Het grote TPE topic!

kitten

Re: Het grote TPE topic!

Bericht door kitten »

Sabrina schreef:omdat ik me ook tijdens een ruzie nog wel Romanticides slavin voel.
Kan hij je op zo'n moment dan ook aanspreken op je slavin-zijn en bijvoorbeeld zeggen dat de discussie voorbij is en dat je hem gewoon hebt te gehoorzamen?
Sabrina

Bericht door Sabrina »

kitten schreef:
Sabrina schreef:omdat ik me ook tijdens een ruzie nog wel Romanticides slavin voel.
Kan hij je op zo'n moment dan ook aanspreken op je slavin-zijn en bijvoorbeeld zeggen dat de discussie voorbij is en dat je hem gewoon hebt te gehoorzamen?
Yup, absoluut. Ik ben blij dat hij het gelukkig nog maar weinig gedaan heeft, want 't zou voor mij flink bijten en inwendig vloeken en schelden zijn, maar hij kan het zeer zeker wel. Het is ook van de week nog voorgekomen dat ik boos was en hij daar gewoon overheen ging en me dwong te gehoorzamen. Dat gaat dan misschien niet met het grootste enthousiasme van mijn kant, maar ik doe het wel.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
kitten

Bericht door kitten »

Wauw. :) Kijk, dat vind ik dus wel mooi.

Heb je dan ook niet soms, dat je ipv verbijten, dat je je heel klein gaat voelen? :bloos:
Romanticide

Bericht door Romanticide »

Zo, wat een lees werk om bij te komen. Is ziek zijn toch nog ergens goed voor :clown:

TPE, tja ik noem het zelf in dit soort discussie liever een nTPE (nearly Total Power Exchange). De argumenten die Marijke aandraagt tegen de term zijn algemeen bekend en ik kan niet anders dan haar daar gelijk in geven. Op fetlife is een discussie gaande tussen verschillende mensen over hoe men het stockholm syndroom kan veroorzaken bij hun sub. Dat vind ik zorgwekkend en vind ik persoonlijk te ver gaan. Bij mij en sabrina is het gewoon langzaam ontstaan, zoals het bij vele koppels doet denk ik.

In het begin was ik een onwetend mannetje en in theoretische kennis van BDSM weet sabrina veel meer. Zij heeft mij eigenlijk de weg naar BDSM gewezen, we hebben het samen met vallen en op staan ontdekt. We hebben best lang een relatie gehad die zich alleen maar online afspeelde inclusief spelen. Dat gebeurde dan ook standaard op vrijdagavond als ik lang kon opblijven, maar al snel bleef het niet beperkt tot die ene avond. Opdrachtjes sms'en die ze moest uitvoeren of ineens op een andere avond spelen sloop erin. Op een gegeven moment merkten we gewoon dat het voor ons beide fijner en leuker was als het spel op elk moment kon beginnen. Dus kreeg ik de 'macht' om te bepalen wanneer er iets gebeurde. Dit was één van de vele momenten waarop sabrina mij steeds meer controle gaf over haar. Uiteindelijk kwamen tijdens een discussie uit dat we misschien maar beter naar een 24/7 relatie konden werken. TPE was eng en te extreem voor ons op dat moment. (het beeld wat we hadden bij TPE klopte ook niet toen.)

Nu zeggen we maar gewoon dat we een TPE relatie hebben omdat ik simpelweg alles kan beslissen over haar. De aard van onze relatie is dan ook dat ze mijn slavin/kleine meid/sub is, ik wil gewoon dat ze happy is en dat het goed gaat met haar, daarnaast wil ik echter wel de gehoorzaamheid en volgzaamheid zien. Het is in mijn visie van TPE dan ook helemaal niet nodig om je slavin te isoleren van de wereld, om haar compleet afhankelijk te maken van mij. Sterker nog ik eis soms dat zij dingen doet die ze moeilijk vind, dit kan zijn van afspraken regelen tot rekeningen betalen. Ik doe dit juist om te zorgen dat ze ook op der eigen beentjes kan staan mocht er iets gebeuren met mij. Dit is een keuze die ik maak en sommige dominanten zullen daar anders over denken.

