Kink meter

Wever

Kink meter

Bericht door Wever »

Diegenen die op fetlife zitten hebben hier ongetwijfeld al van gehoord, maar op dit forum heb ik het nog niet tegengekomen:

Charles Mannigan's kink meter.

Mannigan is een Amerikaanse onderzoeker die zich bezig houdt met de vraag waarom sommige mensen kinky zijn en anderen niet. Meer bepaald gaat over het "in sterke mate erotiseren van machtsverschil", dus bv. de pure algolagnisten of fetisjisten liggen niet binnen zijn onderzoeksgebied. Maar hoe dan ook: de kerel heeft een interessant programma opgesteld: een soort enquête waarvan aan de hand van 50 vragen wordt gemeten in welke mate je "kinky" bent (lees: je iets met machtsverschil hebt).

Op zich is dat niet echt spectaculair. Ik geloof dat er voor de forumcrash wel enkele links te vinden waren met quizjes die bv. "bepaalden" of je Dominant, switch of sub was. Dit programma verschil daar echter dag en nacht mee, omdat de soort vragen helemaal anders zijn. Het zijn niet het soort leidende vragen als "hou je meer van pijn toebrengen of ontvangen?", maar zodanig abstracte vragen dat er nauwelijks iets uit blijkt. Er zijn een paar vragen over welke afbeelding je het meest aanspreken (bv. een paars vlak met gouden rand of een foto van een gebergte), een paar over wat voor vrijetijdsbesteding hobby je het liefst doet, welke geur je van vier keuzes het lekkerst vindt ruiken, en zelfs een onderdeel dat uit een IQ-test lijkt weggelopen (waarbij de tijd van oplossen doorslaggevend is).

Het interessante - of misschien vervelende - is dat Mannigan een empirisch onderzoeker is, en dus niet uit wil pakken met theorieën voordat hij voldoende bewijs heeft verzameld. Dat hij het programma ter beschikking stelt is al heel wat. Naar eigen zeggen is het op 250 mensen getest, zowel op "power lovers" als op "non-power lovers" (oftewel: mensen die machtsverschil geil vinden, en mensen die er niets mee hebben). Dat is blijkbaar statistisch onvoldoende om zijn theorie te bewijzen, maar wel voldoende om een proefballonnetje op te laten.

Het minste dat je erover kan zeggen is dat er best wat over gesproken wordt op fetlife. Ook daar zitten heel wat sceptici die zich verzetten tegen het idee dat kinkyness kan geclassificeerd worden. Alleen...totnogtoe heeft niemand kunnen betwisten dat het programma de juiste uitkomsten gaf. Diegenen die totale controle of overgave ambieerden scoorden telkens hoger dan diegenen die BDSM alleen maar 'nodig hadden'. Deze scoorden dan weer hoger dan diegenen die het af en toe deden, en scoren deze weer hoger dan vanille's (naar verluidt...ook op fetlife hebben mensen wel eens vanille-vrienden die niet bang zijn van een testje).

Er wordt natuurlijk heftig gediscussieerd welke mate van machtsovergave de "juiste is", maar er zijn er ook erge interessante die proberen uit te vissen wat de theorie is achter Mannigan's algoritme (oftewel: met wat voor antwoorden krijg je een hogere score?). Dat soort 'reverse engineering' is nog aan de gang, maar heeft IMO al wel enkele interessante punten opgeleverd.
Samenvatting:
-de 50 vragen zijn telkens anders. In totaal wordt het aantal mogelijke vragen tussen de 800 en 900 geschat.
-waarschijnlijk zijn alle vragen even belangrijk...als je bv. 10 vragen expres verkeerd invult (ongeacht in welk onderdeel) zal je score evenredig dalen.
-je score blijft opmerkelijk gelijk als je de enquête een tweede keer invult (en doordat er zoveel verschillende vragen zijn, is die tweede keer geen herhaling).

Misschien nog het opmerkelijkste is dat er vrijwel geen uitschieters zijn. Ook Mannigan maakt daar een opmerking over: inmiddels hebben meer dan 350 mensen de test ingevuld, maar er is nog geen enkel geval bekend waarbij de uitkomst op geen enkele wijze overeenstemt met het idee dat de invuller zelf al had.

Maar hoe dan ook...het programma is zelf best aangenaam. In welke mate het wetenschappelijk is, is nog maar de vraag (de kerel is nog bezig met "data mining"). Maar in het ergste geval is het gewoon een half uurtje om de tijd te doden. :)

Download het programma hier.

