Tijd dat mijn Meester en ik wat meer naar evenementen hoger in Nederland komen? :-)Tango schreef:Ik ken heeeeeel veel mensen maar geen 1 heeft een TPE relatie.
funga
Tijd dat mijn Meester en ik wat meer naar evenementen hoger in Nederland komen? :-)Tango schreef:Ik ken heeeeeel veel mensen maar geen 1 heeft een TPE relatie.
Tijd dat Romanticide en ik überhaupt meer naar evenementen komen?funga{MrPaul} schreef:Tijd dat mijn Meester en ik wat meer naar evenementen hoger in Nederland komen? :-)Tango schreef:Ik ken heeeeeel veel mensen maar geen 1 heeft een TPE relatie.
funga
Dat je heel foute situaties kan krijgen zonder dat 't ook maar iets met bdsm te maken heeft, daar weet ik wel wat van. Vond alleen de juiste woorden niet om 't te zeggen. Dit zit er voor mij echt wel knal op.oda schreef:Ik denk eigenlijk dat het niet zozeer de BDSM is die kan uitmonden in mishandeling, maar de relatie die je hebt, welke vorm die relatie ook heeft. BDSM is een manier om je te uiten, mishandeling juist om de ander dat te ontnemen.
Therapie in een verstoorde familierelatie is niet altijd de oplossing: het verbreken van contact (tijdelijk of pernament) kan een oplossing zijn. En een Dom kan daarbij helpen. Soms zelfs op verzoek van de sub.Tango schreef:Het verbreken van contact met je familie als eis in een bdsm relatie vind ik echt zeer ongezond. Zelfs als de relatie met de familie moeizaam verloopt. Ik kan me niet voorstellen dat iemands hele familie (dus buiten het gezin) niet deugd.
Therapie lijkt me dan een betere optie. Het contact ontzeggen heeft misschien wel als reden om de sub meer aan de Dom te binden. Haar afhankelijker te maken.
Ik vind dat je niet aan de zijkant kan blijven staan op het moment dat je vermoed dat er mishandeling in het spel zit. Aan de andere kant is een van de problemen als je denkt dat er mishandeling in het spel zit, dat je dat onderwerp beter niet zelf op tafel kan gooien. In ieder geval niet direct. Als ik zeg dat je moet blijven praten, bedoel ik voornamelijk gewoon praten. Met tussendoor voorzichtiger polsen zonder te kwetsen. Maar ook veel vertrouwen winnen. Contact onderhouden. Openmind blijven houden. Laten merken dat je er voor beiden bent en geen van beiden veroordeeld. Ervoor zorgen dat die mensen niet in een sociaal isolement terechtkomen.Tango schreef: Catharina wil mensen helpen in zo'n situatie. En raadt aan heel behoedzaam te werk te gaan. Ik ben ervoor om er niet veel van te zeggen, alleen maar als ik daar om gevraagd zou worden. Dan wel confronterend zoals ik het zie, maar vervolgens niet te denken dat ik een therapeut ben die hen verder kan helpen.
Veel van de elementen waardoor je in de vanillawereld een mishandelende relatie kan herkennen (kleineren, verbieden, straffen, angst) kunnen in een SM-relatie juist een gewenste onderdeel van de relatie zijn. Gewenste onderdelen van een relatie kunnen een ongewenst effect krijgen, zelfs al is er geen sprake van mishandeling. Waardoor je in sommige gevallen beter het begrip mishandeling kan loslaten, maar je meer richten op de effecten van de relatie: voel je er goed door of juist kut? Heb je het gevoel dat je dichter komt bij wie je eigenlijk bent of juist verder vandaan? Geeft het je energie of kost het je energie?rubyvita schreef:Naar mijn mening is het moeilijker om (in het begin) de signalen van misbruik goed te interpreteren als je in een BDSM relatie zit dan binnen een vanille relatie.Dit heeft te maken met het "afgesproken" machtsverschil waarmee je een BDSM relatie ingaat.
Ik denk dat je daar best een punt kunt hebben. Daarnaast denk ik ook dat 't niet zo zwart-wit is dat iets óf gezond óf ongezond is, maar dat er juist een heel groot grijs stuk tussen zit, als je het al als zodanig kunt en wilt kwalificeren. Wat je zelf ook al zegt: De mate van afhankelijkheid die ik ervaar, vind ik zeker niet enkel positief. Ik heb echter zelf niet het gevoel dat mijn relatie ongezond isMarijke schreef:Ik weet het niet, dit soort woorden zijn complex. Instemming is verrekte complex. En wat nog gezond is.. pff. Misschien dat gezondheid ook een illusie is hoor. Als ik bijvoorbeeld lees over Sabrina's afhankelijkheid dan vind ik dat geen gezond kenmerk, maar toch denk ik dat haar relatie prima is. Waarschijnlijk heb je gewoon gezondere en minder gezonde relaties, meer en minder richting mishandeling neigende handelingen.
Mooie nuance sabrina!Sabrina schreef: Dus ik denk dat er ook een nuance in het waardeoordeel 'gezond' moet zitten, want één 'minder' gezond kenmerk, maakt nog geen ongezonde relatie m.i.
Dankjewel!rubyvita schreef:Mooie nuance sabrina!Sabrina schreef: Dus ik denk dat er ook een nuance in het waardeoordeel 'gezond' moet zitten, want één 'minder' gezond kenmerk, maakt nog geen ongezonde relatie m.i.
Het is altijd lastig om in dit soort discussies de juiste woorden te vinden om je standpunt of mening duidelijk te maken. Termen als gezond of ongezond, goed of slecht, ik gebruik ze liever niet als waardeoordeel maar soms heb ik geen betere woorden voor handen.
Situaties zijn nooit zwart/wit ( een zwaluw maakt nog geen zomer) maar een discussie als deze kan ook verzanden in teveel nuancering en dooddoeners, waardoor er uiteindelijk geen discussie meer mogelijk is.
rubyvita schreef:"Both a Dominant and an abuser seek to have control. The Dominant accepts what is given freely and cares for what is given. The abuser takes the control and destroys. The abuser manipulates with deception and/or intimidation.
A BDSM relationship has many similarities to an abusive relationship. Some of the words used in describing abuse are the same terms we use within BDSM. The difference is that the abuser uses control to destroy the self esteem and happiness of his/her partner.