stopwoord
stopwoord
Hallo allemaal ik ben nog helemaal nieuw met BSDM sterker nog pas een paar weken geleden ben ik door een gesprek op internet via een "normale"site waar je andere mensen kunt ontmoeten erachter gekomen dat BSDM en dan vooral het onderdanig zijn mij wel aantrekt. Nu heb ik van deze site begrepen dat zeker als een sub nieuw is er altijd van te voren een stop woord word afgesproken maar is dat ook zo? Want de Meester met wie ik chat zegt dat hij 20 jaar ervaring heeft en nooit met stopwoorden gewerkt heeft. En dat hij over de grenzen die ik heb heen wilt gaan en ik mezelf helemaal moet geven omdat hij weet dat ik het wel kan hebben. We hebben ook met een webcam gechat en daarin merk ik wel dat ie me helemaal opneemt als ie me iets vraagt of opdracht geeft en toen ik laatst weg zweefde zijn we wel gestopt. maar toch vind ik een irl spel beginnen zonder een stopwoord te riskant en dat heb ik aangegeven en nu zegt ie dat ie ermee akkoord geef dat ik een stopwoord gebruikt als het me echt te ver gaat maar ja kan ik daar nu wel op vertrouwen dat ie dan ook echt stopt?
Groetjes van een groentje
Groetjes van een groentje
Re: stopwoord
Er zijn geen vaste grondregels die maken dat je iemand vertrouwt of niet. Ik zou het net omdraaien: als je niet genoeg vertrouwen hebt dat hij gaat stoppen is het een goede indicatie om er niet mee te beginnen.
Overigens gaan er bij mij al alarmbelletjes rinkelen. 20 jaar met BDSM bezig en nooit met stopwoorden gewerkt? Ofwel liegt 'ie dat het klettert, ofwel is 'ie veel te voorzichtig om wat dan ook uit te steken. Als 'ie daarbij ook nog eens zegt dat hij over je grenzen heen wil gaan zegt dat vooral dat 'ie er nog eens roekeloos bij is ook.
Overigens gaan er bij mij al alarmbelletjes rinkelen. 20 jaar met BDSM bezig en nooit met stopwoorden gewerkt? Ofwel liegt 'ie dat het klettert, ofwel is 'ie veel te voorzichtig om wat dan ook uit te steken. Als 'ie daarbij ook nog eens zegt dat hij over je grenzen heen wil gaan zegt dat vooral dat 'ie er nog eens roekeloos bij is ook.
Denk goed na over hoeveel risico je wil nemen en waarom je dat wil.
Hoe goed kent hij jou? Hij denkt je blijkbaar goed te kennen, zelfs zo goed dat hij wel weet wat je kan hebben??? En dat terwijl hij je zelfs nog nooit ontmoet heeft als ik het goed begrijp. Blijkbaar kan hij gedachten lezen... En iemand die met 20 jaar ervaring schermt, probeert meestal vooral indruk te maken. Ook al iets waardoor je voorzichtig moet worden. Hoe goed ken je hem? Wat weet je van hem? Zijn er nog anderen die hem kennen die je misschien iets meer kunnen vertellen?
Overigens denk ik dat een stopwoord niet perse hoeft, al vind ik het zelf wel prettig en ook wel verstandig. Alternatief is heel veel communiceren ook tijdens een spel en vooral niet in de buurt van grenzen komen, zeker niet in het begin. Vooral de combinatie van grenzen opzoeken, geen stopwoord, onervaren sub en iemand waarvan je weinig weet, daar zou ik heel erg voorzichtig mee zijn als ik jou was.
Hoe goed kent hij jou? Hij denkt je blijkbaar goed te kennen, zelfs zo goed dat hij wel weet wat je kan hebben??? En dat terwijl hij je zelfs nog nooit ontmoet heeft als ik het goed begrijp. Blijkbaar kan hij gedachten lezen... En iemand die met 20 jaar ervaring schermt, probeert meestal vooral indruk te maken. Ook al iets waardoor je voorzichtig moet worden. Hoe goed ken je hem? Wat weet je van hem? Zijn er nog anderen die hem kennen die je misschien iets meer kunnen vertellen?
