Het hoe, wat en waarom van spelverslagen.

faery

Het hoe, wat en waarom van spelverslagen.

Bericht door faery »

Waarom schrijf jij spelverslagen? Om het spel te 'verwerken'? Om het te onthouden voor later? Omdat het zo hoort? Omdat het moet van iemand? Omdat anderen ervan kunnen leren?

Want voor wie schrijf je het? Schrijf je het voor jezelf? Voor je dominant/sub/switch? Voor een groter publiek op een forum, blog of website? Of schrijf je verschillende dingen voor een verschillend publiek?

En hoe en wanneer schrijf je ze? Direct na het spel? Uren, dagen, weken later? En schrijf je juist over de gebeurtenissen, je gevoelens, over details of over grote lijnen?

Wil je graag reacties? En dan alleen op wat je gedaan hebt, of ook op je schrijfstijl? Of is een spelverslag zo anders dan een "gewoon" verhaal dat schrijfstijl niet uit zou hoeven maken?

En waarom zie je zo weinig verslagen van dominanten en zo veel van subs?

edit: bijna vergeten: en als je geen spelverslagen schrijft, waarom niet?

Vertel :)

(mijn eigen reply komt later, eerst nog even goed over nadenken, want ik dacht dat ik een pasklaar antwoord had, maar volgens mij klopt dat niet helemaal, dus ik moet nog even wat soulsearching gaan doen ;) )
ABg

Re: Het hoe, wat en waarom van spelverslagen.

Bericht door ABg »

Ik laat wel eens een spel verslag schrijven, wanneer de bottom in questie te stil/ minder expressief is om aan te geven wat er door haar heen gaat.
Dit komt zelden voor aangezien mijn bottoms over het algemeen vrij dominant & assertief zijn. lol
Ik werk liever met persoons gebonden fantasietjes. Hier pik ik de elementen en triggers uit en verwerk ze in een spel (het ABg sausje erover heen).

Publicaties ben ik niet zo fan van. Aangezien niet iedereen het wel en wee van mijn slaapkamer hoeft te weten.
Niet sexuele spellen kunnen met wederzijdse toestemming gepubliceerd worden. Met als doel anderen inspireren of om een stukje mee te geven van hoe mooi/leuk een BDSM samenwerking tussen D&s kan zijn. Ik plaats dan zelf ook vaak een D verslag. Altijd leuk om beide kanten van het spel mee te krijgen. (voor het geintresseerde publiek). Voor de bottom in kwestie ook heel fijn om een ideee te krijgen van wat haar inspanningen te weeg brengen bij de top.
Ik heb op BDSMzaken.nl een aantal 2 zijdige spelverslagen tussen mij en mijn Primary sub gepubliceerd. Die zijn nu offline ivm met de erotische content.

Verslagen heb ik liever 2 dagen na het spel of later geschreven. Zodat beide partijen weer wat geland zijn, maar de herinneringen nog vers genoeg zijn. Die feedback is wat mij betreft waardervoller dan te horen dat alles geweldig en fantastisch was. Met fantasietjes (binnen 1 dag geschreven) blijkt bij mij in de praktijk dat er dan een identiek verhaal wordt ingeleverd aan het voorgaande spel met weinig nieuwe input. Dus deze ontvang ik het liefste op moment van inspiratie en pas na 4 dagen. Persoons gebonden fantasietjes zijn altijd welkom en ik laat me hier graag door inspireren.

Dus waarom er niet zo veel D verslagen van mij te vinden waren op WS?
Ik ben niet zo lang lid
of het spel was sexueel
of er is geen s verslag, daardoor geen D verslag
of er is geen wederzijdse toestemming voor publicatie (1 specifieke bottom)

Ik publiceer wel eens, na het bezoeken van een Wild side activiteit, een korte samenvatting. Deze zijn nog op Fetlife te vinden en op WS in het desbetreffende agenda topic.

Beantwoord dit een b'tje je vraag Faery?
pluis

Bericht door pluis »

Ik schrijf hoofdzakelijk spelverslagen om eh.. een aantal redenen.

