SM met beperkingen

Gesloten
eireann
Site Admin

Re: SM met beperkingen

Bericht door eireann »

@dbj: de VSSM is niet zaligmakend, is geen wetgever, geen handhaver en geen politie. Niet iedereen die lid is van de VSSM zal het daar (met hun stelling over beperkingen) ook mee eens zijn.

Van sommige kerken mag je geen sex voor het huwelijk
Van de stichting 'bond tegen vloeken' mag je niet vloeken
etc etc

stichtingen, welke dan ook, hebben daar verder niks over te zeggen. Al is het wel jammer dat de VSSM als stichting erg bekend is.

Zolang mensen zich bewust zijn van hun beperking en daar voorzichtig mee omgaan, of in jouw geval, leren van fouten zoals eerdere opdringerigheid, heeft de VSSM daar helemaal NIKS over te zeggen. En al gingen ze er niet voorzichtig mee om, dan NOG heeft de VSSM er niks over te zeggen.
**Self Rescuing Princess**
Guilty

Bericht door Guilty »

eireann_S schreef:@dbj: de VSSM is niet zaligmakend, is geen wetgever, geen handhaver en geen politie.
En wordt al jaren door geen weldenkend mens meer serieus genomen op het gebied van voorlichting. Ik weet niet wat ze precies beweren over handicaps en beperkingen, maar een vereniging die beweert dat ik twee codewoorden MOET afspreken als ik ga spelen, neem ik sowieso al niet meer serieus.
Feline
Contacteer:

Bericht door Feline »

Ik kan op de site van de VSSM niks vinden over wel of niet mogen spelen met een lichamelijke/psychische beperking. Volgens de site is er zelfs een groep in oprichting, genaamd SM+, speciaal voor mensen met een lichamelijke beperking en/of chronische ziekte.
Grote kans dus dat ze deze regel zelf in de loop van de tijd veranderd/geschrapt hebben, omdat ze tot het inzicht kwamen dat de zaken niet zo lineair (hoeven te) zijn.
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Dat had ik nog niet eens nagekeken inderdaad. Dat is dan wel beter iig!

Maar stel nou, een volwassene met de geestelijke leeftijd van een tiener, of een volwassene met een (lichte) vorm van Down of zoiets overduidelijks... Dan zou ik bdsm toch zeker onverstandig vinden, hoe weet je dan dat het met de instemming goed zit? Maar dat zijn uitzonderingen, veel mentale stickers hebben geen enkele invloed op de capaciteit om instemming te geven. Maar zoals jij feline, beseffen dat het nu niet verstandig is, dat is kunnen inschatten en wel noodzakelijk denk ik...
Guilty

Bericht door Guilty »

eireann_S schreef:Maar stel nou, een volwassene met de geestelijke leeftijd van een tiener, of een volwassene met een (lichte) vorm van Down of zoiets overduidelijks... Dan zou ik bdsm toch zeker onverstandig vinden, hoe weet je dan dat het met de instemming goed zit?
En iemand met een iq 80 en een verkrachtingstrauma die onbewust SM opzoekt omdat het de enige vorm van intimiteit is die hij of zij kent... hoe weet je dan dat de instemming echt is? Natuurlijk zijn er gevallen waarin iemand echt de mentale leeftijd niet heeft voor seks of sm niet heeft, maar ik zou die conclusie niet te snel trekken als iemand wel zelf aangeeft er behoefte aan te hebben.

Bij de VSSM in Breda vroeger kwam er ook regelmatig een zwaar gehandicapte jongen (als in: er was echt geen gesprek mee te voeren) die zichzelf in het tehuis waar ie woonde steeds met kettingen vastmaakte e.d., tot wanhoop van het personeel, want die waren als de dood dat het een keer mis zou gaan. Bij de VSSM had ie zijn eigen hoekje waar ie veilig met zijn kettingen aan de gang kon terwijl de DM's een oogje in het zeil hielden.

Na de sluiting van Breda kwam ie naar Utrecht, en daar hebben we hem uiteindelijk geweigerd omdat we de menskracht niet hadden om continu op hem te letten en geen overhead point hadden dat stevig genoeg was, en ook veel bezoekers zich aan hem stoorden. Voor zo iemand zou zo'n speciale groep helemaal perfect zijn.
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Ik moet zeggen dat ik dat ook allemaal lastige dingen vind Guilty... Maar niet lastig genoeg om dan maar te zeggen dat je NOOIT met een beperking mag spelen, achter iedere beperking zit een persoon tenslotte...
IndrIk

Bericht door IndrIk »

Ik weet niet of dit helemaal on topic is maar wil toch even iets opmerken.

Voordat wij uit Nederland vertrokken heb ik tientallen jaren in de zorg gewerkt. Heb oa.in diverse woonvormen gewerkt, zowel voor mensen met een verstandelijke als een psychische beperking. Ik weet niet of dit overal het geval is maar de stichting waar ik destijds voor werkte had een heel open beleid op het gebied van haar bewoners en hun sexuele voorkeuren.