Dit neemt niet weg dat ze mijn eigendom blijft en ik doe met haar wat ik wil. Dat heeft ze gewoon te accepteren, ik wens geen nee te horen en als die er per ongeluk wel uit glipt heeft ze ook een probleem. Dit klinkt misschien heel hard en gemeen maar ook ik ben menselijk en zal dan ook niet altijd de meest ultieme onderdanigheid eisen op momenten dat ze het gewoon niet aankan.

Ook een TPE blijft een samenspel van 2 mensen vind ik. We bespreken sabrina der contract met de basisregels ook wel eens als één van ons het gevoel heeft dat er iets in is gekomen dat niet meer klopt of waarvan de uitvoering ervan gewoon niet past bij ons.

Ik ben niet zo sterk met verwoorden van dingen dus sorry als het allemaal wat van de hak op de tak is en soms de plank wat mis slaat. :clown:
Sabrina

Bericht door Sabrina »

kitten schreef:Wauw. :) Kijk, dat vind ik dus wel mooi.

Heb je dan ook niet soms, dat je ipv verbijten, dat je je heel klein gaat voelen? :bloos:
Dankjewel! :bloos:

Het komt zeker ook wel voor dat ik me dan heeel erg klein ga voelen ja. Het kan twee kanten op werken: of ik moet me verbijten, zou hem het liefst uitschelden voor alles wat mooi en lelijk is en vind hem even heel erg niet lief, of ik word heel erg klein en ga me schuldig voelen dat ik zo brutaal durfde te zijn dat ik boos werd :bloos:

Edit: *ziet nu Romanticides post pas* Hoi Schat :mrgreen: *kopje thee met koekjes klaar zet in de slowchat voor ziek Vriendje*
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
kitten

Bericht door kitten »

Romanticide schreef:Op fetlife is een discussie gaande tussen verschillende mensen over hoe men het stockholm syndroom kan veroorzaken bij hun sub.
Oeh, linkje?
Romanticide schreef:Ik ben niet zo sterk met verwoorden van dingen dus sorry als het allemaal wat van de hak op de tak is en soms de plank wat mis slaat. :clown:
Ik vind het heel helder en duidelijk! :yes: Dank je! :icon_biggrin:
Chris

Bericht door Chris »

Sabrina schreef:Kun je niet tegelijkertijd een ongelijke machtsverdeling hebben en even flink mot hebben?
kitten schreef:Kan hij je op zo'n moment dan ook aanspreken op je slavin-zijn en bijvoorbeeld zeggen dat de discussie voorbij is en dat je hem gewoon hebt te gehoorzamen?
Sabrina schreef:Ik ben blij dat hij het gelukkig nog maar weinig gedaan heeft
Juist daarom wil ik dat ze zich op dat moment gewoon even Anouk voelt en niet Mijn dingetje.
Wij hebben soms best heftige discussies en dan zou het voor mij nogal lame aanvoelen als ik zou zeggen "en nu is het klaar". Misschien beter voorbeeld.
Zarath

Bericht door Zarath »

Chris schreef:Juist daarom wil ik dat ze zich op dat moment gewoon even Anouk voelt en niet Mijn dingetje.
Wij hebben soms best heftige discussies en dan zou het voor mij nogal lame aanvoelen als ik zou zeggen "en nu is het klaar". Misschien beter voorbeeld.
Het is altijd maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Op het moment dat ik eens een heftige discussie heb met mijn meisje (en die hebben we vrij vaak) dan is de *inzet* van dat gesprek iets van: "waarheid zoeken" of "tot een gedachtenuitwisseling komen" of iets dergelijks en de inzet is daarin eigenlijk zelden "winnen" dus het komt dan niet eens in me op om van mijn dominantie over haar gebruik (of misbruik) te maken om de discussie te beslechten. Dat zou ik kinderachtig vinden en haalt de basis onder een deel van onze relatie uit (waarin we elkaar juist zo waarderen vanwege de mogelijkheid dit soort discussies te hebben).