.. om er zelf wat van te leren. Soms direct, maar vaak pas achteraf. Daarom heb ik ook een poos al mn spelvverslagen geblogd. dat leest handig terug, en de eh betrokkenen kunnen dan evt ook nog reageren. Dat maakt een mooi compleet plaatje.

.. voor degene met wie ik speel/ speelde/ gespeeld heb. Die ziet dan wellicht andere nuances van reacties, of andere interpretaties van gedrag, opmerkingen, activiteiten. En ik vind het vaak ook wel een mooi 'cadeautje' achteraf. Zowel vanuit D als s-perspectief trouwens (onzin, dat alleen subs verslagen zouden 'moeten' schrijven.

.. voor 'de rest van de wereld'. Soms kun je geweldige inspiratie opdoen uit andermans verslagen, soms wijzen ze je op valkuilen die je zelf nog niet had voorzien, en soms zijn ze ook gewoon mooi om te lezen.

..omdat het een goede oefening is in het verwoorden van emoties.

.. omdat ik graag schrijf.

Ik schrijf een verslag graag vrij kort na een spel, omdat ik me dan nog het meeste weet te herinneren (al geldt meestal de regel 'hoe minder ik weet, des te beter was het spel').

En nu eens bedenken of ik weer een spel/switchblog ga opzeten, of dat ik het erbij laat. Hmz.

.. omdat het een mooi beeld geeft niet alleen van een spel, maar ook van de voortgang van een relatie.
faery

Bericht door faery »

@ABg: Waarom alleen een D-verslag als er een s-verslag is en geen "los" D-verslag? Dat van die fantasietjes vind ik een leuk idee trouwens, alleen is dat voor mij een compleet andere categorie als een spelverslag. Of zie jij dat wel in het verlengde van elkaar? Overigens is op WS helemaal niks meer te vinden :mrgreen:

Ik kan mijzelf trouwens compleet vinden in wat pluis schreef, scheelt mij weer typewerk ;)
juffie
Site Admin

Bericht door juffie »

Is het ook helemaal eens met pluis.

Je kunt het zien als een soort dagboek dan, wel met een heel specifiek onderwerp. Ik zie een verslag dan ook als een naslagwerk.
En het is fijn om verslagen van een ander te lezen, je leert jezelf daardoor beter kennen (ieksss, of mmm reacties) en ik vind dat je door de verslagen de andere leden ook beter leert kennen.

Verslagen schrijf ik uit mezelf, een verslag MOETEN schrijven werkt meestal niet voor mij. En het is zeker zo interessant om een D-verslag te lezen. Maar een verslag is voor mij geen vervanger van een gesprek. Het is goed om het na te lezen enzo, maar ik spreek liever het spel door dan dat ik een verslag moet schrijven. Ik kan aardig uit de voeten op papier, maar het vervangt voor mij nooit mondelinge communicatie.
MILF :grin_ani:
nijntje

Bericht door nijntje »

Ik schrijf verslagen ook om meerdere redenen.

Toen ik nét begon schreef ik ze vooral om mijn eigen gevoelens en emoties over het geheel op een rijtje te krijgen. BDSM was eng, vond ik, en achteraf erover schrijven heeft mij form geholpen mijn dien gevoelens te accepteren.

Daarnaast heb ik wel verslagen geschreven van spel op feesten. Dat schreef ik soms voor mezelf maar ook wel met in mijn achterhoofd de mensen die ook op dat feestje waren.

Toen ik begon te spelen met D-D schreef ik vooral voor hem, zodat hij beter wist wat er in mijn hoofd omging. Ook waren/zijn die verslagen een handig uitgangspunt om later een spel mondeling nog na te bespreken.

