Slim van je om deze weg te proberen!
Wij hebben net een onwijze stapel boeken weggedaan. Met pijn in het hart, maar je kunt nu eenmaal niet alles blijven bewaren. Troost voor jou, geen Stilton weggedaan. Volgens mij hebben we die ook niet, al weet je ook als moeder niet altijd alles. Ik loop later nog even door hun boekenkasten.
Volgende meet neem ik in ieder geval een paar echte meidenboeken mee. Dan moet ze maar kijken of ze die wat vindt.
Probleem is vaak als een kind niet meegaat in het gemiddelde dat je gaandeweg erg moet zoeken naar geschikte boeken.
Be;angrijk is dat ze kilometers maken, dus veel lezen. Maar als lezen l niet je sterkte punt is moet het al wel een aantrekkelijk boek zijn.
Nadeel is dan vaak, zeker als ze al ouder worden, om een boek te vinden wat zowel qua leesnivo past maar tevens ook past bij hun leeftijdsbeleving.
Heb je de bibliotheek al geprobeerd voor die Stilton-boeken?
Hier hebben ze een moeilijklezen-plein in de bieb. In die bakken staan dus ook boeken met echte onderwerpen, maar die net even makkelijker leesbaar zijn.
En kitten, niet dat je overkomt alsof je je zorgen erom maakt, maar ik heb bij mijn beide meiden echt mijzelf moeten inhouden. Ik kon het er wel inslaan! Zij lazen niet snel, niet graag ook, liepen achter bij het gemiddelde van de klas. Hoe kon dat nou? Ik leef met boeken, doe niks dan lezen. Kocht veel boeken, las voor, las samen, maar het werkte niet.
Ahum, niet helemaal waar...jongste viel als een blok voor gedichten. Dus daarmee was het begin geboren, zodra ze het plezier van lezen ervaren is er een goed begin.
en daarvoor heb je eerst het goede boek nodig
Dus slim van je om dit topic te maken!!
tip van medemoeder dus: ook blijven voorlezen!
Dan horen ze de leestekens, de intonatie, de adempauzes, opbouw van verhaal enz. Dan krijgt lezen een andere sfeer mee.