind ik niks, die wordt een Harde Grens.
Ik heb dingen die ik dus niet wil, omdat ik ze eng vind vooral. Dat zijn geen dingen die ik perse nooit zou willen, maar die ik nu als eng of allerengst zie. (als ik erover nadenk zijn dat vooral dingen die aankomen op heelveel vertrouwen, waaruit de ander mijn vertrouwen in hem kan merken) Nu zo'n grens overschrijden zou dus een enorme deuk in het vertrouwen geven. Volgens mij moet je daarvoor namelijk ook wel met elkaar praten, niet alleen achteraf door te vragen of het nu echt erg was en of het nu met recht een HArde Grens is. Ook vantevoren.
Klink ik nu gek?
Ik zou me al een stuk zekerder voelen als ik wist dat de ander goed wist waarin mijn NEE zat voor een handeling.

:confused: Ik twijfel nu zelf....oh hoe chaotisch ben ik toch ook.... Is dat iets waar ik nu aan denk wel een harde grens of wil ik het voorlopig niet omdat ik het mega-eng vind?? Dan is het meer een zachte grens.... en dan...is het dan zo gek dat ik erover praten vantevoren? Zodat ik zeker weet dat hij weet dat ik bang ben?

Pas nog iets gehad waarbij ik dacht... Nee, hij weet toch na de vorige keer dat ik het echt niet wil?!! Ik ben toch duidelijk geweest? Voor zover de touwen e.d. mij toestonden bewoog ik uit alle macht met lijf om duidelijk te maken dat ik echt Ëcht niet wilde. Ik zei het ook, sprak hem aan als persoon, liet de machtsverhouding vallen (ook al zou ik niks gekund hebben in die positie). Ik kon niets zien dus had geen idee of hij wel zag aan mij dat ik het meende. Ik probeerde 'iets' in zijn stem te horen. En lieve dominanten hier....je hoort toch wel aan een sub of een nee een 'nee' is? Ik kan me niet voorstellen dat mijn 'nee' in deze enige twijfel liet bestaan in duidelijkheid! Uiteindelijk is er dus niet gebeurd waar hij mee dreigde en verdorie nu nog beter weet dat hij mij ermee angst kan aanjagen :icon_sad: .
Wat als hij die grens (weer) had overschreden?

En dat is andere angst als echt angst. :)
In het laatste spel, of beter gezegd ná het laatste spel, was er onbewust opgeroepen angst bij mij. Dat valt niet te sturen, of de ander moet echt de tijd nemen en mij verdomd goed gaan kennen, maar bewust oproepen lijkt mij moeilijk.
Het is eng, achteraf ook heel erg emotioneel, ik ervaar het als grote impact, als heftig, als..... Het roept ook een bepaald gevoel op van herkenning en dus echte diepe angst. (waar ik nu even niet op inga)
Dit is ook angst...en toch, toch zet ik het niet neer als zijnde Harde Grens.
Wat als hij die 'grens' weer overgaat?
colet

Bericht door colet »

En dat is andere angst als echt angst.
In het laatste spel, of beter gezegd ná het laatste spel, was er onbewust opgeroepen angst bij mij. Dat valt niet te sturen, of de ander moet echt de tijd nemen en mij verdomd goed gaan kennen, maar bewust oproepen lijkt mij moeilijk.
Het is eng, achteraf ook heel erg emotioneel, ik ervaar het als grote impact, als heftig, als..... Het roept ook een bepaald gevoel op van herkenning en dus echte diepe angst. (waar ik nu even niet op inga)
Dit is ook angst...en toch, toch zet ik het niet neer als zijnde Harde Grens.
Toevoeging:
Dit is een lastig punt. Vaak als je leest op informatieve sites kom je grenzen tegen die handelingen betreffen, bijvoorbeeld: geen naalden, elctro, geen publiek spel, geen ...vul maar in.
In dit geval is het geen handeling. Of juist wel.
Ik vraag me niet in twee tellen af of hij nog wel weet dat ik iets niet wil bijvoorbeeld. Dat op een wissel staan en laten spelen met je gevoel...weet hij wel..of niet....angst die je in niet-sub-modus niet hebt omdat je weet dat je de ander kunt vertrouwen en die je in je submodus nog nét wel kunt bedenken.