Laat ik jullie vertellen --zonder te willen degenereren -- het zijn net "normale" mensen. Alle vormen van gevoelens en seksuele voorkeuren komen voor en dienen gerespecteerd te worden door het personeel. Vele discussies binnen de teams tot gevolg! Want is het verstandig voor een 24 jarig meisje met down seksuele omgang te laten hebben met een autistische man van 40 (leeftijden spelen bij hen een nog mindere rol dan bij niet gehandicapten - ik vind je lief of ik vind je niet lief, heel eenvoudig)? Nou, ik zeg, net zo (on)verstandig als voor welk 24 jarig meisje met welke andere 40 jarige man dan ook.

Ook ben ik behoorlijk wat mensen tegen gekomen binnen die woonvormen die sterke BDSM gevoelens hadden en uitvoerden. De enige grens die ik en gelukkig ook mijn collega's trokken was: geen sex tussen bewoners en personeel! Verder veel begeleiding en voorlichting en daarna het beste er van hopen.

Is bdsm verstandig voor mensen met een (lichte) handicap? Ik zeg, net zo (on)verstandig als voor elk ander!
Psychische prikkels kunnen overal vandaan komen. Ben je niet stabiel, dan kan het alleen boodschappen doen net zo goed een psychose oproepen als het hebben van een sessie. Als je dit weet probeer je er rekening mee te houden en ga je voorlopig geen boodschappen halen en heb je voorlopig geen speelavondje. Zodra je weer lekker in je vel zit en het rustig in je hoofd is, ga je weer helemaal genieten van je wandelingetje naar de supermarkt of je geplande speelavondje.

Of ben ik nu te simpel aan het denken? De meeste mensen die ik ken met psychische klachten of een (al dan niet) verstandelijke beperking, weten zelf héél goed waar hun grenzen liggen. Binnen die grenzen kun je vaak nog voldoende leefruimte hebben. "Even niet" wil niet zeggen "nooit".

Ik heb er veel respect voor als iemand zelf weet welke moeilijke situaties hij/zij beter uit de weg kunnen gaan en wanneer ze er juist aan toe zijn. Wie ben ik, of de VSSM, of wie dan ook om voor jou te bepalen wat goed en slecht is? Iedereen kan/mag adviseren en een mening hebben (soms zelfs) geven maar bepalen doet ieder voor zich.

IndrIk
justes

Bericht door justes »

dbj schreef: BDSM pure heb ik ook bezocht. Dat laatste eenmalig omdat het voor mij gewoon tè druk was.

Was. Dat zeg je goed. Ik geloof dat er nu nog max. 25 man rondloopt. Gezellige gemoedelijke sfeer dus misschien toch weer eens proberen?
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Guilty schreef:
eireann_S schreef:Na de sluiting van Breda kwam ie naar Utrecht, en daar hebben we hem uiteindelijk geweigerd omdat we de menskracht niet hadden om continu op hem te letten en geen overhead point hadden dat stevig genoeg was, en ook veel bezoekers zich aan hem stoorden. Voor zo iemand zou zo'n speciale groep helemaal perfect zijn.
Die speciale groep is voor zover ik weet meer een lotgenoten groep van mensen die zelf een beperking hebben. Niet een groep met de wens of de menskracht om andere mensen te begeleiden.
dbj

Bericht door dbj »

Ja inderdaad wat Guilty vertelt, kan ik me nog wel herinneren. Moet dan wel erbij zeggen dat het een erg kleine locatie was daar in Breda, waarschijnlijk de zelfs kleinste ruimte waar de VSSM ooit meetings heeft gehouden.

Zo ongeveer hetzelfde verhaal gaat op voor de GBK38, maar niet wat de locatiegrootte betreft.
Daar word (werd) ook -bijna- doorlopend op mij gelet en meerdere mensen houden (hielden) mij in de gaten. Nu klinkt dat standaard negatief (in elk geval heb ik dat als zodanig vele malen ervaren), maar gaandeweg bleek dat dit in de GBK38 juist in positieve zin opgevat moet worden. Dus niet "in de gaten houden" om een argument te verkrijgen om mij de deur te wijzen (iets wat wel vaak voorkwam; in mijn beleving) maar gewoon om ervoor te waken dat het verantwoord en veilig bleef en ik niet in moeilijkheden zou geraken.
De meeste bezoekers kenden mij in voldoende mate en wisten ook wat bij mij past. De ontspannen en hele fijne sfeer aldaar droeg absoluut hieraan bij.

