heet van de "naald"

Gesloten
MrsLolSMurfin

Re: heet van de "naald"

Bericht door MrsLolSMurfin »

fantashe schreef:Als je injectienaalden koopt bij de apotheek zijn dit holle naalden. Werk je met accupunctuurnaalden dan zijn ze niet hol (gevuld). Voordeel van deze laatste naalden is, dat doordat ze niet hol zijn, er geen bacteriën naar binnen kunnen.
accupunctuur naalden zijn wel vaak dunner dan inject naalden en zeker wel bruikbaar.
alleen moet je wel oppassen want deze breken sneller af doordat ze dunner zijn.

ooit hoorde ik iemand zeggen dat deze liever de accupunctuurnaalden gebruikte omdat deze schoongemaakt kunnen worden en dus hergebruikt.
en dat is dus geen strak plan!
simpel weg omdat je zo zonder machiene nooit meer steriel krijgt maar ook omdat een naald een soort van laagje heeft wat er voor zorgt dat de naald makkelijk door de huid gaat.
als je een naald gebruikt gaat dit laagje er af en word de naald stroef.

en zolang je zelf geen accpuncturist bent dus niet weet wat je doet, raad ik aan een naald dus nooit rechtop te plaatsen.
ook niet door de tepel zelf heen maar door het tepelhof, want in de tepel zitten te veel zenuwenuiteinde.
wees ook voorzichtig met de clit en de eikel want elke naald maakt een klein litteken en een litteken is gevoeloos.
dus je kan het wel een keertje doen maar niet heel vaak want denk dat er niemand zit te wachten op een gevoeloze clit of eikel.
ik zelf zal nooit door een clit prikken maar ken wel mensen dit het wel doen.
ik doe het niet want de clit heeft het zelfde aantal zenuwen als de eikel alleen op een veel kleiner oppervlakte.
en dus vind ik het risico op blijvende schade te groot.

groetjes
perman

Bericht door perman »

Hoe zit het sowieso met littekenvorming? Is dat erg zichtbaar? En is er dan verschil tussen de holle en massieve naalden van dezelfde diameter?
.
colet

Bericht door colet »

Perman, ik heb geen zichtbare littekens. Weet je wel hoe klein die gaatjes zijn!
Ik ben overigens alleen geprikt met holle naaldjes. En meestal zie ik zelf na afloop van het spel al niet eens meer waar het was. Ik ga dan ook over tot het vragen van foto's voortaan, dat ik achteraf bewijs heb :) "Ze" kunnen je wel vanalles wijsmaken anders! :clown:
Normaal gesproken doe ik regelmatig een borstonderzoek en het is echt niet zo dat ik nu vanalles voel.
Ik heb geen idee hoe dat werkt met littekens, waarom en wanneer iets wel/niet een litteken vormt...mijn lijf is niet ongeschonden gebleven in de loop der tijd, maar dat is allemaal geen gevolg van 'spelen'.

Maar zoals Lolsmurfin ook al aangeeft, er ontstaan bij elke keer prikken toch minieme littekens. Dat is inderdaad op sommige plekken niet wenselijk he!
poes

Bericht door poes »

Zo'n heel klein straaltje of druppeltje knalrood bloed dat tevoorschijn komt als de naald eruit gaat is ook errug mooi hoor.

prrrrrrrr

poes
colet

Bericht door colet »

Hihi, weet je, ik ben best wel geprikt, maar heb 't zelf nog nooit gezien! Niet eruithalen en eventueel druppeltje bloed.
Ook niet het erin prikken en niet als ze erin zaten.

Eigenlijk....eigenlijk was 'ie dus toch wel lief voor me :)
perman

Bericht door perman »

poes schreef:Zo'n heel klein straaltje of druppeltje knalrood bloed dat tevoorschijn komt als de naald eruit gaat is ook errug mooi hoor.

prrrrrrrr

poes
Ik heb zeer slechte ervaringen met het kijken naar straaltjes bloed die middels een naald uit mij stromen: Bij (substantieel) afnemen van bloed ga ik onherroepelijk gestrekt.

