SM met beperkingen

Gesloten
dbj

Re: SM met beperkingen

Bericht door dbj »

Dank ruby-vita voor de genoemen moeite, maar ik herken mijn gedrag daar niet in....
Zó erg als jij (en Illustra) beschrijft :shock:

Des te merkwaardiger wordt het in dit verhaal dat ik weleens van mensen (die ik ontmoet heb op SM-meetings) hoor: "ik houd van je" en "ik geef om je".
Deze uitspraken kon ik al niet plaatsen, maar met jouw uitleg snap ik er helemaal niks meer van :icon_sad:

Oh ja, dergelijke uitspraken zijn zelfs nog recentelijk gedaan naar mij toe...
eireann
Site Admin

SM met beperkingen

Bericht door eireann »

Die uitspraken komen van mensen die jou al langer kennen dbj, ruby en ilustra hebben het (denk ik) over een eerste of tweede keer contact leggen met iemand
**Self Rescuing Princess**
Illustra

Bericht door Illustra »

Dank ruby voor de goede uitleg. Dat is inderdaad wat ik bedoel. En dan inderdaad zoals Anne het zegt voornamlijk de eerste en/of tweede keer dat je contact maakt.

Je maakt dan gelijk de eerste keer al een verkeerde indruk en dat is helaas wel de indruk die mensen zich herinneren.
dbj

Bericht door dbj »

Mensen, volgens mij dwalen nu wel af van het onderwerp :x
Gaat nu meer privé dingetjes worden...
Voleuse

Bericht door Voleuse »

Uuehm, je hebt er zelf een persoonlijk topic van gemaakt dbj, lees je openingspost maar. Staat vol met dingen die jij gedaan hebt in het verleden en er is niet echt een algemene vraag.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
kitten

Bericht door kitten »

Ik kan om iemand geven en nog steeds geïntimideerd zijn als diegene opdringerig om een spel vraagt. (Voor de goede orde: dat heb je bij mij niet gedaan).
dbj

Bericht door dbj »

Illustra schreef:Dank ruby voor de goede uitleg. Dat is inderdaad wat ik bedoel. En dan inderdaad zoals Anne het zegt voornamlijk de eerste en/of tweede keer dat je contact maakt.

Je maakt dan gelijk de eerste keer al een verkeerde indruk en dat is helaas wel de indruk die mensen zich herinneren.
Ja maar... bij het GGz hebben ze alleen maar over allerhande zaken welke direkt gerelateerd zijn aan mijn diagnose.
Daar kom ik niet om bv te praten hoe leuk ik het vond op een SM-party, want dat interesseerd ze totaal niet.
Ja, zijn wèl bekend met deze interesse van mij, maar het is geen gespreksonderwerp. Wordt beschouwd als privé-zaken.

En verder?
Ja ik ben nogal direkt, recht door zee en to-the-point, dus lekker duidelijk. Wat kan daar nou mis of verkeerd aan zijn :confused:
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Ja ik ben nogal direkt, recht door zee en to-the-point, dus lekker duidelijk. Wat kan daar nou mis of verkeerd aan zijn :confused:
En dat is het stukje sociale kennis dat je mist dbj. Veel mensen willen eerst iemand neutraal leren kennen en het over 'koetjes en kalfjes' (niet letterlijk) hebben en dan als het klikt eens over spel beginnen.

Een feest is geen vleesmarkt waar je je aan kan bieden aan iedereen die je wel wat lijkt. Nou ja, je kan het wel doen, maar dan heb je weinig succes.
**Self Rescuing Princess**
pluis

Bericht door pluis »

dbj schreef:Ja ik ben nogal direkt, recht door zee en to-the-point, dus lekker duidelijk. Wat kan daar nou mis of verkeerd aan zijn :confused:
Dat kan "verkeerd" zijn (niet in de zin van 'absoluut fout' maar wel in de zin van 'niet effectief') als het mensen het gevoel geeft dat je niet oprecht in ze geïnteresseerd bent.