Meestal schreef ik wel binnen een week een verslag. Daarna ben ik onvoldoende in staat om mijn emoties terug te halen. En die emoties heb ik nodig om überhaupt te kunnen schrijven.
colet

Bericht door colet »

Ik heb gemerkt dat ik graag schrijf. Precies nadenken waarom, doe ik niet daarover. Ik denk al genoeg na over de dingen zélf, die ik opschrijf!
Meestal schrijf ik wel met mijn gevoelens erbij, de gedachten die er door me heen gaan. Later pas ik heel soms wat aan.
OOit heb ik een workshop scenario-schrijven gedaan. Daar leerden we:
je schrijft een tekst met je emotie en je -her-schrijft met je hoofd.

Ik schrijf het makkelijkste als er niemand is die het van mij verlangd. Juist dan schrijf ik echt vanuit mijn gevoel.
't Maakt wel uit voor wie ik schrijf, ja. En meestal heb ik dat ook al in mijn hoofd en schijf ik voor iemand. Soms is dat dan dus ook voor mijzelf.
Alle grote stappen en ontwikkelingen totnutoe zijn verwoord op papier. Niet om perse, later als ik groot ben, na te kunnen lezen, maar omdat ik op dát moment er behoefte aan had. En op zich vormt zich dan vanzelf een rode draad in het geheel.
Wanneer ik schrijf? Meestal niet direct de dag erna, maar zeg maar, zeker wel binnen een week.

Tot nu toe heb ik paar keer spelverslag geschreven. En de vormen zijn niet altijd hetzelfde.
Of ik het nodig vind??
Nee dus.
Ik schrijf omdat ik dat zelf wil. En wil dan heus wel delen met de Dominant (of ander) als iemand dat wil.
Wat ik dan wel verwacht is een gesprek over de inhoud, over de verrassingen, de gevoelens, de ...alles wat er in staat.

En ja, het kan heel erg fijn en prettig enzo zijn om als sub ook te lezen wat Dom bezighield. Tot nu toe, als dat gebeurde, deed zo'n verslag me wel heel veel. (maar ik bofte die keren dan ook met de schrijver ;))
Het is heel erg fijn, vind ik persoonlijk, om ook te weten wat de ander denkt en voelt. Voor mij maakt dat uit, omdat je dan het niveau ook beetje brengt naar samen 'iets' delen. En het geeft je op het moment dat je wéér als gelijkwaardige partners-in-crime samen praat niet het gevoel in je eentje je zo bloot te geven/kwetsbaar te zijn.
Maar daar heb ik op een forum al ooit topic over gelezen ;) of Doms zich kwetsbaar mogen opstellen! (van mij dus wel:ja graag)

Een verslag kan nooit communicatie vervangen. Ook al is dat evenzogoed een vorm van communicatie. Juist in BDSM, waar het wel degelijk erg van belang kan zijn hoe iets zit/ligt bij de ander...elke nuance maakt verschil. Die kun je nimmer ondervangen in verslagen, al schrijf je nog zo goed.

persoonlijke noot hierbij. Kijk, als ik een soort verslag schrijf en dat mail en nauwelijks reactie krijg, dan voelt dat ....hoe ga ik dat omschrijven.....:? ......Nouja...niet fijn.
*zoekt naar juiste benaming*
AndereBart

Bericht door AndereBart »

Ik schrijf geen spelverslagen omdat ik nog geen spel gespeeld heb dat verslag-waardig was.
Als daar ooit verandering in komt, misschien dat ik dan ook verslagen ga maken.
AET

Bericht door AET »

@ AndereBart kwets je je bottom nu niet heel erg?
@ faery
Waarom alleen een D-verslag als er een s-verslag is en geen "los" D-verslag?
Alleen de hele introvertelingen draag ik er 1 op ter monitoring of om hun kritische kant wakker te schudden.
Voor de rest is het schrijven van een verslag iets wat uit de bottom zelf komt. Deze openheid en het delen van deze emoties, wordt door mij beloond met idem openheid en emoties. In mijn ogen is het echt een samenwerking om het geheel nog beter, leuker en fijner te maken.
Vaak lukt dit ook wel dmv mondelinge communicatie. Op schrift gaat het vaak dieper en heeft het meteen een memoire functie. Alle memoires (incl. beeld materiaal) gaan ook in mijn bruine leren boekje. Omdat ik graag reflecteer en trots ben op mijn bottoms. De memoirs zijn allen betekenis vol in mijn geval, omdat we (het D/s team) samen iets hebben gedeeld. En natuurlijk zit daar wel een vorm van hierarchie in. Aangezien de ene overwinning of overgave groter en moeilijker is geweest voor een spelcontact dan dat van een andere.