Nou heb ik gevoelsmatig eigenlijk niet iets tegen naalden, alleen vraag ik mij af of je na herhaald spel hiermee bij wijze van spreken allemaal kleine littekentjes in de vorm van witte bobbeltjes overhoud. Dat hoeft van mij niet zo nodig.
Aan de andere kant, ik ben ook niet ongeschonden het leven doorgekomen en ik heb hier en daar wel wat 'ritssluitingen' en ze hebben toch een bepaalde waarde en zijn op een bepaalde manier wel mooi, maar als ik de keus had voor een ingreep zonder of met ritssluiting: dan liever zonder. Maar er blijft altijd een verhaal achter zitten.

p.s. @poes: Had jij niet een mooi verhaal geschreven met onder andere dit als thema?
.
colet

Bericht door colet »

*met vergrootglas op eigen borsten heeft gekeken*

Perman, niks geen witte bobbeltjes, stipjes of anderzins! Echt niet!
perman

Bericht door perman »

Waarmee mijn vraag beantwoord is en ik zelfs gerustgesteld ben.
.
stirreke

Bericht door stirreke »

sjucht, heel mijn tekst weg..

Allereerst heb ik de articles en de references eens bekeken (het gros is zelfs maar amper terug te vinden), maar eerlijk gezegd ben ik niet echt onder de indruk. Een paar nursing tijdschriften en tijdschrift voor geneeskunde, verder allemaal oudere artikels. Ook is er ook niet direct veel recenters op pubmed te vinden over dit onderwerp.

Verder heb ik niet direct ergens die verklaring teruggevonden ivm de commensale flora die je gaf als reden van geen nood meer aan ontsmetten.

Ze maken hun review over 4 studies uit het verleden, waarbij ze zelf nog aangeven dat die 4 maar van matige kwaliteit zijn. Als het echt zo'n groot nieuws is, waarom dan 'maar' nursing standard of 'maar' tijdschrift voor geneeskunde? Van het eerste weet ik niet, maar van het tweede wel - is dit een tijdschrift waar je vrij gemakkelijk iets in gepubliceerd krijgt..

Het kan best dat er een ziekenhuis niet meer ontsmet voor injecties, maar voor ieder ziekenhuis dat het niet doet, kun je er (als ik pessimistisch ben) wel 50 vinden die het nog steeds als verplichting hebben. Dat wil toch zeggen dat er geen echte overtuiging heerst in de wereld over dit fenomeen. Het wordt nog steeds in de meeste verpleegopleidingen aangeleerd, net als aan de universiteiten hier en in belgie kan ik niet direct een gelijkaardig document terugvinden als hetgene jullie werkgroep vooropstelt.

En om nog te illusteren dat niet alles zomaar op te pikken valt: Er is een groep mensen (wetenschappers) die verklaren dat je van HIV geen aids krijgt. Maar er is een véél grotere groep die wel beweren dat je van HIV aids krijgt, door die kleine groep is er zelfs een verklaring in Nature komen te staan dat hiv leidt tot aids.
Wie heeft gelijk? Op dit moment ben ik overtuigd van de algemeen heersende opvatting...maar, wie weet? ;)

Soit, dit gewoon maar om te zeggen dat dat klein aantal artikels voor mij lang niet overtuigend genoeg is om op basis daarvan te kunnen zeggen: laat het achterwege.
colet

Bericht door colet »

Kijk!
Hehe...het kan dus toch...(jaja, ik erger me soms een beetje op het forum) het kan! een discussie, het aanhalen van meningen, onderbouwingen met artikelen, die bwust opzoeken en erover nadenken, dan besluiten dat je niet niet meegaat in die argumenten, maar besluit nemen dat je liever bij de jouwe blijft, zonder dat er verder venijnig wordt gedaan.
*schalt loftrompet*
En nee, dit is niet sarcastisch bedoeld, ik meen het eerlijk!

