Wacht even: ik zeg niet dat omstandigheden waarin niet geantwoord wordt een situatie van negeren is. Maar voor de ander kan het wel zo overkomen, zodat het gevoel hetzelfde is. Ik heb in elk geval al eens een situatie meegemaakt waarbij een vriend van me ruzie kreeg van zijn vriendin omdat 'ie niet geantwoord had op een sms'je (hij had gewoon niet gemerkt dat 'ie er eentje gekregen had).Boefje schreef:Ik vind dit vergelijk niet helemaal eerlijk. Ik snap best dat je je sub weerbaar zou willen maken. Maar er is toch een essentieel verschil. Om het simpel te zeggen: Een sms die verloren gaat (=omstandigheid), is niet hetzelfde als een sms met daarin "ik ga je negeren" (=bewuste actie).Wever schreef:Er kunnen omstandigheden gebeuren: een spel dat niet door kan gaan, dat een van beiden een tijd in het buitenland moet zijn...of zelfs iets simpels als een sms'je dat onderweg verloren gaat. En dan wil je als D ook niet dat je sub emotioneel helemaal over zijn/haar toeren is omdat die emotioneel te afhankelijk is om op zichzelf de dagelijkse sleur te lijf te gaan. Dan zou negeren kunnen helpen om te leren op eigen benen te staan.
Dat is een goeie vraag. Jouw voorbeeld vind ik evenmin negeren. Als ik op wat woordenboek-definities afga zou ik zeggen dat het iets is waarbij aandacht toch tenminste verwacht moet worden. De D zou dus kunnen zeggen "ik ga je helpen tegen alleen-zijn te kunnen en daarom ga ik je niet morgen maar op een andere dag bellen. Als jij contact opneemt, zal ik dat verbreken...tenzij er iets ECHT belangrijks is".Boefje schreef:En wat is dan ook negeren?
Als een D tegen een sub zegt: "ik ga je helpen tegen alleen-zijn te kunnen en daarom ga ik je niet morgen maar op een andere dag bellen." Dat vind ik persoonlijk niet negeren. Er wordt duidelijk gezegd wat het doel is (geen straf alvast) en er is een indicatie dat de D weer contact op zal nemen. En in zo'n situatie geloof ik dat de D, als het echt nodig is, gewoon beschikbaar is voor zijn/haar sub.
In geval van negeren weet je als sub niet waar je aan toe bent. Of zo zie ik negeren in ieder geval. Het is een straf. Eentje waarvan je niet weet hoe lang die duurt. En je D is tussentijds niet beschikbaar.
Natuurlijk kan je je afvragen wanneer iets echt belangrijks is, maar dat is dezelfde situatie als met een stopwoord: daar moet de D er ook op vertrouwen dat de sub dat niet gebruikt als het niet "ECHT belangrijk" is.
Als negeren per definitie zou inhouden dat de sub niet weet waar 'ie aan toe is (daar kan over gediscussieerd worden, geloof ik)...dan weet ik zo nog niet of ik het wel een goed iets vind. Dat zou nl. ook impliceren dat je geen stopwoord kan gebruiken. En dat is iets wat ik absoluut geen goed idee vind bij prille D/s-es.