Bondage: hoe begin je eraan?

Gesloten
oda

Bondage: hoe begin je eraan?

Bericht door oda »

Vastgebonden worden... ik heb er nauwelijks ervaring mee, maar het beetje dat ik mee heb gemaakt doen me verlangen naar zoveel meer! Ik hoef het touw maar te voelen schuren langs mijn huid en zak al weg...

Gisteren heeft mijn Lief mij stevig vastgezet op een stoel. Gewoon, om ergens mee te beginnen. Ik was blij, een beetje gespannen, maar blij... totdat ik me realiseerde dat we allebei geen idee hadden waar we mee bezig waren. Dat touw ging om mijn polsen en enkels en buik, langs mijn hals, rond en rond en rond...en ik dacht: wat als ik los moet? Wat als het te strak zit? Want het voelde zo strak, en op zich was dat wel fijn, maar kan dat wel? Ik voelde dat ik wilde wegzakken in de touwen, maar ik durfde mijzelf totaal niet te laten gaan en zat juist vreselijk op te letten. Precies dat wat ik juist wil ontvluchten gebeurde: mijn hoofd nam het over en ik zag mijzelf daar zitten en dacht alleen nog maar: maak me los, laat maar zitten! Wat een ingewikkeld gedoe allemaal! Waarom wil ik nou weer zoiets onmogelijks? :icon_sad:

Ben er nog steeds een beetje verdrietig van... Dus nu vraag ik me af: hoe begin je aan zoiets? Hoe weet ik wanneer het te strak zit bijvoorbeeld? Mag het tintelen? Is er een boek dat ik kan lezen? Hoe zorg ik dat we een begin kunnen maken?
Hoe zijn jullie begonnen?
Frodo
Site Admin
Contacteer:

Re: Bondage: hoe begin je eraan?

Bericht door Frodo »

Ik denk dat de technische kant van een goede bondage - en de veiligheidsaspecten daarvan - beter door onze huis-expert ;) uitgelegd kunnen worden. Hij zal zich ongetwijfeld melden.

Ik vraag me alleen wel af of het nu om de technische of om de psychologische kant gaat. Was je nou werkelijk bang dat er ongelukken zouden gebeuren, of was je bang om je écht aan de ander over te geven?

Beide punten hebben zo hun aanlooptijd nodig. Misschien is het 'n optie om eerst eens met iets eenvoudigers te beginnen en te zien hoe het van daar uit loopt. Als jouw paniek/weerzin/angst bij elke slag van het touw groeide is het misschien wijzer om zo nu en dan even 'n pauze in te lassen om te zien of alles nog steeds goed gaat en dan pas door te gaan - of juist niet.

't Is een kwestie van vertrouwen in elkaar én in jezelf. Dat moet gewoon groeien.

F.
GentleTies

Bericht door GentleTies »

touwtjes.tk was ook 't eerste waar ik aan dacht, maar twistedmonk kende ik niet en ziet er idd goed uit. Weer iets bijgeleerd...
Guilty

Bericht door Guilty »

Boel vragen! Om te beginnen, verstandig dat jullie gestopt zijn toen je ging twijfelen of het nog wel verantwoord was! Bondage is potentieel een behoorlijk gevaarlijke spelvorm, dus verstandig dat je het niet licht opneemt.
oda schreef: Gisteren heeft mijn Lief mij stevig vastgezet op een stoel. Gewoon, om ergens mee te beginnen. Ik was blij, een beetje gespannen, maar blij... totdat ik me realiseerde dat we allebei geen idee hadden waar we mee bezig waren. Dat touw ging om mijn polsen en enkels en buik, langs mijn hals, rond en rond en rond...en ik dacht: wat als ik los moet?
Zorg in ieder geval dat je een goede EMT schaar bij de hand hebt om touw door te kunnen knippen als het echt nodig is. Of nog beter een rescue hook. Zeker als je ook touw langs de hals gaat doen (wat ik beginners eigenlijk niet zou aanraden, maar wat ik ook weer geen absolute no-no vind).
Wat als het te strak zit? Want het voelde zo strak, en op zich was dat wel fijn, maar kan dat wel?
Strak kan op sommige plaatsen wel, op andere plaatsen niet. Bondage begint eigenlijk bij een goeie kennis van de menselijke anatomie. Vuistregel bij simpele bondage op de grond is dat je het beste kunt zorgen dat je nog een of twee vingers makkelijk tussen de sub en touw kunt steken.
Hoe weet ik wanneer het te strak zit bijvoorbeeld? Mag het tintelen?
Lastig. Het zit te strak als het touw zenuwen afknelt of de bloedsomloop echt blokkeert. Het laatste is minder gevaarlijk dan het eerste, maar tintelen, slapen, moeite met bewegen kunnen zowel van het eerste als van het tweede een symptoom zijn. Bovendien heb je nog het probleem dat een zenuwbeknelling op plek 1 een probleem kan geven op plek 2. Tintelende vingers kunnen bijvoorbeeld veroorzaakt worden door touwen over de bovenarmen. Dus tenzij je goed weet waar je mee bezig bent (lees: de knoper erg ervaren is, en jij je eigen lichaam heel goed kent) is tintelen wel een indicatie dat je iets aan je bondage moet gaan aanpassen
Is er een boek dat ik kan lezen? Hoe zorg ik dat we een begin kunnen maken?
Hoe zijn jullie begonnen?
Er zijn meerdere boeken over bondage te vinden, bijvoorbeeld van de Two Knotty Boys (westerse bondage) of Midori (Japanse bondage). Maar ook online is er wel veel te vinden, helaas niet allemaal van goede kwaliteit. Om toch even aan een stukje zelfpromotie te doen, je zou kunnen beginnen bij ]onze websitee. Onder "Tutorials" vind je gratis Nederlandstalige artikelen over touw en veiligheid bij bondage. En een setje beginnerstutorials die je hopelijk een stukje verder op weg helpen.

