tippi schreef:Wat is het nu eigenlijk?
ik kan alleen voor mijn invulling spreken natuurlijk. Want ik heb het idee dat het net als bij de benamingen "sub" en "slavin" is, iedereen vult het op zijn/haar manier in.
Total Power Exchange - uitwisseling van macht.
Eigenlijk is het meer zo dat het een overdracht van macht is. Namelijk van de onderdanige naar de dominant toe. De dominant krijgt de volledige macht over de sub.
Hoe vul je het in?
Dat is soms lastig om te omschrijven. Misschien een paar voorbeelden: ik ontvang een bepaalde vorm van loon, elke maand gaat deze integraal naar de lopende rekening van mijn Meester - hiervan worden ook de huishoudelijke kosten en dergelijke meer betaald. Zelf ontvang ik maandelijks € 100 aan zakgeld die ik enigszins vrij kan besteden. Sommige dingen dingen van dit zakgeld moet na overleg, andere weet ik gewoon dat ik het beter niet koop (bvb nog een handtas

).
Hij bepaalt de indeling van de dag en dergelijke meer, uiteraard kan ik dingen voorstellen, de eindbeslissing ligt bij Hem.
Het enige waar ik me (in theorie) zorgen om hoef te maken, is slavin zijn.
Ook wat de kinderen betreft (ik heb twee kinderen uit een eerder huwelijk) heeft Hij - in ons gezin - het zeggenschap. Dit komt misschien heftig over, maar ik weet dat dit voor hun beter is. Zelf ben ik niet zo goed in consequente benadering en dergelijke meer. Bovendien zijn ze er beiden op vooruit gegaan sinds de relatie met mijn Meester. ik alleen had nooit de kracht gehad om tegen bepaalde argumenten van hun vader in te gaan (die nogal *ahum* conservatief is). Zo wou hun vader hun schoolkeuze bepalen, terwijl ik eerder het gevoel had van "laat die kinderen vooral zelf kiezen, het gaat om hun toekomst en biedt eventueel begeleiding bij hun keuze als ze het te moeilijk vinden".
Zelfstandig kon ik die boodschap niet overbrengen naar hun vader en hem daarvan overtuigen, met de backup van mijn Meester kon dat juist wél.
De invulling van de tpe is dus eigenlijk ook dat ik er uiteindelijk een beter mens van word :-).
Micro management doen we niet zo aan, ik kan en mag heus nog zelf keuzes maken. Alleen is er de wetenschap dat Hij op eender welk moment kan oordelen dat een beslissing van mij verkeerd was en dat er een consequentie (of straf) aan vasthangt.
Waarom zou je het willen? Waarom niet?
ik had nog nooit van een tpe-relatie gehoord en ik was nog gewoon een subje van een dominant. Tot die dominant me een opdracht gaf om eens uit te zoeken wat ik precies wou binnen een bdsm-relatie (ik was nog vrij beginnend). ik struinde het internet af en sprokkelde teksten / foto's bijeen die me aanspraken. Uit de teksten kwam naar voren dacht ik eigenlijk droomde van een tpe-relatie (daar kwam ik dus zelf achter). De dominant zocht al veel langer een vrouw die dit kon invullen en zo is het gekomen ;-).
Waarom ik het wil..... ik heb niet graag controle, ik val graag terug op iemand. Het besef dat er iemand achter me staat, dat doet me goed voelen. Bovendien ben ik niet de meest consequente persoon en had ook problemen om mijn financieën op orde te houden (dat is mooi gezegd, maar het komt er op neer dat ik in de tijd dat ik single was, niet zo verstandig met geld omsprong en een schuldenbergje veroorzaakte). Een relatie als deze gaf me juist de kracht en steun om daar wél beter mee om te gaan. Uiteindelijk ben ik zelf uit de schulden gekomen, maar niet zonder het wijze advies van Hem. Uiteraard zijn er ook anderen die dergelijk advies kunnen en willen geven, maar ik vind deze vorm nu fijner. Iemand bij wie ik gewoon mezelf kan en mag zijn. In alles.
Voor diegene die een (naar eigen ideeën) TPE hebben..
Hoe ervaar je het?
Bevrijdend. Hoe raar dat misschien ook mag klinken.