Overigens denk ik dat een stopwoord niet perse hoeft, al vind ik het zelf wel prettig en ook wel verstandig. Alternatief is heel veel communiceren ook tijdens een spel en vooral niet in de buurt van grenzen komen, zeker niet in het begin. Vooral de combinatie van grenzen opzoeken, geen stopwoord, onervaren sub en iemand waarvan je weinig weet, daar zou ik heel erg voorzichtig mee zijn als ik jou was.
Het is voor iedereen anders. Ik heb geen stop woord afgesproken. Ik merk/voel aan alles dat mijn Meester voldoende let op mijn signalen en niet voorbij mijn grenzen zal gaan. Tot nu toe is het ook nooit een issue geweest.
En anders, laat ik het absoluut blijken. Daarvoor heb ik geen specifiek woord nodig.
Lieve groet,
musje
En anders, laat ik het absoluut blijken. Daarvoor heb ik geen specifiek woord nodig.

Lieve groet,
musje
Nee. Of je met stopwoorden speelt of niet is iets dat je samen afspreekt. Sommige mensen zweren erbij, anderen zien er geen heil in. Stopwoorden hebben voor en nadelen. Ze zijn een handige noodrem, maar er zijn ook subs die sowieso geen stopwoord uit hun strot krijgen. Als communicatiemiddel biedt het weinig info. Volledig op een stopwoord vertrouwen geeft dus ook een stukje schijnzekerheid.Zhenna schreef:Nu heb ik van deze site begrepen dat zeker als een sub nieuw is er altijd van te voren een stop woord word afgesproken maar is dat ook zo?
Persoonlijk zou ik het zeker in het begin wel aanraden. Moet het? Nee, niks moet. Als jij er geen probleem mee hebt zonder te spelen, is dat ook ok.
Hoe kijk je daar zelf tegenaan? Voor sommigen zou zo'n houding de ultieme natte droom zijn hoor, maar wil je zelf al zo snel met/over grenzen gaan spelen (en heb je uberhaupt al een beetje in beeld wat je grenzen zijn)?Want de Meester met wie ik chat zegt dat hij 20 jaar ervaring heeft en nooit met stopwoorden gewerkt heeft. En dat hij over de grenzen die ik heb heen wilt gaan en ik mezelf helemaal moet geven omdat hij weet dat ik het wel kan hebben.
Als je daaraan twijfelt denk ik niet dat je met deze persoon moet gaan spelen. ALS je een stopwoord afspreekt dient dat gerespecteerd te worden.toch vind ik een irl spel beginnen zonder een stopwoord te riskant en dat heb ik aangegeven en nu zegt ie dat ie ermee akkoord geef dat ik een stopwoord gebruikt als het me echt te ver gaat maar ja kan ik daar nu wel op vertrouwen dat ie dan ook echt stopt?
Hoi Zhenna,
Ten eerste welkom in het bdsm-wereldje. Hopelijk kun je je draai erin vinden.
Ten tweede dacht ik na over je vragen. Ik vind het soms best moeilijk om vragen van beginnende subs te beantwoorden. Dat komt omdat er ergens een "tegenstrijdigheid" is. Aan de ene kant wil je een beginner "helpen" met zijn zoektocht. Een zoektocht naar nieuwe spannende dingen. Aan de andere kant wil je ook iemand soms waarschuwen. Waarschuwen omdat er "ervaren" dominanten zijn die misbruik kunnen maken van een nieuwkomer.
Ik kan je dan eigenlijk alleen advies meegeven. Bdsm draait om samen spannende dingen doen. Of enge dingen doen. Of soms ook grenzen verleggen. Maar er is een verschil tussen spannend/eng en onveilig. En dat verschil heet vertrouwen.
Daarom wil ik je adviseren: als jij je bij deze meneer een onveilig gevoel hebt, luister naar je gevoel.
Het kan best zijn dat hij geen kwade bedoelingen heeft maar als hij zo ervaren is als hij zegt, begrijpt hij dat vertrouwen opbouwen tijd kost. Wil je hem graag RL zien? Spreek met hem af. Maar spreek bijvoorbeeld af op een feest zodat je onder de mensen bent. Of spreek af om koffie te drinken in een café. Als hij het goed meent, is er heus wel een oplossing te vinden dusdanig dat je er een goed gevoel bij hebt.
Daarnaast wil ik je zeggen: er is niet 1 goede manier. Iedereen vult bdsm op zijn eigen manier in. Laat je aub niet aanpraten dat "iets zo moet". Het kan zijn dat het je kick is als iemand dat tegen je zegt, maar dat maakt het nog geen wet. Denk dus goed na hoe JIJ bdsm ziet. Stel hier vragen. Lees verhalen. Vraag hem hoe hij bdsm ziet en denk dan na of dat bij je past. Dat soort dingen.