Als je meer specifieke vragen hebt, of vragen naar aanleiding van onze site, vraag gerust!
juffie
Site Admin

Bericht door juffie »

Ter aanvulling:

o.a. op touwtjes kun je een torrent downloaden met tutorials van de Two Knotty Boys.
Ook op YouTube zijn de mannen weer te vinden, nu onder de naam Tyingitalltogether.
MILF :grin_ani:
Guilty

Bericht door Guilty »

juffie schreef: o.a. op touwtjes kun je een torrent downloaden met tutorials van de Two Knotty Boys.
Klopt, maar alleen als je de link weet, want hij staat nergens in het menu ;-)
Linkje is: http://touwtjes.tk/2kb/" onclick="window.open(this.href);return false;
oda

Bericht door oda »

Bedankt! Guilty voor je uitgebreide antwoord, juffie en Marijke voor de tips. Ik ga voorlopig eerst maar eens studeren :)

En Frodo: dat is ook lastig als je samen opgaat denk ik. Want je moet elkaar en jezelf goed in de gaten houden, elkaar geruststellen terwijl je zelf onzeker bent, nadenken, praten... dat is allemaal niet erg bevorderlijk voor de overgave. Maar ik ben als ik niet vastzit ook niet 'bang' voor plotselinge aardbevingen of bombardementen :lol: , dus dat het (ook) psychisch is, daar ben ik van overtuigd!
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Toevoegingetje: een hele simpele vuistregel die meestal erg goed werkt: good pain good, bad pain bad. Iets mag best pijn doen, maar vaak kun je zelf goed voelen dat het 'verkeerd' voelt. Het soort pijn wat je afleidt of 'eruit haalt', is meestal ook een teken van de verkeerde soort pijn.

Let op, het is geen garantie: je kunt een zenuw beknellen zonder dat je er iets van merkt. Maar dat is wel redelijk zeldzaam. Goed luisteren naar je eigen lichaam. Vaak hoef je dan ook niet helemaal los. Iets losser of een stukje verschuiven helpt vaak al.

Op hun eigen site kun je ook alle filmpjes van de Two Knotty Boys vinden. Toen hun eerste boek uitkwam hebben ze een workshop gegeven, en die staat ook in zijn geheel op hun site. Als je even naar beneden scrollt staat hij onder "Showing you the Ropes" Book Release Workshop. Die kan ik erg aanraden als je net begint. Zowel als bron voor bondages die je snel en veilig kunt doen, als omdat ze leuk zijn om naar te kijken. :)
mej.s

Bericht door mej.s »

Heel veel staat er al waar je op moet letten met bondage (maar ook met andere zaken zoals breathplay) die je kunnen beschadigen met bloedvaten en zenuwen. Is het niet wat om eerst 'droog' te oefenen. Dus gaan zitten op de stoel en dan gaan wikkelen en aangeven zonder dat je sub of Dominant bent en elkaar helpt. Zo leer je van elkaar en kun je later er wel aan overgeven zonder met je hoofd erbij te zijn of het wel goed gaat. Praten en doen is nog steeds de beste leerschool en zo ga je steeds verder in de loop van de tijd.

Met mijn ex-vriendje hebben wij wel eens anderen bondage geleerd met mij als levende paspop omdat ze nog niet zoveel ervaring hadden. Wellicht is het iets om bij anderen af te kijken en daar ook vragen te stellen?

Wat ik je ook mee wil geven is vooral plezier te hebben samen. Een beetje onervarenheid kan ook humor zijn met al die meters touw dat in de war gaat en vingers tussen het touw :mrgreen:
Gesloten