Maar tijdens die discussies is ze niet minder onderdanig aan me of ik minder dominant. Dat staat gewoon op dat moment even niet zo op de voorgrond.
Sabrina

Bericht door Sabrina »

Ik ben het eens met Zarath. Bij de situatie die ik beschreef, dus een situatie waarin Romanticide wel zijn Dominantie laat gelden om een discussie te beslechten, gaat het om D/s-gerelateerde dingen. Afgelopen week was ik boos omdat hij niet aan mijn collar gedacht had, en in een dergelijke situatie heeft hij groot gelijk als hij vindt dat ik out of line ben, dus kan hij ingrijpen. Hebben we ruzie over mijn schoonouders, dan ben ik niet minder zijn slavin maar zal hij niet zeggen "Ik heb gelijk want jij bent mijn slavin. En nu bek dicht." Het is zijn goed recht om het te doen, maar gelukkig doet hij dat niet. Maar daar ben ik niet ineens gelijkwaardig door, dus tast het voor mij geen doorlopende D/s-situatie aan.
phedre

Bericht door phedre »

ook hier best wel eens ruzie tussen Petruss en mij, en of mijn relatie nu een tpe of een 24/7 of een gewone D/s genoemd wordt.... het maakt mij niet uit, het is mijn relatie met hem. En als we dan eens ruzie hebben kan het best wel eens flink knallen hoor, hou ik echt mijn mond niet dicht, afhankelijk van de reden van de ruzie. Want het gebeurt ook wel dat ik idd gewoon slik wat hij te vertellen heeft en het daar - in ieder geval mondeling - bij laat. Gebeurt wel dat ik er dan schriftelijk op terug kom, maar dan staat het er beheerst en overdacht, ipv het impulsieve geschreeuw in boze bui.

Maar als het knalt, knalt het ook goed, hou ik er geen rekening mee dat ik zijn slavin ben, maar laat ik heel duidelijk merken hoe ik er over denk en wat ik vind. Het eindigt dan ook best wel met gewoon stoppen met het er over hebben, accepteren dat we allebei een andere mening over iets hebben, en van daaruit weer verder gaan. Dat ik zijn slavin ben, wil - voor mij - absoluut niet betekenen dat ik overal ook hetzelfde over moet denken namelijk.

Als ruzie gaat over een beslissing die genomen moet worden, heeft hij altijd het laatste woord. En dan is het voor mij slikken of stikken. En tot nu toe heb ik geslikt, ik ben nog steeds van hem:)
fantashe

Bericht door fantashe »

En dan is niet samenleven echt een zegen! Ik ben ook echt een vreselijk kreng als ik het niet met dingen eens ben, en zeker als dat echt serieuze zaken betreft. De periode die achterligt, was niet makkelijk, heeft heel veel heftige gesprekken opgeleverd.. en dan ben ik echt niet lief, braaf en volgzaam. Zoals kitten zo mooi zei: "Hij is mens." ook al wil(de) ik dat soms eigenlijk liever niet zien.

En toch... ook in zulke situaties is er in mijn ogen (en gelukkig lees ik dat dus in meerdere berichten hier) geen sprake van gelijkwaardigheid.
phedre

Bericht door phedre »

eens! ik ben NOOIT gelijkwaardig aan Petruss. Hij heeft altijd de macht/positie om mij de mond te snoeren tijdens ruzies. Maar omdat hij weet dat ik soms toch ook echt ff alles eruit moet gooien wat me dwars zit, omdat het anders onderhuids gaat broeien en hij maanden of weken met een chagarijnig kreng zit opgescheept, geeft hij me wel de ruimte om te spuien en onredelijk te zijn. Want uiteindelijk mag ik dan wel zijn slavin zijn, maar ook ik ben maar mens met eigen mening, eigen gevoelens en eigen frustraties. Net als hij.
Zarath

Bericht door Zarath »

In heel het voorgaande stukje van de discussie gaat het eigenlijk voor een deel ook over wat een 24/7 D/s nu precies inhoudt.