En dan de woonvormen waar IndriK over spreekt. In de praktijk is het sterk verschillend en zijn er ook -nog steeds!- woonvormen waar een volstrekt taboe rust op het onderwerp erotiek, om het even algemeen te houden. Zelf heb ik daar weinig mee van doen gehad (gelukkig) omdat ik goed in staat ben om de meeste dagelijkse zaken zelfstandig te doen. Mijn problemen concentreren vooral in sociale contacten, relaties en omgangsvormen. En, eerlijk is eerlijk, de bezoekers van de partylocatie GBK38 wisten daar goed mee om te gaan, maar het is bepaald geen vanzelfsprekendheid dat het elders ook zo goed gaat. Ergo, het is héél vaak op dit punt misgegaan bij mij :nopompom:
sandra

Bericht door sandra »

Ik heb eigenlijk even een kleine tip dbj, mocht je er wel voor kiezen naar een andere club te gaan zou ik proberen om die keer in ieder geval geen vrouwen te bedelen met je te spelen. Ik heb zelf gemerkt hoe je 'vrij ongenuanceerd' vrouwen aanpsreekt of ze met je willen spelen (die bijvoorbeeld op dat moment op hun knieen op de grond zitten bij Dominant of die net gespeeld hebben en nog liggen na te genieten).

(sorry het klinkt misschien lullig :oops: , maar het is echt goed bedoeld).
Voleuse

Bericht door Voleuse »

Ik zou dat sowieso nooit meer doen nee, zeker niet bij vrouwen die je niet kent. Vragen om een spel is wel oke, maar zou ik doen VOOR je naar een feest gaat, aan iemand die je kent en die je weet dat daar gaat zijn. Die kan je dan best een email/fetlifeberichtje sturen. Dan is ze voorbereid op een spel met jou. Als je op een feest iemand er mee overvalt kan het zijn dat je een slecht moment uitkiest, dat ze al andere plannen heeft, of dat ze helemaal niet wil en dan moet ze jou nu redelijk bot gaan afwijzen, want je geeft haar geen kans dat op een nette manier te doen. Op een feest zelf, zonder contact van tevoren vragen is nooit een goed idee.
Als je echt zoveel behoefte eraan hebt en het lukt je niet om spelpartners te vinden, kun je misschien naar een commerciale Mrs. gaan. Dan is de druk er een beetje af en lukt het misschien ook beter om een spelpartner rustig en beleefd te benaderen.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Voleuse schreef:Op een feest zelf, zonder contact van tevoren vragen is nooit een goed idee.
Uhm, als je van jezelf weet dat je sociaal niet zo handig bent vind ik dat goed advies. Mijn eigen instelling is ook 'bij twijfel, niet doen'. Maar vind je echt in zijn algemeenheid dat mensen niet op een feestje met elkaar mogen besluiten om te gaan spelen? Ik heb het gedaan en meegemaakt en het kan ook tot leuke dingen leiden. Dbj zei zelf al dat hij zich inmiddels realiseert dat hij het op een opdringerige manier deed. Daar zit 'm de kneep, denk ik.

De keuze voor commercieel spel staat daar een beetje los van, denk ik. Voor de een is het een prima oplossing, de ander voelt zich er niet prettig bij. Ook als je contact hebt met een commerciële domina zijn sociale vaardigheden nog steeds belangrijk. Daarnaast moet je het ook nog kunnen betalen.
Voleuse

Bericht door Voleuse »

Nee ik had het specifiek tegen dbj. Ik denk dat je, als je op een feest zelf die vraag wil stellen, je goed moet aanvoelen wanneer en bij wie dat kan. Of het het goede moment is voor zo'n vraag. Dan kan het tot leuke dingen leiden, tuurlijk. Maar als je het niet kan aanvoelen lijkt het me beter om op safe te spelen.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Crownless

Bericht door Crownless »

Je bent eigenlijk gewoon best een aardige man. Op de kampeermeet viel je mij honderd procent mee.

Het zijn vooral de kleine dingen die het doen. Je lijkt niet altijd te weten hoe dichtbij je bij iemand kan gaan staan. Te ver weg maakt meestal niet uit, maar te dichtbij komt dreigend over, zeker in een erotische setting zoals een bdsm feest.

Ik vind het moeilijk dit te zeggen... Van een Saense meet kan ik me herinneren dat je me aansprak over het spel wat ik net had gehad met twee subs. De boodschap was heel vriendelijk en gewoon smalltalk, maar je droeg ook een zentaisuit. Ik zat, jij stond en aangezien mijn ogen dan zowat op kruishoogte zitten, keek ik uit op je penis. Onder de strakke spandex tekende duidelijk een erectie af, en dat vond ik intimiderend. mannen die ik niet ken en die mij aanspreken terwijl ze duidelijk opgewonden zijn vind ik eng. Die hou ik dan op afstand.

Ik denk nog steeds dat je veel gaat hebben aan een cursus sociale vaardigheden, ook al is die gericht op mensen die jonger zijn. Leeftijd maakt niet zoveel uit op dat gebied.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gesloten