Ontopic nu.
Ik ga met een vage smoes die ik nog moet verzinnen, morgenavond mijn broer eens bellen. Die is arts...ns kijken wat hij zegt en wat zijn laatste informatie erover is.
Ja, ik moet smoes verzinnen, ik bel namelijk niet op: "hallo Broertje, er is een discussie op een forum waar ik kom en omdat ik ook wel eens voor de lol geprikt wordt door iemand die denkt te weten wat hij doet.... Waar en waarom, vraag je? Nou eh...gewoon daar waar we spelen en omdat hij daar dan zin in heeft. Maar lusiter, nu vraag ik me af of het nodig is dat ....." Nee, dat gaat niet werken.
Gilraen^

Bericht door Gilraen^ »

Die smoes is easy: ik liet laatst bloed trekken en het viel me op dat die niet (ervoor/erna) ontsmette? Kan dat kwaad?
Edit: of ik kreeg een prik, want bloedtrekken gaat gelijk een stuk verder eh :idea:
MrsLolSMurfin

Bericht door MrsLolSMurfin »

perman schreef:

Nou heb ik gevoelsmatig eigenlijk niet iets tegen naalden, alleen vraag ik mij af of je na herhaald spel hiermee bij wijze van spreken allemaal kleine littekentjes in de vorm van witte bobbeltjes overhoud. Dat hoeft van mij niet zo nodig.
dat hangt van de dikte van de naald af, ik geef zelf bloed bij de bloedbank en die gebruiken best dikke naalden en ja daar heb ik littekentjes van.
heb wel eens zitten dollen dat als ik een ongeluk ofzo krijg dat het ambulance personeel wel eens kan denken dat ik een junkie ben grinnn.
want mijn linkerarm heeft heel wat prikgaatjes, maar goed daarom heb ik ook een pasje van de bloedbank in mijn portomonee zitten.

maar de naalden die ik zelf gebruik in een spel 0.8 mm die bij zie je de littekentjes bijna niet terug, maar dat zegt niet dat ze er niet zijn, ze zijn alleen heel klein.

ik moet btw volgende week naar het amc om bloed te prikken en krijg een infuus.
zal er eens op letten of ze ontsmetten, doen ze het niet vraag ik uiteraard ff waarom niet.
ik zelf ontsmet btw wel altijd, baad het niet dan schaad het ook niet he ;)
phedre

Bericht door phedre »

ik weet niet meer waar het was, (en ik ben niet van de opzoekerige) maar heb gehoord/gelezen dat je van naaldenspel misschien uiterlijk geen duidelijk zichtbare littekens krijgt, maar dat op mammografie wel vaak zwarte punten/puntjes zichtbaar zijn, die nog wel eens tot paniek kunnen leiden.
Wever

Bericht door Wever »

(een beetje een *bump*)

Ik heb gisteren bloed gegeven, en het viel me op dat de huid toch telkens weer ontsmet wordt voordat de naald gestoken wordt. Ik heb ernaar gevraagd (aan de dokter/verpleegster van het rode kruis), en kreeg als antwoord dat het voor mij geen verschil zou uitmaken omdat de naalden steriel zijn.
Echter: bij bloedgeven komt het er niet alleen op aan om de donor van bijwerkingen te vrijwaren, maar ook om het afgetapte bloed volledig bacterie-vrij te houden. Vandaar de ontsmetting.

Toen ik vroeg of er in andere gevallen niet ontsmet moest worden - bijvoorbeeld door een dokter - zei ze dat dat niet nodig schijnt te zijn.

Leek me wel interessant om te vermelden (al herhaalt het voor een deel bronnen die anderen reeds aanhalen). :)
colet

Bericht door colet »

Wever, dat geeft niks. Volgens mij gebeurt dat veel vaker op het forum, dat mensen elkaar herhalen.
Het bevestigt de beweringen!

Ik heb trouwens pas heel eng gedroomd over een naaldenspel! Gelukkig zijn dromen maar dromen. En naar aanleiding van dit topic heb ik pas wel meer nagedacht over wat naalden met mij doen, wat ik er wél en wat ik er niet eng aan zou vinden. Wat ik op zich niet wil, maar nog wel bereid zou zijn te ondergaan voor de glimlach en extra dikke knuffel van de Dominant daarna. Ik mag er toch vanuit gaan dat die volgt....:)
Gesloten