En ik denk dat het de meesten wel duidelijk is dat 24/7 D/s niet betekent dat je 24/7 in een scene zit of dat de sub zich 24/7 in subspace wentelt of dat de Dom 24/7 alleen maar bezig is met commando's uitdelen. De meeste mensen in een 24/7 D/s (en dit geldt evenzeer in een TPE) gedragen zich 90% van de tijd of meer net als een 'gewoon stel'. Ook een 24/7 D/s koppel moet vaak 'gewone dingen doen'. Rekeningen moeten betaald, de afwas moet gedaan, er moet opgeruimd, de auto moet gewassen en er moeten boodschappen gedaan worden. Je vertelt elkaar over wat je meemaakt, troost elkaar als je verdriet hebt, ben blij voor elkaar als dingen goed gaan, gaat uit of bent samen met vrienden, hebt discussies, ruzies, verliefde fluistergesprekken in bed, je knuffelt, vrijt en ... geniet ook nog van bdsm.

Een heleboel aktiviteiten hebben weinig tot niets te maken met de power-exchange maar dienen een ander doel (je huishouden op orde houden, geld verdienen, vriendschappen en je relatie onderhouden enz.) Elk van die aktiviteiten kan *in principe* ingevoegd worden in een power-exchange. Ik kan mijn meisje opdragen de afwas te doen, ik kan zeggen dat ik haar geldzaken overneem, ik kan haar vertellen hoe en wanneer ze boodschappen moet doen, ik kan elke interactie tussen ons kaderen in de D/s, dominant met haar vrijen, een discussie beslechten door mijn machtswoord, of bepaald gedrag voorschrijven als we vrienden bezoeken. Dat *kan* allemaal. En het gegeven dat het *kan* (ook als het eigenlijk in de praktijk 9 van de 10 keren *niet* gebeurt en vaak met goede redenen) maakt de D/s 24/7.

Ik hoef de D/s nooit uit te schakelen. Waarom zou ik? Dat smeulend vuurtje op de achtergrond maakt het juist zo spannend. Want op elk moment kan die power-exchange bovenkomen. Mijn meisje weet dat. En dat weerhoudt haar er niet van om haar mening te zeggen of om aan te geven dat ze te moe is voor de afwas of om me te vertellen dat haar geldzaken niet mijn zaken zijn. Het is de kunst te doseren, de juiste dingen op het juiste moment. Soms is het tijd om de power-exchange op de voorgrond te zetten, soms is dat ongepast. En dat alles is ook nog eens in beweging, onze relatie ontwikkelt zich. Een Developing Power Exchange (DPE), ... heerlijk.
phedre

Bericht door phedre »

YEAH. nieuwe term!! die gaan we doorvoeren!! DPE!!
Sabrina

Bericht door Sabrina »

Maar Marijke, maakt het voor jou dan een essentieel verschil om die n ervoor te zetten? Ik ben het namelijk ook wel met Romanticide eens, schokkend genoeg ;-), maar het zegt voor mij niets anders dan gewoon de term TPE. Ik vind het namelijk vanzelfsprekend dat je het woord totaal enigszins in context bekijkt hier. Nee, ik knal geen kogel door mijn kop als hij dat vraagt nee. Maar volgens mij is dat ook redelijk vanzelfsprekend.

Daarnaast vraag ik me dan ook af, gezien het feit dat je de term eerder als hysterisch kwalificeerde, of die n ervoor voor jou dan iets verandert of uitmaakt?
Gesloten