@colet
En het geeft je op het moment dat je wéér als gelijkwaardige partners-in-crime samen praat niet het gevoel in je eentje je zo bloot te geven/kwetsbaar te zijn.
zie je het bovenstaande verhaal. Lijkt sterk op dat van jou.

@ faery
Dat van die fantasietjes vind ik een leuk idee trouwens, alleen is dat voor mij een compleet andere categorie als een spelverslag. Of zie jij dat wel in het verlengde van elkaar?
. Ik werk met vaste spel contacten. In 1 fantasie zie je al een hoop elementen naar voren komen. De favo's worden meerdere keren herhaald. Naar mate er meerdere fantasieen geschreven worden zie je dus heel duidelijk op welke nerv/kink wij bij elkaar zitten. De elementen van het voorgaande spel(kinks) die niet in de fantasie terug komen. Hebben de bottom in kwestie vaak minder geraakt of ze is niet enthousiast genoeg om ze bij mij te herhalen. Bij navraag is dit bij mij altijd zo gebleken.
Dus ja er is overlap. Fantasieen hebben ook als voordeel dat er ruimte is voor eigen input en creativiteit van de bottom. Dat vind ik fijn. En persoonsgebonden fantasieen (dus ABg custom made) geven weer wat ik als individu in die ander omhoog haal/accentueer. Ik refereer even aan het op elkaars nervs/kinks zitten, dat is erg persoonsgebonden.
kitten

Bericht door kitten »

Het meeste van wat ik schreef was spontaan, om zaken voor mezelf op een rijtje te krijgen, of vanuit een opdracht. Wanneer dat goed lukt, wil ik het ook nog wel eens posten. Omdat ik er trots op ben, of omdat ik dan erg benieuwd ben naar hoe andere mensen ernaar kijken of omdat ik er vragen over heb bijvoorbeeld.
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Ten tijde dat ik speelde in een relatie had ik vaak interne tijd nodig om een spel te verwerken, daarna kon ik wel aan _C verwoorden wat er mis/goed/super/slecht liep, maar voor een verslag was het dan al te vaag geworden in m'n hoofd. Ook is het zo dat hoe meer tijd er tussen zit hoe meer ik dingen achteraf genant kan vinden om te delen met mensen die er niet bij waren. Er is me nooit gevraagd een verslag te schrijven en ik heb het nooit aangeboden :)

Van de oppervlakkige spellen vind ik het vaak de moeite niet waard omdat die speelrelaties toch niet verder worden uitgediept en omdat er emotioneel geen onrust mee was gekomen.

Wie weet komt het nog een keer als een D het wel graag wil.
**Self Rescuing Princess**
linne{R}

Bericht door linne{R} »

Mijn spelverslagen word ik geacht na iedere speldag te maken. Ze zijn meestal prive, iets tussen mijn D en mij. Het helpt bij de gezamelijke verwerking van een lange dag vol emoties. In het verslag komen vaak dingen naar boven die ik tijdens het spel niet kon uitten, gevoelens, gedachtes, boosheid b.v. maar ook dingen die ik heel leuk/fijn vond of echt vreselijk. In een verslag geef ik ook wel eens tips over hoe iets bij mij werkt, en hoe het misschien anders zou kunnen waardoor bepaalde dingen beter gaan. Het is zeker geen opsomming van wat we allemaal gedaan hebben, dat weet mijn D meestal beter dan ik.
Ze zijn dus echt voor mijn D. Een hele enkele keer plaats ik wel eens een verslag openbaar. Meestal vind ik het wel leuk om ze te schrijven omdat de hele dag dan nog een keer aan me vooorbijtrekt. Inmiddels zijn het er heel veel, en een enkele keer lees ik nog wel eens wat terug.