Dit is geen handeling. Ik heb een enkel moment echt angst voor de persoon. En dus misschien wel door zijn zijn/wezen/handelen... Er is dan geen ratio, geen logica, geen tegen mijzelf praten, bedenken dat we in een spel zitten en in een rol, er is oprechte angst.
Voor hem.

Dat zou ik nooit als grens kunnen bestempelen, ik heb namelijk geen idee hoe ik dat zou moeten doen.
Het houdt mij in ieder geval wel bezig in de zin van topictitel ;) wat als hij die 'grens' overschrijdt....
En zo blijft een mens nadenken!
Wever

Bericht door Wever »

colet schreef:Ik denk namelijk dat er dingen zijn die ik dus niet wil om welke reden dan ook. Wat doe je dan als de ander zegt....er zijn geen echte grenzen...Dat weet je pas als je het gedaan hebt, dan kun je achteraf zeggen, dit vind ik niks, die wordt een Harde Grens.
Wat je dan doet? De ander ermee confronteren met wat het eigenlijk is: rechtstreekse manipulatie.
Een ander heeft het recht niet geringschattend te doen over jouw grenzen. Dat is alleen aan jou om te bepalen.

*hier :evil: van wordt*
colet schreef:En lieve dominanten hier....je hoort toch wel aan een sub of een nee een 'nee' is?
Ik heb niet de ervaring - laat staan de arrogantie - om voor alle subs te antwoorden. Maar in jouw geval: ja. Dat kan je heel erg duidelijk maken.
colet schreef:Uiteindelijk is er dus niet gebeurd waar hij mee dreigde en verdorie nu nog beter weet dat hij mij ermee angst kan aanjagen :icon_sad: .
Wat als hij die grens (weer) had overschreden?
Hier moet ik even een verschil aanduiden tussen de actie op zich (die je harde grens is) en het ermee dreigen die actie uit te voeren (wat dat niet is).

Zoals je je waarschijnlijk nog wel herinnert uit ons tweede spel heb ik toen ook een paar keer aanstalten gemaakt naar je gezicht. Ik deed het toen heel bewust erg zachtjes en deed toen ook heel bewust heel luchtig ('wat nu? Ik aai alleen maar? :mrgreen: ') omdat ik goed wist dat je er bang voor was. Je gaf nadien ook aan dat als ik daarmee verder was gegaan, het het einde van het spel zou geweest zijn.

Zoals je het hier beschrijft lijkt het me duidelijk dat het daadwerkelijk verder gegaan is gegaan. Dus...waarom is het niet het einde van het spel?

EDIT: heb bovenstaande geschreven voor de toevoeging van je toevoeging, colet. Maar het lijkt er me wel bij aan te sluiten.
wandering

Bericht door wandering »

Ik vind grenzen ook een interessant maar lastig punt. Ik vind het erg leuk als LM mijn grenzen opzoekt, ik wil weten hoe ver ik kan gaan, mijn grenzen verleggen, en net op de grens spelen is voor mij gewoon het meest intens en heftigst. Maar bij zoiets is er natuurlijk altijd het risico dat er per ongeluk overheen wordt gegaan.