Dit is de eerste partner bij wie ik het gevoel heb dat ik écht mezelf kan zijn. Welk aspect van mezelf dat ook is. Het kleine meisje op sommige momenten, het diertje op andere en zo zijn er nog een aantal aspecten.
Bondage kan ik enorm van genieten en eigenlijk is dit een vorm van geestelijke bondage. Dat voelt gewoon goed voor me.
Waar loop je tegen aan?
Dat Hij echt heel consequent is. Heel, heel soms wil ik ook eens mijn zin doordrijven. En dat lukt dan niet.
Waar ik ook soms tegen aan loop, dat is mezelf. De "mindere" kantjes van mezelf. Soms heeft Hij bijvoorbeeld een bepaalde mening over me (dat ik een broertje dood heb aan huishoudelijk werk bvb

) en wil Hij dat ik daarin verander. Confronterend ;-)
Dan wil ik dat ook veranderen, omdat Hij het vraagt, maar dat is wel eens f#cking moeilijk.
Als laatste wil ik "communicatie" aanhalen. Zo beloofde Hij me in het begin van de relatie om altijd goed voor me te zorgen. Een aantal jaar verder blijkt dat Hij en ik een andere invulling geven aan het begrip "goed voor iemand zorgen".
Concreet voorbeeld: ik heb een aantal aandoeningen die me fysiek beperken en ook pijn opleveren. Zijn idee bij goed zorgen voor: "mijn slavinnetje heeft nu pijn, dus ga ik geen dingen met haar doen zoals bvb een zwepensessie, omdat dit op termijn juist voor meer pijn zorgt".
Mijn idee in diezelfde situatie: "ik heb zin in een zwepensessie en die leidt me ook af van mijn pijn omdat ik me dan daarop focus. Hij zou toch wel goed voor me zorgen mocht Hij dat dan ook doen.". Misschien een idioot voorbeeld, maar het illustreert wel dat er verschillende invullingen mogelijk zijn bij bepaalde termen en dat het niet altijd duidelijk is wie nu eigenlijk wat er onder begrijpt.
Nu is het in deze relatie zo dat Hij de eindbeslissing heeft, dus werk ik aan mezelf om me neer te leggen bij Zijn invulling van de termen.
Communicatie was het laatste zei ik.... maar ik wou bijna op "bevestigen" klikken om de post te publiceren, toen ik nog aan iets heel belangrijks dacht. Iets waar ik ook enorm tegenaan kan lopen: Heel graag wil ik in alles Hem plezieren, helaas loop ik dan soms tegen eigen grenzen aan. Dat doet pijn. Zo had Hij vroeger meerdere subs en eigenlijk zou Hij graag nu ook nog een sub erbij hebben. Dat kan ik niet aan. Soms wil ik dit heel graag wél kunnen, om zo bij te dragen aan Zijn geluk, maar ik heb de weg ervoor nog niet gevonden.
Hij heeft voor zich de beslissing gemaakt dat ik er niet om mee kan gaan en voor Hem is mijn geluk en welzijn belangrijk. Het hoeft voor Hem ook niet, die extra sub; zou een extraatje zijn. Maar dat extraatje weegt niet op tegen het verdriet en de pijn die Hij mij ermee zou doen.
Lief van Hem, maar toch blijft het bij me knagen. Wat zou ik graag een persoon zijn die Hem die extra sub zomaar kan gunnen.
Wie weet ooit...
Wat werkt wel, wat werkt( e) niet?
Wat niet werkt: denken dat alles vanzelf blijft gaan.
Zoals alle relaties dient eraan gewerkt te worden en is praten heel, heel belangrijk.
Wat evenmin werkt: een rol spelen of een tpe-onderdanige worden enkel om de ander tevreden te stellen; naar mijn idee is dat niet vol te houden.
Wat werkt: helder denken, goed overleggen, eerlijk zijn naar jezelf én de ander.
Cliché cliché..... maar toch is het zo.
Verder vind ik het heel moeilijk om het uit te leggen, het zit zo in alles verweven.... het gaat soms ook zooo diep.
Het belangrijkste: ik ben gelukkig en Hij is dat ook.
Misschien komt er later vanzelf nog meer.
Deze post kan jammer genoeg niet uitdrukken wat het allemaal voor me betekent en daar baal ik van. Toch zal ik hem wel publiceren (ik twijfel namelijk een beetje :-)), wie weet heeft iemand er toch iets aan.
Vragen staat vrij :-)
funga