Ik zal een voorbeeld geven. Als ik op een feestje ben, en iemand benaderd mij met de vraag of ik wil spelen, dan hangt mijn antwoord van een aantal zaken af. Ik stel mezelf een aantal vragen, en alleen als ik alle vragen met 'ja' beantwoord, zal ik spelen met degene die me vraagt.

1) ken ik de persoon die me vraagt? (als ik hem of haar niet ken, is de kans dat ik nee zeg _heel_ groot)
2) vind ik de persoon die me vraagt aardig? (als ik die persoon niet aardig vind, wil ik ook niet met ze spelen).
3) vind ik die persoon ook aantrekkelijk? (mensen die ik wle aardig vind, maar niet sexy of opwindend, wil ik niet mee spelen).
4) heeft de persoon die me vraagt een reden om _mij_ te vragen? (als die persoon me alleen maar vraagt omdat ik er nu eenmaal ben, vind ik dat niet leuk. Ik wil alleen spelen met mensen die mij heel bijzonder vinden. Mensen die met iedereen willen spelen, daar speel ik dus niet mee).
5) heb ik tijd, zin en energie om te spelen? (als ik speel met iemand maar ik ben afgeleid of moe of ik moet eigenlijk iets anders doen, dan wordt het toch geen leuk spel).

Als het antwoord op deze vijf vragen 'ja' is, dan zal ik wel met iemand willen spelen. Is het antwoord op een van de vragen 'nee', dan speel ik niet.

Als jij iemand wilt vragen om met je te spelen, is het aardig en beleefd, om jezelf eerst af te vragen 'zou deze persoon met mij willen spelen?' Je kunt jezelf helpen die vraag te beantwoorden door te bedenken wat de persoon met wie je wilt spelen, als antwoord zou geven op de bovenstaande vragen. Hoe meer vragen die persoon met ja zou kunnen beantwoorden, hoe groter de kans dat ze wel willen spelen.

Natuurlijk zijn deze vragen niet voor iedereen precies hetzelfde. Bij sommige mensen die je kent, is vraag 3 misschien niet zo belangrijk. Of misschien kan vraag 4 ze niet schelen. Die dingen leer je over mensen als je vrienden met ze wordt. Hoe beter je iemand kent, hoe beter je dus kunt bepalen of er een kans is dat mensen willen spelen.

Jezelf niet afvragen of iemand met wie jij wilt spelen ook met jou wil spelen, vinden veel mensen onbeleefd en vervelend. Het voelt dan alsof hun gevoelens voor jou niet belangrijk zijn, en dat is een naar gevoel. Als mensen nare gevoelens krijgen doro wat jij zegt, is de kans groter dat ze 'nee' zeggen als je ze vraagt om te spelen. Je bezorgt jezelf daarmee dus een nadeel. Door minder recht door zee te zijn, kun je dat nadeel voorkomen.

Nadenken over hoe andere mensen zich voelen, is een heel belangrijk onderdeel in hoe mensen met elkaar omgaan. Nadenken over hoe andere mensen zich voelen, is voor jou heel moeilijk, vanwege je afwijking. Toch kun je, door te oefenen, er steeds een beetje beter in worden. Je zult merken dat naar mate je er beter in wordt, mensen leuker op jou gaan reageren: denk maar aan de complimentjes die je hier op het forum gekregen hebt!
Illustra

Bericht door Illustra »

dbj schreef: Ja maar... bij het GGz hebben ze alleen maar over allerhande zaken welke direkt gerelateerd zijn aan mijn diagnose.
Daar kom ik niet om bv te praten hoe leuk ik het vond op een SM-party, want dat interesseerd ze totaal niet.
Ja, zijn wèl bekend met deze interesse van mij, maar het is geen gespreksonderwerp. Wordt beschouwd als privé-zaken.
Dan vertel ze over situaties in je dagelijks leven waarin hetzelfde gebeurd. Niet alles in je leven is SM gerelateerd. Ik kan me niet voorstellen dat je er buiten je woongemeenschap geen last van hebt. Je mist nu eenmaal sociale vaardigheden. Dat is nou eenmaal een feit. Je kunt hier niets aandoen....daar is de Asperger oorzaak van.....maar je kan er wel wat aandoen. Je kunt speciale curssusen daarvoor volgen. Je hebt al een hele goede stap gedaan door er hier met ons over te praten en naar ons te luisteren. Je wil jezelf verbeteren......wij merken dat en zijn daardoor ook meer bereid om je te helpen.
dbj schreef:En verder?
Voor alles is een tijd en plaats. Niks mis met recht door zee of direkt zijn.......maar je zult moeten leren wanneer je het wel en waneer je het echt niet moet doen. Je kent vast wel het gezegde "wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet". Als je iets wil doen/zeggen, bedenk dan eerst hoe je hetzelf zou vinden als een ander dat tegen jou zou zeggen of doen. Is het antwoordt ik zou dat niet fijn/prettig vinden, kun je het ook beter niet naar een ander toe doen/zeggen. Een ander zal het dan ook niet fijn/prettig vinden.

