Je kan het op verschillende manieren doen, dan is er nog de vraag, wil je ook echt "out" gaan of dat nét niet?
Ik zelf vind het het makkelijkst om een voorwerp (sjaal, riem o.i.d.) te pakken (toen ik het nog bij mezelf deed) dan heb je het meeste kans dat er iets gebeurt want je hebt dan letterlijk even "de touwtjes in handen."
Het enige wat er eigenlijk gebeurt is dat je je halslagader dicht knijpt wat er voor zorgt dat je zuurstof tekort krijgt, dus eventjes "out" kan gaan. Als je het zelf (met je handen) doet kan het vrijwel geen kwaad omdat het allemaal vanzelf uitvalt en terug komt.
Je kan het ook zeg maar "trainen" dan oefen je op "net niet out gaan" dat kan je nog het beste vergelijken met een soort roes achtig iets, je ervaart er ook een hoop anders in. Kun je bijvoorbeeld ook testen met "prikkels" om je heen zoals muziek, beelden en noem maar op.....
Maar ook met mastruberen.
Als je het eenmaal op de voor jou ingestelde "strakte" hebt. Kun je verder gaan met wat bijv. marstruberen, dat komt dan veel feller en intenser binnen.
Als je het door iemand laat doen, en je bind het "touw" niet op een bepaalde strakte maar laat het de ander doen, zit er een iets grote risico aan vast tenzij de ander goed kan inschatten wanneer je écht wegvalt.
Als je trouwens wel out wilt gaan, heeft het ook te maken met hoe je het doet.
Over het algemeen werkt het zo dat hoe langer je het proces "out" gaan laat duren, hoe langer het duurt voordat de persoon weer "bij" is. En hoe sneller je iemand "out" laat gaan, hoe sneller de persoon weer bij is.
Verder is het zo dat een gevaar hieraan is, dat bovenaan in je keel, zit je luchtpijp. Druk je daar op dan kan de boel instorten en kun je direct door naar het ziekenhuis. Het is ook een kwestie van aanvoelen want mocht je luchtpijp ingedrukt worden merk je dat over het algemeen heus wel.
Slagaders lopen aan de zijkant ongeveer in het midden van je keel.
Het nut van de touwen is dus dat je je hele keel "afsluit" en "aantrekt" waardoor dus óók je slagader dicht word gedrukt.
Je hebt nog veel meer andere manieren maar ik dacht ik leg dit (stukje mijn ervaring) hier even uit