dbj schreef:Ja ik ben nogal direkt, recht door zee en to-the-point, dus lekker duidelijk. Wat kan daar nou mis of verkeerd aan zijn

Dat kan "verkeerd" zijn (niet in de zin van 'absoluut fout' maar wel in de zin van 'niet effectief') als het mensen het gevoel geeft dat je niet oprecht in ze geïnteresseerd bent.
Ik zal een voorbeeld geven. Als ik op een feestje ben, en iemand benaderd mij met de vraag of ik wil spelen, dan hangt mijn antwoord van een aantal zaken af. Ik stel mezelf een aantal vragen, en alleen als ik alle vragen met 'ja' beantwoord, zal ik spelen met degene die me vraagt.
1) ken ik de persoon die me vraagt? (als ik hem of haar niet ken, is de kans dat ik nee zeg _heel_ groot)
2) vind ik de persoon die me vraagt aardig? (als ik die persoon niet aardig vind, wil ik ook niet met ze spelen).
3) vind ik die persoon ook aantrekkelijk? (mensen die ik wle aardig vind, maar niet sexy of opwindend, wil ik niet mee spelen).
4) heeft de persoon die me vraagt een reden om _mij_ te vragen? (als die persoon me alleen maar vraagt omdat ik er nu eenmaal ben, vind ik dat niet leuk. Ik wil alleen spelen met mensen die mij heel bijzonder vinden. Mensen die met iedereen willen spelen, daar speel ik dus niet mee).
5) heb ik tijd, zin en energie om te spelen? (als ik speel met iemand maar ik ben afgeleid of moe of ik moet eigenlijk iets anders doen, dan wordt het toch geen leuk spel).
Als het antwoord op deze vijf vragen 'ja' is, dan zal ik wel met iemand willen spelen. Is het antwoord op een van de vragen 'nee', dan speel ik niet.
Als jij iemand wilt vragen om met je te spelen, is het aardig en beleefd, om jezelf eerst af te vragen 'zou deze persoon met mij willen spelen?' Je kunt jezelf helpen die vraag te beantwoorden door te bedenken wat de persoon met wie je wilt spelen, als antwoord zou geven op de bovenstaande vragen. Hoe meer vragen die persoon met ja zou kunnen beantwoorden, hoe groter de kans dat ze wel willen spelen.
Natuurlijk zijn deze vragen niet voor iedereen precies hetzelfde. Bij sommige mensen die je kent, is vraag 3 misschien niet zo belangrijk. Of misschien kan vraag 4 ze niet schelen. Die dingen leer je over mensen als je vrienden met ze wordt. Hoe beter je iemand kent, hoe beter je dus kunt bepalen of er een kans is dat mensen willen spelen.
Jezelf niet afvragen of iemand met wie jij wilt spelen ook met jou wil spelen, vinden veel mensen onbeleefd en vervelend. Het voelt dan alsof hun gevoelens voor jou niet belangrijk zijn, en dat is een naar gevoel. Als mensen nare gevoelens krijgen doro wat jij zegt, is de kans groter dat ze 'nee' zeggen als je ze vraagt om te spelen. Je bezorgt jezelf daarmee dus een nadeel. Door minder recht door zee te zijn, kun je dat nadeel voorkomen.
Nadenken over hoe andere mensen zich voelen, is een heel belangrijk onderdeel in hoe mensen met elkaar omgaan. Nadenken over hoe andere mensen zich voelen, is voor jou heel moeilijk, vanwege je afwijking. Toch kun je, door te oefenen, er steeds een beetje beter in worden. Je zult merken dat naar mate je er beter in wordt, mensen leuker op jou gaan reageren: denk maar aan de complimentjes die je hier op het forum gekregen hebt!