Algonalgie, iemand ooit van gehoord?

dutshy

Algonalgie, iemand ooit van gehoord?

Bericht door dutshy »

Een paar maanden geleden heb ik me al eens voorgesteld in "who's who", waarbij het een en ander over mezelf vertelde. vooral over het feit dat ik eigenlijk niet goed wist in welk "hokje" ik nou pas. De meesten schenen mij als sub te zien. Zelf was ik daar niet van overtuigd.

Inmiddels denk ik dat ik het antwoord heb gevonden. Ik ben algonalgist!

Nooit van gehoord? Ik ook niet, maar de beschrijving die ik op internet vond maken voor mij veel duidelijk.
Algolagnia (pronounced /ælɡəˈlæɡniə/) (from the Greek άλγος, algos, "pain", and λαγνεία, lagnia, "lust") is a sexual tendency which is defined by deriving sexual pleasure and stimulation from physical pain, often involving an erogenous zone.... It differs from masochism as there is a biologically different interpretation of the sensation rather than a subjective interpretation..... Currently, most psychological researchers feel that algolagnia is a physical phenomenon in which the brain interprets pain signals as pleasurable leading to psychological effects.
Er was nog veel meer te lezen, maar waar het uiteindelijk om gaat is dat algonalgisten seksueel plezier and opwinding beleven aan de pijn zelf, mogelijk door een "afwijkende" interpretatie van pijnprikkels door de hersenen. Het heeft dus niks met onderdanigheid of vernedering te maken.

Ook leuk om te lezen: most algolagniacs see their actions as an active lust, not a motivational one. Patients (jawel, let op het woord patients) with algolagnia could lead normal lives, enjoy normal arousal sequences, and indulge in fairly normal sexual intercourse, but when exposed to sexual pain, were unable to control their reaction. One woman described it as being unable to prevent her arousal or subsequent orgasm due to pain, even if she was not aroused when it began.

Goed, dat is het dan. Het einige wat ik me nou nog afvraag is, komt algonalgi echt zo weinig voor dat bijna niemand er ooit van gehoord heeft, of wordt het door de meeste mensen verkeerd geïnterpreteerd als masochisme?
Guilty

Re: Algonalgie, iemand ooit van gehoord?

Bericht door Guilty »

Poteeto, potatoo volgens mij. Geen twee subs/bottoms/bunnies/maso´s/whatever zijn hetzelfde. Sommige mensen beleven lust aan pijn, bondage, vernedering, etc. Of aan een van die dingen, of aan een willekeurige combinatie ervan. Volgens mij is het tamelijk zinloos om er één categorie uit te vissen, en al helemaal om die met patienten aan te duiden.

Persoonlijk ken ik het woord alleen van het woordenlijstje van de VSSM en heb ik er verder in bijna 10 jaar tijd misschien drie referenties naar gezien. Maar als iemand het fijn vind om zich algolagnist(???) te noemen in plaats van masochist, sm'er, kink(st)er, etc., prima hoor.
dutshy

Bericht door dutshy »

Nou ja, het gaat mij niet zozeer om dat naampje. Meer om het feit dat, toen ik vertelde dat ik van pijn kan genieten, onmiddellijk het label "sub" opgeplakt kreeg. Maar het hele idee van meester-slaaf verhoudingen spreekt mij persoonlijk totaal niet aan. In ieder geval niet met mij in de rol van sub. Als iemand mij in een spel opdrachten zou geven, dan zou ik haar waarschijnlijk vragen of ze wel helemaal goed bij haar hoofd is. ;)
Wever

Bericht door Wever »

Euhm...ik had er al wel van gehoord. En ik ken er minstens één die precies onder die noemer van algolagniste valt...maar die zich niettemin masochiste noemt. Ik denk niet dat het zozeer onwetendheid is als wel dat "algolagnie" moeilijker te onthouden is (het staat bv. al verkeerd in je thread-titel ;) ).

In psychologische zin is het wel van belang om het verschil te kennen...maar voor de meeste BDSM-ers maakt de precieze term niet zoveel uit. Zoals guilty al zegt: we zien ze hier in zoveel soorten en maten dat er geen overkoepelend onderscheid te maken is. :)

EDIT: wil je ook even aanduiden waar je juist zo "onmiddellijk" dat label "sub" opgeplakt kreeg? Ik heb even door je introductiethread gelezen, maar ondanks dat je zelf nogal restrictief "ben ik nou Dom of sub?" vroeg, heeft niemand je gezegd dat je sub zou zijn.
(om nog maar te zwijgen dat "sub" ook niet automatisch inhoudt dat dat hele idee van meester-slaaf verhoudingen je daarom zou moeten aanspreken)
vode

Bericht door vode »

dutshy schreef:Nou ja, het gaat mij niet zozeer om dat naampje. Meer om het feit dat, toen ik vertelde dat ik van pijn kan genieten, onmiddellijk het label "sub" opgeplakt kreeg. Maar het hele idee van meester-slaaf verhoudingen spreekt mij persoonlijk totaal niet aan. In ieder geval niet met mij in de rol van sub. Als iemand mij in een spel opdrachten zou geven, dan zou ik haar waarschijnlijk vragen of ze wel helemaal goed bij haar hoofd is. ;)
Volgens mijn woordenboekje ben je dan gewoon een masochist
vode

Bericht door vode »

En dan nog, je post zegt dat er een biologisch verschil is tussen masochisme en algonalgisme (ofzoiets). Kan jij je lichaam/hersens zo goed analyseren dat jij weet of jou lichaam als algonalgist of als masochist reageert?

