Wij hebben een bestaand appartement gekocht, dus geen nieuwbouw ervaring hier (Oh Dreamer? Waar zijt gij?). Maar als ik eerlijk ben vond ik het het niet zo verschillend met een kamer huren.
Een tip is wel dat verschillende hypotheekadviseurs bij dezelfde hypotheek uit kunnen komen voor verschillende prijzen. Wij gingen praten met een onafhankelijk adviseur, bleek dat rechtstreeks bij de bank voor dezelfde hypotheek goedkoper was.
Zo'n adviseur helpt alleen bij het afsluiten van de hypotheek, mocht je na een tijdje iets willen wijzigen moet je het alsnog bij de bank zelf doen. Dus laat je goed informeren over de kosten van een hypotheek.
Overigens maakten wij een beetje een blunder. De adviseur had een optie op een hypotheek genomen bij een bank, en toen wij vervolgens rechtstreeks bij de bank gingen praten (de afspraak stond al nog voor de optie was genomen door de adviseur), zei de bank dat ze niet meer met ons mochten praten omdat we een optie hadden via de adviseur. Dus wij die optie opgezegd, die adviseur gepikeerd want 'ik ben toch net zo goedkoop, bla.'. Was ie uiteindelijk niet. Maar goed, was een beetje vervelend.
Verder lijkt het ons (Bryan zit naast me) handig om goed te kijken wat er bij de prijs van je nieuwe huis in zit. Wordt het opgeleverd met of zonder keuken. Welke voorbereidingen zijn getroffen (leidingen, stopcontacten, afvoeren, etc)? Welke ramen, welke geiser, etc.
Naast de hypotheek hadden we ook een bouwdepot geopend voor verbouwing/opknappen. Maar uit dat bouwdepot kun je alleen dingen declareren die daadwerkelijk bij een bouwmarkt of via een aannemer zijn gekocht. Dus verf, aanrechtblad, badkuip etc. Maar geen witgoed of gordijnen. Volgens Bryan heeft dat te maken met dat een bouwdepot een hogere hypotheek is met als doel dat je aanpassingen maakt aan je huis waardoor je huis in waarde stijgt. Laminaat, badkuip, betegeling etc verhogen de waarde. Witgoed en gordijnen zijn schijnbaar dubieus. Als je verhuist neem je die vaak mee, dus over zulke dingen zou de hypotheekverstrekker moeilijk kunnen doen.
Maar, tof dat je iets op het oog hebt

Succes!
Oh, en oefen alvast op je paraaf, die moet je vaak zetten bij een koopcontract!