En dan wil ik je nog vertellen dat er iets bestaat als subbiekoorts. Bijna alle beginnende subs kennen dat. Nu ze weten wat ze willen, willen ze alles uitproberen. En wel NU.
Houd dat gewoon in je achterhoofd. Een beginner is vaak gewoon heel erg enthousiast en kan dan soms iets te snel "ja" zeggen op iets. Maar bdsm is er morgen ook nog. Het is, vind ik, slimmer iets rustig op te bouwen dan te snel iets te gaan doen waarna je misschien spijt hebt omdat je er nog niet klaar voor was.
Veel succes op je zoektocht.
Ten eerste welkom in het bdsm-wereldje. Hopelijk kun je je draai erin vinden.

Ten tweede dacht ik na over je vragen. Ik vind het soms best moeilijk om vragen van beginnende subs te beantwoorden. Dat komt omdat er ergens een "tegenstrijdigheid" is. Aan de ene kant wil je een beginner "helpen" met zijn zoektocht. Een zoektocht naar nieuwe spannende dingen. Aan de andere kant wil je ook iemand soms waarschuwen. Waarschuwen omdat er "ervaren" dominanten zijn die misbruik kunnen maken van een nieuwkomer.
Ik kan je dan eigenlijk alleen advies meegeven. Bdsm draait om samen spannende dingen doen. Of enge dingen doen. Of soms ook grenzen verleggen. Maar er is een verschil tussen spannend/eng en onveilig. En dat verschil heet vertrouwen.
Daarom wil ik je adviseren: als jij je bij deze meneer een onveilig gevoel hebt, luister naar je gevoel.
Het kan best zijn dat hij geen kwade bedoelingen heeft maar als hij zo ervaren is als hij zegt, begrijpt hij dat vertrouwen opbouwen tijd kost. Wil je hem graag RL zien? Spreek met hem af. Maar spreek bijvoorbeeld af op een feest zodat je onder de mensen bent. Of spreek af om koffie te drinken in een café. Als hij het goed meent, is er heus wel een oplossing te vinden dusdanig dat je er een goed gevoel bij hebt.
Daarnaast wil ik je zeggen: er is niet 1 goede manier. Iedereen vult bdsm op zijn eigen manier in. Laat je aub niet aanpraten dat "iets zo moet". Het kan zijn dat het je kick is als iemand dat tegen je zegt, maar dat maakt het nog geen wet. Denk dus goed na hoe JIJ bdsm ziet. Stel hier vragen. Lees verhalen. Vraag hem hoe hij bdsm ziet en denk dan na of dat bij je past. Dat soort dingen.
En dan wil ik je nog vertellen dat er iets bestaat als subbiekoorts. Bijna alle beginnende subs kennen dat. Nu ze weten wat ze willen, willen ze alles uitproberen. En wel NU.
Houd dat gewoon in je achterhoofd. Een beginner is vaak gewoon heel erg enthousiast en kan dan soms iets te snel "ja" zeggen op iets. Maar bdsm is er morgen ook nog. Het is, vind ik, slimmer iets rustig op te bouwen dan te snel iets te gaan doen waarna je misschien spijt hebt omdat je er nog niet klaar voor was.
Veel succes op je zoektocht.
- Peter^
- Contacteer:
Hoi, welkom in dit wereldje.
Hierboven zijn al een aantal van mijn gedachten door anderen geschreven. Je schreef:
Hierboven zijn al een aantal van mijn gedachten door anderen geschreven. Je schreef:
Wat bedoel je hiermee?We hebben ook met een webcam gechat en daarin merk ik wel dat ie me helemaal opneemt als ie me iets vraagt of opdracht geeft
En wat heeft hij toen gedaan? Hoe heeft hij je weer 'terug op de grond' gekregen?en toen ik laatst weg zweefde zijn we wel gestopt
Geniet van de positieve momenten.
Zoals Boefje al zei is het een moeilijke vraag omdat je van de ene kant wil gaan ontdekken en dat zou ik je ook zeker adviseren te gaan doen. Van de andere kant wil ik je ook adviseren voorzichtig te zijn.