Ik schrijf het verslag meestal de dag na het spelen. Soms, als er veel gebeurd is of ik erg heb lopen spacen begin ik er dezelfde dag nog aan omdat ik, naar gebleken is, anders de hele draad kwijt raak en veel vergeet.

Op de enkele die ik op fora geplaatst heb vind ik het leuk als er reacties komen. Reacties op schrijfstijl vind ik niet prettig en onnodig. Ieder zijn eigen ding, en eigen stijl. Vind je een stijl niet prettig, dan lees je het toch gewoon niet?
Wever

Bericht door Wever »

Ik schrijf spelverslagen om twee reden:
1. om het voor mezelf aan te geven wat er gebeurde, wat er door me heen ging, hoe dicht 't bij mijn grenzen zat, en dergelijke meer...
2. als bovenstaande, maar dan voor mijn spelpartner.

Dat "grotere publiek" heeft me in het begin wel aangesproken. Ik ben namelijk een goeie schrijver (en dat zeg ik niet zomaar), en kan dus inzicht geven in zaken zodat het anderen zou kunnen inspireren of aan (niet-switchende) D's duidelijk aan te geven wat er zoal door een sub z'n hoofd gaat.

Ik schrijf ze meestal in de dagen nadien, als ik zaken wat heb kunnen overdenken. De precieze gebeurtenissen of grote lijnen zullen me worst wezen (who cares HOEVEEL zweepslagen het juist waren?); het psycholische effect is waar het om draait.

Reacties? Ja. Ik ben uiteindelijk bij Angel weggegaan omdat ik er geen kreeg.
De reden dat ik ermee gestopt ben mijn verslagen online te zetten is omdat sommigen niet doorhebben dat mijn stijl MOTHERFOCKING PERSOONLIJK is...en dat kritiek van buitenstaanders op mijn verslag mij rechtstreeks raakt. En daar zit ik niet op te wachten.

Je ziet zo weinig verslagen van Dominanten omdat die slimmer zijn dan zichzelf bloot te geven. Met subs heeft iedereen medelijden, maar zodra de beleving van een D ook maar IETSJE anders is dan die van anderen wordt 'ie daar gelijk op aangepakt*.

Als ik geen spelverslag schrijf van een spel is dat omdat er niets noemenswaardigs gebeurd is (niet elk spel bevat nieuwe inzichten, overschrijden van grenzen, dieperliggende angsten of wat dan ook dat het de moeite waard maakt op te schrijven waar we allebei gewoonweg bij waren).

*ja, ik projecteer hier mijn eigen ervaring op algemeen gebied. Het feit dat ik datzelfde verhaal van verschillende D's heb gehoord (allemaal off-the-record) maakt dat ik erin geloof.
AndereBart

Bericht door AndereBart »

A. Blake girl schreef:@ AndereBart kwets je je bottom nu niet heel erg?
Dat valt wel mee. De belangrijkste reden voor het gebrek aan verslag-waardige spellen is juist door een gebrek aan spellen überhaupt. :icon_sad:
kitten

Bericht door kitten »

Wever schreef:Je ziet zo weinig verslagen van Dominanten omdat die slimmer zijn dan zichzelf bloot te geven. Met subs heeft iedereen medelijden, maar zodra de beleving van een D ook maar IETSJE anders is dan die van anderen wordt 'ie daar gelijk op aangepakt*.
Disclaimer ten spijt, mijn ervaring is niet zo. Ik heb ook meerdere verslagen als D geschreven en gepost. Kritiek krijg je pas als je echt wel dingen doet die noemenswaardig zijn en dat wordt dan wel aangewakkerd wanneer de schrijvende D in kwestie het wegwuift, af doet als onzin of onjuistheid. Ik vind dat kritiek hier juist over het algemeen genuanceerd en terughoudend wordt gebracht en goed beargumenteerd.

Maar het is natuurlijk ieders vrijheid om dan niet te posten. :)
Gesloten