Ik denk dat @Chell of @Marijke of @Thaliya het beter kunnen uitleggen, maar als ik het goed begrijp is het vooral 2 dingen: je hebt altijd een precieze momentopname van hoe je er voorstaat. Het andere is dat je het geld meteen verdeelt, zodra het binnenkomt. Je hebt dus niet een hoop geld (waardoor je je 'rijk' voelt) maar waar ook nog een hoop van moet (waardoor je je onrustig voelt). In plaats daarvan reserveer je het meteen voor de dingen die moeten èn de dingen die je wil. En dan zie je meteen wat er over is. Of niet over is.
'Of niet' is niet zo leuk, MAAR: je weet het tenminste. Dan heb je dus niet de stress van 'nu kan ik mijn verzekering niet meer betalen'. (Of wel. Maar dan kun je daar dus nu iets aan doen, in plaats van later.)
Dat plan is tegelijk niet statisch, want life happens, en soms geef je gewoon toch iets uit, ook al betekent dat dat je dat later weer ergens in moet halen. Maar als je dan iets aanpast, dan heb je met YNAB meteen en heel organisch wel volledig beeld van wat je aanpast. Dus niet dat je het in je hoofd doet en dan denkt dat je het wel met vakantiegeld of toeslag dekt, en dat je dan erachter komt dat je dat geld mentaal al drie keer uitgegeven hebt, en dat het niet meer lukt. Ze geven bij voorkeur de regel 'find the money first'. Dus als je dan toch dat jurkje koopt of naar dat feestje gaat, dan ga je bij voorkeur van te voren schuiven, in plaats van achteraf puin ruimen. Want het betekent toch dat je ergens anders zuiniger moet zijn.
Ik vind het wel een lekker gevoel dat deze app niet zegt dat je niet uit eten mag met vrienden als je de reservering voor de voorlopige toeslag nog niet volledig hebt gereserveerd. Ze zeggen in de youtube filmpjes 'tuurlijk doe je dat toch, als het je vriend uit het buitenland is, die je maar één keer per jaar ziet'. Maar je kunt wel meteen zien waar je dat dan vandaan moet halen, en dan kun je dus niet per ongeluk het toch drie keer uitgeven, of jezelf voor de gek houden. Zoals we allemaal wel doen, meestal ook als we in principe wel genoeg geld hebben, gewoon omdat dat is hoe onze hersens werken.
Edit: ninjaed by Chell, die idd meer living proof is!