Ik heb een aantal dingen die ik écht (nog) niet wil, daarvan is hij op de hoogte en dit wordt dan ook niet gedaan. Dat is simpel.
Maar soms weet ik zelf niet goed waar mijn grens ligt. Soms weet je pas dat een grens is overschreden als het al is gebeurd. En ik kan me voorstellen dat het voor de Dominant dan erg moeilijk is om te peilen hoe ver hij/zij kan gaan.
En lieve dominanten hier....je hoort toch wel aan een sub of een nee een 'nee' is?
Dat is ook een verwijt wat ik een keer heb gemaakt. Hij deed niets wat in de buurt van mijn harde grenzen kwam, maar toch ging er iets mis. Hij had me geil gemaakt en bleef plagen door net niet te doen wat ik wilde, en hij wilde dat ik hardop zou zeggen wat ik wilde. Durfde ik niet, schaamde me veel te erg. Dus ik zweeg. Een klap in mijn gezicht. "Zeg het!" Mooi niet. Kan ik niet. Nog een klap, harder dit keer. "Kom op!" Ik zweeg, en nog een klap volgde. Ik begon kwaad te worden, en wilde daardoor allang niet meer wat ik eerst wilde, dus waarom zou ik het dan nog zeggen?? Weer een harde klap in mijn gezicht, ik voelde mijn wang gloeien. Ik begon te huilen, balde mijn vuisten, wilde niet meer. Toch ging hij verder en deed wat hij van plan was geweest. Normaal gesproken is dat geen grens, maar in deze situatie wel, omdat het voor mij niet meer voelde als een spel en ik werkelijk kwaad was. Toch had hij dat niet zo ervaren. Voor mij was het zo duidelijk, maar hij had echt niet door dat hij op dat moment te ver ging. Ik huil immers wel vaker en als hij dan doorgaat is er niks aan de hand, verzetten doe ik ook wel eens, ik zeg ook wel eens 'nee' en als hij dan toch doorgaat was dat ook niet erg. Wanneer is nee écht nee? Voor mij is dat heel duidelijk, maar ik vind het niet gek dat hij dat niet zag, en achteraf neem ik het hem ook niet kwalijk.

Maar wat ik wil zeggen is dat het echt niet altijd even duidelijk is wanneer er over een grens gegaan wordt. Ik denk dat achteraf praten daarom heel erg belangrijk is.
phedre

Bericht door phedre »

Melodia schreef:
phedre schreef:
Melodia schreef: en ja met sommige dingen klooi je gewoon nooit zoals met kids ofzo die regels staan als een huis
sorry hoor, maar dit hoort niet eens een regel of grens te zijn!!!
sorry hoor heb 4 kinderen en voor de ziekelingen die er op deze aardkloot rond lopen voel ik me altijd verantwoordelijk om het op zijn minst te blijven onderstrepen dat dit niet bij BDSM hoort!!!
mijn punt is dus, dat je, door steeds te vermelden dat het een no go is voor jou, wel laat lijken alsof het bij bdsm hoort.. je geeft immers in een bdsm-context aan dat het voor jou een grens is... Als het voor jou werkelijk niet bij bdsm hoort, zou het toch niet eens in je hoofd op komen om het als grens te stellen???

maar goed.. deze discussie loopt elders....
phedre

Bericht door phedre »

op moment dat een DOm over je harde grens heen walst, jij aangeeft daardoor echt bang te zijn geworden, en hij walst er vervolgens weer vrolijk overheen denk ik dat hij verkeerd bezig is en dat zou bij mij op zijn minst leiden tot een heel heftige ruzie waarbij ik wel degelijk op een niet subberige manier zou aangeven hoe boos, teleurgesteld en bang ik ben, hoe mijn vertrouwen is geschaad. Doet hij er dan nog zo luchtig over, denk ik (let wel.. denk... zeker weten doe ik het niet) dat het einde relatie zou zijn.
colet

Bericht door colet »

Ik denk dat ik iets duidelijker moet zijn. Ik kan het hooguit nog warriger maken dan het al is. (vergeef me, mijn hoofd is momenteel een chaos)

Ehm, wellicht ben ik niet stellig genoeg geweest over de mate van grens. Wat in ieder geval niet duidelijk was, of misschien niet serieus werd genomen (durf ik niet over te oordelen) is dat ik graag wil dat een grensgebied besproken is. Niet door een half luchtig gesprek met grapjes, maar serieus. Dan weet de Dominant tenminste ook dat hij achteraf, na de grensoverschrijding er extra aandacht aan mag besteden. (sorry ik ben veeleisende sub :oops:)
Nu was het zo dat vooral ook de aandacht achteraf voor mij er niet was. Juist dát heeft in dit geval veel opgeroepen bij mij. Meer ook dan ik zou willen.