Ik vind het gooien met moeilijke termen, dat is veel cooler natuurlijk!
juliet

Bericht door juliet »

Soms zou ik wel willen dat het simpel in te delen was allemaal, maar inderdaad, dat is het niet.
Algolagniste ben ik zeker nu niet, maar het is wel leuk om over na te denken wat dan wel. Iemand die lust put uit het spel 'macht uit handen geven, of in handen nemen', gecombineerd met het feit dat ik snel dissocieer bij pijn, én dus een hoge pijndrempel heb, wat iemand met sadistische/macht/lustgevoelige aanleg een aardige uitdaging geeft om de congruente positie in te nemen?
Iemand die heel rustig, bijna roezig wordt van bondage, ook dit weer in combi met aardige lenigheid, uithoudingsvermogen en hoge pijndrempel?
Uiteindelijk gaat het om ontdekken wat voor jou werkt, en dan nog de lastige klus om iemand te vinden die dat in een interactie met jou kan oppakken.
kitten

Bericht door kitten »

Een masochist is volgens mij net zo hard iemand die genot en stimulatie ervaart als gevolg van pijn. Als er hier een misvatting is, dan is het die van jou, omdat je denkt dat masochisten onderdanig zijn. Ik ken zelfs dominante masochisten.

Dus ook in mijn boekje ben jij een masochist. Ben je dan ook een sub...? Sub is een afkorting van submissive, onderdanig. Dus ik snap dat je die term afwijst. Maar masochist ben je duidelijk wel. :)
zeb

Bericht door zeb »

Wikipedia:

Masochisme is het beleven van (seksueel) genot aan onderwerping of kleinering, waarbij het de "masochist(e)" erom gaat door de partner te worden verleid/gemanipuleerd en door hem/haar gedomineerd, gekweld of vernederd te worden. Een middel hiertoe is het toebrengen van pijn. (Wanneer iemand geen behoefte heeft gedomineerd te worden, maar wel opgewonden raakt door pijn, noemt men dit algolagnie.)

Dus inderdaad, volgens wikipedia ben je algolagist.
zeb

Bericht door zeb »

vode schreef:En dan nog, je post zegt dat er een biologisch verschil is tussen masochisme en algonalgisme (ofzoiets). Kan jij je lichaam/hersens zo goed analyseren dat jij weet of jou lichaam als algonalgist of als masochist reageert?

Ik vind het gooien met moeilijke termen, dat is veel cooler natuurlijk!
Wat een kul!!
kitten

Bericht door kitten »

Wie gaat de wiki pagina ff verbeteren? :clown:
nijntje

Bericht door nijntje »

In mijn woordenboek heeft masochisme ook niet te maken met onderdanigheid, al komt de combinatie wel veel voor. Ik merkte laatst nog op tegen D-D dat ik eigenlijk veel maar masochist dan sub ben. En ga mezelf echt niet algola-tongbreker noemen ineens ;)

Maar van de term had ik idd nog nooit gehoord. En de associatie met patient-zijn zet bij mij iig alle nekharen echt overeind
Avery

Bericht door Avery »

Daar had ik nog nooit over gehoord. Pijn staat voor mij voor drie dingen; straf, geil of ondergaan, soms is het een combinatie van die dingen. Dus eigenlijk zonder het laatste zou ik algonalgistisch ofzo zijn? Hm, volgens mij wisselt dat per keer bij mij.

Ik snap dat er onderscheid is tussen algonalgie en masochisme, en voor sommigen is het fijn omdat onderscheid te maken omdat dat prettiger voelt. Masochistisch is voor mij niet hetzelfde als onderdanigheid, dus ik zou het gewoon maso noemen. Is ook uitspreekbaarder :)
Frodo
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frodo »

De Vereniging Werkgroep Algolagnie was ooit een zustervereniging van de VSSM die trouwens, gezien alle opgedroogde bronnen, inmiddels alweer ter ziele is.

Voor de duidelijkheid:

algonalgi (dutshi) = algolagnie
algonalgist (dutshi) = algolagnist
algonaliste (chippie) = algolagniste
algonalgisme (vode) = algolagnie
algolagist (zeb) = algolagnist

Voordat we hier een Babyleutische spraakverwisseling krijgen.... :)

F.
oda

Bericht door oda »

Ik heb er wel eens van gehoord. Ik begrijp wel heel goed dat je blij bent dat er een term bestaat die jouw beleving/kink weergeeft. Dat is gewoon fijn!

En dan is het wel een beetje sneu dat het zo'n ingewikkeld woord is (ik schrijf het lekker niet op :) ), maar ach, weten dat 'het bestaat' is genoeg, toch? :static:
Gesloten