Verder zou ik zeggen.....lees even goed wat pluis schrijft. Die geeft een hele goede duidelijke uitleg hoe het voor de meeste mensen werkt en kan heel behulpzaam zijn voor jou.
Crownless

Bericht door Crownless »

Ik begrijp eigenlijk niet meer zo goed waar dit topic over gaat. :confused:

Het is heel naar wat je is overkomen in je jeugd dwangbuisjongen, die man had met z'n poten van je af moeten blijven! Ik snap heel goed dat je je daar nog steeds verdrietig en boos over voelt.

Maar ehm... dit topic roept voor mij alleen maar vragen op. Dingen als 'waarom was je bij de vssm weggestuurd?' 'hoe benader jij vrouwen dan?", "wat voor negatieve reacties heb je gekregen?" en nou ja, nog veel meer.

En dat is eigenlijk niet zo heel belangrijk. Ik ben kwijt wat dwangbuisjongen zelf van het topic wilt. Waar wil je over praten of tips voor of ehm... nou ja, wat wil je graag eigenlijk?
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
dbj

Bericht door dbj »

Mijn oorspronkelijke doelstelling was -vooral- dat ik me steeds meer ergerde aan de standpunten die de VSSM jarenlang verkondigde. En dat ik dankzij het medium Internet bemerk dat het helemaal niet erg is om aan SM te doen als je een beperking hebt. Dit is dus héél wat anders dan het VSSM-standpunt die ik kende en startte dit topic om erover met anderen van gedachten te wisselen.
Echter, in de afgelopen dagen heeft het een andere richting gekregen dan mij voor ogen stond en de titel klopt nou niet meer.

En jouw vragen Crownless, daar kan ik niet zo snel antwoorden op geven.
Peter^
Contacteer:

Bericht door Peter^ »

Ik was afgelopen zondag bij de vssm in Amersfoort. Daar gebeurde het volgende: Ik was te vroeg bij de locatie. Op het parkeerterrein ontmoette ik een vrouw, die ik al eerder gezien had. We moesten nog een kwartier wachten, en praatten met wat mensen over van alles en nog wat. Binnen hadden we geen contact meer. Totdat ik mijn kopje op de bar terugzette en daarvoor naast haar kwam te staan. Zij zat op een barkruk en maakte de opmerking, dat haar voeten klem zaten en dat ze die ergens op wilde leggen. Ik vertelde haar dat ik daar wel een oplossing voor wist. Ze vroeg wat uitleg, ik vertelde dat ik wel een voetenbankje voor haar had. Ze wilde dat ik haar netjes zou vragen of zij behoefte zou hebben aan een voetenbankje. Ik knielde en vroeg het haar beleefd.....paar minuten later had zij een voetenbankje. Dit voelde voor beiden goed.

Toen zij met haar laarzen over mijn rug ging, maakte zij de opmerking dat hierdoor haar laarzen wat gingen glimmen. Ook daar zei ik wel een oplossing voor te weten. Resultaat was dat ik achter haar aan kroop naar de bank, waar ik met wat vocht en een poetsdoek haar laarzen/benen bewerkte. Na een drankje voor haar en mij gehaald te hebben, ben ik naast haar op de bank gaan zitten en hebben we met elkaar als mens tot mens gepraat.