O ja...mijn eigen resultaten. Helaas is de uitkomst een nogal lange tekst waarbij je niet kan copy-pasten, dus ik zet hier even de samenvatting:
You are 87% submissive, 69% dominant.

This is well above average. Your sexual fantasies probably include either submitting yourself and/or dominating others. You do not feel guilty about this fact and are likely very open about this preference. There is a decent chance you practice S/M, though probably in a more casual variant.
opm: deze hele thread is 'n aprilgrap. Als je dit leest...bedenk dan dat je het bekend kan maken, maar dat je ook mee anderen voor de gek kan houden.
Hoe zijn de resultaten voor jullie? :)
fantashe

Re: Kink meter

Bericht door fantashe »

Jij bent meer dan 100%. I like that :kiss:

Ik ga m doen als ik thuis ben.
colet

Bericht door colet »

Welke moet ik downloaden?
Ik zal 'm doen, gewoon omdat ik gek ben op testjes invullen. (geen marktonderzoekbureau dat ik oversla :clown: )
En omdat ik razend benieuwd ben naar wat hij/zij zegt.

Op zich vrees ik op voorhand al wel voor foute anotwoorden omdat ik dan mogelijk de vraag niet goed begreep. Kostbare tijd die verloren gaat omdat ik Engelse vragen twee keer moet lezen alvorens oplossingen te noemen.
rubyvita

Bericht door rubyvita »

Wever schreef:de pure algolagnisten
Wie/Wat zijn dat?
(klinkt als "Suske en Wiske en de pure algolagnisten")

*gaat de test doen...*
Tofenaar

Bericht door Tofenaar »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Algolagnie" onclick="window.open(this.href);return false;
AndereBart

Bericht door AndereBart »

rubyvita schreef:
Wever schreef:de pure algolagnisten
Wie/Wat zijn dat?
Dat zijn de mensen die van pijn houden, maar niet van machtsverschillen.
rubyvita

Bericht door rubyvita »

He Wever...leuk hoor zo'n test...maar ehh...ik moet betalen om deze test te kunnen downloaden, PFFFRRRTTTT! :frusty:

(dank je, Tofenaar en Andere Bart. Zeg dan gewoon masochisten :lol: 8-) )
Deleted User 178

Bericht door Deleted User 178 »

ow.. Klinkt wel apart!
Kiyan

Bericht door Kiyan »

Als je er wat betaald moet worden om het te kunnen downloaden is het misschien een idee om iemand die het progje al heeft het ergens op een server neer te zetten zodat het ge-share-d kan worden.. Wever?
oda

Bericht door oda »

Leuk testje doen :static:

Maar ik word er alweer meteen onzeker van... want ik moet een downloadserverlocatie kiezen :icon_sad: watmoetiknoudoen? Er staat geen nl tussen... of maakt dat niet uit?
Wever

Bericht door Wever »

rubyvita schreef:He Wever...leuk hoor zo'n test...maar ehh...ik moet betalen om deze test te kunnen downloaden, PFFFRRRTTTT! :frusty:
Betalen?

Aw, verdorie...dat was ik vergeten (ik heb er al zo lang een account dat ik daar niet aan gedacht heb). :oops:

*checkt even fetlife*

Hmm...vervelend. Ik zie het programma niet aangeboden staan op een niet-betalende server. Vervelend...vooral omdat het programma op zich verspreid mag worden. Bovendien kan ik van op mijn werk niet aan mijn webstekje werken (firewall houdt alle FTP-verkeer tegen). Ik zal deze avond een mirror opzetten. :)

@colet en oda: locatie maakt niets uit, inderdaad. Als je een account hebt kan je van elke locatie downloaden (het enige verschil is een beetje de snelheid dat het binnenkomt).
colet

Bericht door colet »

Account waar?

Ik ben even niet in deglegeneheid, doe jij rustig je mirror vanavond opzetten. Dan ben ik moregn weer van de partij.
Ik lijk wel dronken...
MDF
Site Admin
Contacteer:

Bericht door MDF »

Mail dat programmaatje even naar mij toe (email adres per pb beschikbaar) dan knal ik hem wel online.
Wever

Bericht door Wever »

Ziezo...ik ben wat later thuis dan verwacht (ook bedankt voor het aanbod, MDF, maar ik lees het nu pas :) ).

Maar dus bij deze:

Klik hier om het programma te downloaden.
ranting

Bericht door ranting »

@wever: *slap!* :)
Gesloten