Toen ik mijn meisje leerde kennen was ze ook nog erg onervaren (en ik ook trouwens). omdat ze niet wist hoe ver ze wilde en kon gaan en ik ook niet ervaren genoeg ben (ben je daar ooit ervaren genoeg voor) om te zien hoe ver ik kon gaan hebben we een stopwoord afgesproken. Maar zoals al eerder gezegd een stopwoord is gebaseerd op vertrouwen. Jij moet erop kunnen vertrouwen dat hij stopt als jij dat wil. Als je dit vertrouwen niet hebt zou ik de stap (nog) niet zetten. 20 jaar ervaring is een holle kreet. Ik ken mensen met 20 jaar ervaring in een beroep die het nog steeds niet kunnen.
Algemeen advies is sowieso een eerste keer af te spreken in een openbare ruimte en alleen een kopje koffie te drinken of een rondje te lopen en te praten.
Als je wel met hem wil spelen maar het niet 100% vertrouwd zou je natuurlijk ook op een bdsm feestje (zoals Next of (ik weet niet hoe oud je bent) op het jongerenfeest).
Verder leer hier mensen kennen en ga naar meetings en je leert vanzelf wie wel en niet te vertrouwen zijn.
Tot slot misschien heeft hij 20 jaar ervaring en kan het echt aanvoelen en stopt hij echt, maar helaas kom je daar alleen in de praktijk achter en dan is het misschien al te laat.
HighSpirit
Toen ik mijn meisje leerde kennen was ze ook nog erg onervaren (en ik ook trouwens). omdat ze niet wist hoe ver ze wilde en kon gaan en ik ook niet ervaren genoeg ben (ben je daar ooit ervaren genoeg voor) om te zien hoe ver ik kon gaan hebben we een stopwoord afgesproken. Maar zoals al eerder gezegd een stopwoord is gebaseerd op vertrouwen. Jij moet erop kunnen vertrouwen dat hij stopt als jij dat wil. Als je dit vertrouwen niet hebt zou ik de stap (nog) niet zetten. 20 jaar ervaring is een holle kreet. Ik ken mensen met 20 jaar ervaring in een beroep die het nog steeds niet kunnen.
Algemeen advies is sowieso een eerste keer af te spreken in een openbare ruimte en alleen een kopje koffie te drinken of een rondje te lopen en te praten.
Als je wel met hem wil spelen maar het niet 100% vertrouwd zou je natuurlijk ook op een bdsm feestje (zoals Next of (ik weet niet hoe oud je bent) op het jongerenfeest).
Verder leer hier mensen kennen en ga naar meetings en je leert vanzelf wie wel en niet te vertrouwen zijn.
Tot slot misschien heeft hij 20 jaar ervaring en kan het echt aanvoelen en stopt hij echt, maar helaas kom je daar alleen in de praktijk achter en dan is het misschien al te laat.
HighSpirit
- Ravelijne
Bedenk ook dat mensen soms net verschillende dingen bedoelen, als ze het over een stopwoord hebben. Voor sommige mensen betekend stopwoord dat je een code woord afspreekt, zodat je lekker 'nee' en 'stop' kan roepen zonder dat daarmee het spel stilvalt. Het code woord gebruik je dan je echt bedoelt dat het spel eventjes moet stoppen. Zo'n speciaal afgesproken code woord is niet nodig als je D ook op gewoon op 'nee' en 'stop' reageert door te stoppen.
Sommige andere mensen spreken met elkaar af dat de D niet zomaar stopt als de spelpartner aangeeft te willen stoppen, ongeacht wat ze zeggen. Dat betekent dat op dat moment alles afhangt van het inschattingsvermogen van de D, dus als die spelvorm je aanspreekt, moet je van te voren goed nadenken of je kunt leven met het risico dat die iets verkeerd inschat.
Toen ik net ging spelen stopte mijn spelpartner ook als ik gewoon nee of stop of ho zei. Werkt prima. Dat is dan technisch ook 'zonder stopwoord', maar wel met de mogelijkheid om het aan te geven als ik pauze nodig had of wilde stoppen. Bij mijn huidige spelpartner vind ik het wel leuk om te piepen en nee en zo te zeggen. Als het dan *echt* niet meer gaat (of ik heb onhoudbare jeuk op mijn neus ofzo
), dan heb ik idd een stopwoord. Soms ga ik zo zweven dat er geen woord meer uit me komt. Dan is mijn partner op zijn eigen inschattingsvermogen aangewezen en dat gaat meestal goed, en soms schat hij het ook (net) niet helemaal goed in. Maar daar zijn we altijd wel weer uit gekomen.