In de rookruimte stond ik met haar en een andere dame, waarvan ik weet dat ze wel dominant kan zijn. Een man alleen gekleed in gaatjeshemd, leren slip kwam naar binnen en vroeg zonder zich voor te stellen of één van de dames met hem wilde spelen. Mijn dame vertelde hem, dat het zo niet werkte. En dat zij niet voor iedereen zomaar Meesteres is. En hij dan, vroeg hij naar mij wijzend. Je zou een voorbeeld aan hem kunnen nemen om met dominante vrouwen in contact te komen.

1. Hij (ik dus) heb ik al eerder ontmoet.
2. We hebben elkaar op de parkeerplaats netjes de hand geschut en begroet.
3. Hij heeft eerst gewoon met mij als mens gepraat
4. Hij heeft zich 'normaal' gekleed, niet zo als jij waarbij het heel duidelijk zichtbaar is dat je opgewonden bent.
5. Hij praatte ook heel gewoon met anderen.
6. Hij had een 'open' lichaamshouding. Niet zoals jij met je hoofd naar beneden en je armen over elkaar.
7. Hij heeft zich niet onderdanig opgesteld. Hij reageerde op een leuke manier op een opmerking van mij.
8. Hij liet mij de vrijheid om op dingen in te gaan. Als ik iets niet wilde, accepteerde hij dat.
9. Ook tussen de spelmomenten in, kon ik openlijk als mens tot mens met hem praten.
10. Hij loopt niet als een 'slaafje' constant achter mij aan, maar is wel attent voor me. (bijvoorbeeld om te vragen of ik wat wil eten).

Het slipmannetje werd gevraagd of hij dit begreep. Blijkbaar niet helemaal. Want hij hield zijn hoofd omhoog en deed zijn armen op zijn rug en bleef zo staan. Reactie van de beide dames in koor: "je kunt gaan".

P.S. Misschien kan je wat met een tip die ik van een blinde man heb gehoord: Hij vertelde aan vrouwen met wie hij stond te praten, dat hij een beperking heeft dat hij niet duidelijk ziet. Dat hij dus ook niet in kan schatten wanneer hij te dicht bij een vrouw staat. Hij vroeg die vrouwen om hem aan te geven / te vertellen als hij te dicht bij kwam.

Nu weet ik dat jij dwangbuisjongen niet blind bent. Maar het is wellicht een idee om voor iets wat bij jou aan de hand is, ook zo'n systeem te gebruiken.
Geniet van de positieve momenten.
phedre
Contacteer:

Bericht door phedre »

laat ik ook eens een bijdrage leveren.. ik ken je vanzelf ook al wat langer dan vandaag:)

om het dan ook even bij mijn ervaringen met jou te houden...
ALs jij mij iets wil vragen, kom je heel dicht bij me staan en tikt me op mn schouders en stelt dan je vraag als ik omkijk. Nu ken ik jou, en ik weet dat dit voor jou je normale ding is, dus ik accepteer dat van je. Maar ieder ander die mij iets wil vragen, roept op een normale afstand: 'he phe... mag ik ff wat vragen...'

Met jouw gebaar kom je heel dicht in mijn persoonlijke ruimte. .. met de vraag of je me ff wat mag vragen kom je dat niet... je komt letterlijk niet té dichtbij, je raakt me niet aan... en dat is voor veel mensen heel belangrijk.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Crownless

Bericht door Crownless »

dbj schreef:Mijn oorspronkelijke doelstelling was -vooral- dat ik me steeds meer ergerde aan de standpunten die de VSSM jarenlang verkondigde. En dat ik dankzij het medium Internet bemerk dat het helemaal niet erg is om aan SM te doen als je een beperking hebt. Dit is dus héél wat anders dan het VSSM-standpunt die ik kende en startte dit topic om erover met anderen van gedachten te wisselen.
Echter, in de afgelopen dagen heeft het een andere richting gekregen dan mij voor ogen stond en de titel klopt nou niet meer.

En jouw vragen Crownless, daar kan ik niet zo snel antwoorden op geven.
Op alle vragen, ook de 'wat wil je nu zelf met dit topic?'
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gesloten