Ook even klagen. Iets van gisteravond, maar vind nu pas echt de tijd om het neer te pennen.
Mijn PC ging gisteren in staking.
Begon allemaal dat ik er wat geheugen wilde bij proppen (2 gieg RAM upgraden naar 4). Is op zich een simpele operatie: PC opendraaien, extra staafjes in de slotjes in het moederbord klikken, en klaar (toen ik 'm kocht wist ik al dat ik in de toekomst gewoon wat extra geheugen kon kopen als ik vond dat 'ie wat sneller mocht gaan). Eerste probleem: die extra geheugen werd niet herkend. Hmm...ik wist wel dat omdat ik de 32-bit versie van windows had dat het niet zo eenvoudig zou zijn (is iets informatica-igs), maar waarom was het geen 3? Of zelfs maar een melding van 4 die niet allemaal bruikbaar waren?
Een paar keer opnieuw geprobeerd, op zeker spelend dat de dingen goed ingeplugd waren, de staafjes van slot gewisseld (de nieuwe waren tweedehands...ik had geen 100% garantie dat ze werkten...of zelfs dat ze compatibel waren met de mijne*)...geen resultaat. Meer zelfs: ineens begon mijn computer te crashen. Ook als ik in safe mode probeerde te booten. of in windows XP (ik gebruik 7, maar heb een dual boot). En net als ik wilde checken hoeveel geheugen windows eigenlijk vond. Wat op zich al vreemd is, want windows kan natuurlijk niet booten als 'ie geen geheugen vindt. Bovendien...geen enkele warning screen of vreemde melding? Dat is vreemd.
Enfin...toen ik eerder schreef dat geheugen wisselen een simpele operatie is moet ik wel de kanttekening maken dat dat relatief is voor computer-hardware. En omdat mijn PC niet op een goede plaats staat om te upgraden (tussen mijn bureau en televisie in) duurde het telkens weer even voordat de power, de twee videokaarten, de audio-out, de netwerkadaptor en de vier USB-poorten telkens weer uit- en weer ingeplugd waren (de case zelf liet ik na een paar tests maar gewoon open staan).
Na iets van een half uur in frustratie gaf ik het op en ging ik maar terug op hoe het eerder was. Wat het ook was...het was de moeite niet waard.
Toen de PC vervolgens nog steeds besloot om tijdens het booten van windows uit te vallen werd ik pas echt ongerust.
Skip nog een uur van meer in- en uitpluggen, nakijken of die en die geheugenslots nog goed waren, en meer van dat soort ongein.
De belangrijkste ontdekking daarbij: mijn CPU-fan zat los. En dat is best iets ernstigs. De CPU is namelijk het rekengedeelte van de computer, en daarmee ook het meest kostbare gedeelte (doorgaans ook het duurste). Die ventilator erbovenop moet er goed op zitten, want zo'n CPU is suïcidaal genoeg om zo hard te rekenen dat 'ie dusdanig verhit dat 'ie smelt. Dat de PC uitviel omdat de CPU te warm werd is plausibel (het alternatief - dat 'ie NIET uitvalt - is veel erger: dan is 'ie binnen vijf minuten stuk)....maar ik wist het niet zeker. Zoals gezegd: ik had geen enkele foutboodschap of zoiets gezien.
(akkoord: het BIOS gaf aan dat de temperatuur in de 80°C lag. Naar mijn idee hoog...maar zonder indicatie van wat de
normale temperatuur hoort te zijn geeft dat geen zekerheid).
Die fan weer vast draaien was een
klote werkje. De twee vijzen zitten natuurlijk onder de fan (en omdat ik natuurlijk een gamer ben had ik het grootste model uitgezocht), wat betekende dat je met de schroevendraaier zowat tussen de wieken van die ventilator zit te prutsen. En
uiteraard sloten die vijzen niet precies aan (als je de ene niet op de juiste manier aandraaide kon die andere er gewoon niet in). Neem daarbij nog dat ik niet wist of ik het probleem nu aan het oplossen was of net aan het erger maken, en je begrijpt dat die bezigheid me bepaald §#%!

&*! maakte.
Nu - achteraf - kan ik wel zeggen dat het allemaal goed is afgelopen. Want inderdaad, dat was het probleem. Die ventilator moest al langer los gezeten hebben...al dat pluggen en unpluggen van geheugenstaafjes - vlak naast de fan gesitueerd - triggerde gewoon een veel erger probleem.
Akkoord: ik heb nu nog steeds maar 2 gieg geheugen. Maar dat is iets voor later...
*voor informatici: ik weet alleen dat 't beide DDR2 geheugenstaafjes zijn (die ik had was van corsair...de nieuwe ik geloof van kingston)