Het belangrijkste is dat je met elkaar op een lijn zit, en dat je allebei hetzelfde bedoelt met de afspraken die je maakt. Als jij het gevoel hebt dat je er niet zeker van bent dat de ander zich aan die afspraken zou houden, zou ik het zekere voor het onzekere nemen en niet met diegene in zee gaan.
Sommige andere mensen spreken met elkaar af dat de D niet zomaar stopt als de spelpartner aangeeft te willen stoppen, ongeacht wat ze zeggen. Dat betekent dat op dat moment alles afhangt van het inschattingsvermogen van de D, dus als die spelvorm je aanspreekt, moet je van te voren goed nadenken of je kunt leven met het risico dat die iets verkeerd inschat.
Toen ik net ging spelen stopte mijn spelpartner ook als ik gewoon nee of stop of ho zei. Werkt prima. Dat is dan technisch ook 'zonder stopwoord', maar wel met de mogelijkheid om het aan te geven als ik pauze nodig had of wilde stoppen. Bij mijn huidige spelpartner vind ik het wel leuk om te piepen en nee en zo te zeggen. Als het dan *echt* niet meer gaat (of ik heb onhoudbare jeuk op mijn neus ofzo

Het belangrijkste is dat je met elkaar op een lijn zit, en dat je allebei hetzelfde bedoelt met de afspraken die je maakt. Als jij het gevoel hebt dat je er niet zeker van bent dat de ander zich aan die afspraken zou houden, zou ik het zekere voor het onzekere nemen en niet met diegene in zee gaan.
Dank jullie wel voor jullie reacties ik heb daar heel veel aan gehad en inmiddels de keuze gemaakt om idd niet met hem verder te gaan en eerst maar eens rustig hier rond te kijken en te vragen en voor mezelf duidelijk krijgen of ik dit uberhaupt wel wil en zo ja waar mijn grenzen liggen en welke ik eventueel zou durven te overschrijden met de tijd. Heb het hem nu ook laten weten en hij reageerde gelaten hopelijk blijft dat ook hierbij. de tips van de meetings en feesten hou ik ook zeker in mijn achterhoofd.
Met opdrachtjes bedoelde ik zonder slip naar buiten gaan, mijn borsten strelen voor de cam en mezelf vingeren terwijl de cam op mijn gezicht stond dus er was verder niets te zien qua bloot ofzo. Ik was nog niet helemaal aan het zweven maar voelde me wel bijna wegzakken toen ik mezelf vingerde en door te stoppen kwam ik ook meteen weer bij misschien was het ook nog niet echt weg zweven maar dit gevoel heb ik nooit eerder gehad.
Met opdrachtjes bedoelde ik zonder slip naar buiten gaan, mijn borsten strelen voor de cam en mezelf vingeren terwijl de cam op mijn gezicht stond dus er was verder niets te zien qua bloot ofzo. Ik was nog niet helemaal aan het zweven maar voelde me wel bijna wegzakken toen ik mezelf vingerde en door te stoppen kwam ik ook meteen weer bij misschien was het ook nog niet echt weg zweven maar dit gevoel heb ik nooit eerder gehad.
Fijn dat hij het goed opneemt en heel veel succes en plezier bij het verder ontdekken van jezelf en deze wereld.
Ik weet niet of je al van de term gehoord had, maar dat zweven noemen ze subspace. Ik denk dat er op dit forum wel draadjes over bestaan. Ik weet ook dat je op de hoofdpagina van dit forum (de WS-site zelf dus) er informatie over kunt vinden. En anders stel je gewoon je vragen erover hier, als je ze hebt.Zhenna schreef:Ik was nog niet helemaal aan het zweven maar voelde me wel bijna wegzakken toen ik mezelf vingerde en door te stoppen kwam ik ook meteen weer bij misschien was het ook nog niet echt weg zweven maar dit gevoel heb ik nooit eerder gehad.
Veel subs kennen het in ieder geval: het wegzweven, spacen gedurende een spel. De meesten ervaren het als een soort rust.
Misschien heb je gemerkt dat je wat slomer ging denken, wat slomer ging bewegen en dat zelfs dat praten moeilijker werd. Het is in ieder geval niet iets om bang voor te zijn.