Het een en ander heb ik een paar dagen erna wel duidelijk gemaakt. Zowel dat het mij serieus was, dat ik het niet wilde, dat ik de nazorg juist in dit geval extra miste. Dat laatste was waarschijnlijk door omstandigheden, al heb ik er alsnog moeite mee (eens veeleisend...altijd veeleisend :icon_biggrin: )
Ik denk dat de afronding erna, dat die vooral mij negatief beinvloedt. Als die anders was geweest, had ik er vast anders ingestaan. rare ik :icon_confused:
Of het nu een harde grens was, nu kon ik er terecht over oordelen, vroeg D. En jongens, ik weet het niet. Ik vond het eng, vond het oprecht echt AUW en wil het voorlopig echt niet meer!!! Wat ik dus pas tijdens een spel weer heb gezegd: nee je doet het echt niet...enz enz... Dreigen is leuk als je diep-diep in je hart weet dat iemand het niet gaat waarmaken. Dreigen is minder leuk als je denkt, jamaar misschien doet hij het wel weer...
Maar wat ik wil zeggen is dat het echt niet altijd even duidelijk is wanneer er over een grens gegaan wordt. Ik denk dat achteraf praten daarom heel erg belangrijk is.
Wandering, goed gezegd! En jij weet toch ook dat ik dat belangrijk vind en dat ik dat dus nu een beetje probeer te zoeken en meestal ook wel vind bij jouw LM! ;) Die luistert en reageert, maar hij kan nooit echt meepraten omdat hij mijn D niet is. Enige wat er is, is dat ik mijn verhaal kwijt kan en hij luistert en beetje reageert.

Warrige post he??
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Ik word eigenlijk vooral een beetje 'moe' van het constante 'veeleisend' 'moeilijke' 'rare' sub.

Het is volkomen normaal om aftercare verwachtingen te hebben en die vervult te zien. Als jij en je d daar niet in overkomen heb je niks bij grenzen te zoeken, hard of zacht, Houd het dan wat oppervlakkeriger
**Self Rescuing Princess**
phedre

Bericht door phedre »

Eens met Anne.. Colet, hou eens op met jezelf raar vinden en zo, want dat ben je NIET!!! en al zou je het zijn, dan is het nog wie jij bent en heeft je dom er maar rekening mee te houden. Zo.. hebben we dat gehad... gaan we ff verder on topic

Nee.. je bent niet warrig en raar en veeleisend. Jouw Dom is belachelijk bezig door over je grens heen te walsen en te constateren dat je pas weet of het een grens is, als je hem bent gepasseerd. PUNT! Jij hebt alle recht om van te voren je grenzen te stellen, om aan te geven of je iets wel of niet kunt, durft, aankunt, whatever. En het is aan jou!!! (eventueel in overleg met je Dom) of je die grenzen wilt slechten, bespreken, rekken, proberen te passeren. Maar het is - in mijn ogen - absoluut NOT DONE om er maar gewoon overheen te walsen en achteraf te constateren dat het dus toch wel degelijk een grens was. Ik vind dit een werkelijk belachelijke redenatie van deze Dom. Als hij daarna ook nog eens niet eens de tijd en zin en wat dan ook creeert voor nazorg en zo, is het - wederom in mijn ogen - een enorme hork en jou absoluut niet waard.

Tot zover ff de wat hardere woorden... je weet hoe ik denk over jouw situatie... geef je daarom ook een hele dikke KNUFFFFFFFFFFFFF
kitten

Bericht door kitten »

Grenzen zijn lastig. Harde grenzen zijn bij mij bijvoorbeeld breathplay en gezicht slaan. Toch heb ik beiden wel gedaan en zal ik ze ongetwijfeld nog eens doen. Het is soms ook situatie afhankelijk. Ik ben ooit vreselijk kwaad geworden toen ik een klap in mijn gezicht kreeg (ok, dat was ook bij een kaartspelletje, niet in een D/s setting), maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat het me vreselijk klein maakte en op mijn plaats zette. Het gewenste effect dus.

De ene persoon kon werkelijk alles maken, breathplay zonder een moment van angst, volledig, onbegrensd vertrouwen en als ik nu sterf, dan sterf ik vredig, want het is onder Zijn handen. En een andere keer dat ik in paniek raakte, zo heftig dat ik het nu dus op mijn harde grenzen lijst heb staan. Maar ik sluit niet uit dat ik ooit dat vertrouwen weer zal hebben in iemand. Ik wil alleen niet dat de ánder bepaalt of en wanneer dat geforceerd kan worden!
Gesloten