RANT, KLAAG ende WEE!!!
Donderdag wordt hier in België gestaakt omdat de regering een nieuwe pensioenregeling wil doordrukken. Op zich niet onbegrijpelijk...jup, we moeten met z'n allen langer gaan werken. Maar ik word hier wel misselijk van het beeld dat de
stakingverslaafden vakbonden proberen te verkopen.
Eerst en vooral klagen ze dat de regering te SNEL werkt. Ja, u hoort het goed. Na het wereldrecord regeringsvormen zowat verdubbeld te hebben vinden die grapjassen doodleuk dat de bedingde onderhandelingen haastwerk zijn.
Onder welke steen ze zich al die tijd verstopt hebben weet zelfs Joost niet, want het was al vele maanden lang klaar en duidelijk dat er beslissingen genomen moesten worden die voor niemand prettig waren.
Ten tweede vinden de vakbonden dat ze als sociale partner niet goed geraadpleegd werden, en dat er niet genoeg naar hen geluisterd werd. Hmm...daar zit iets in, want totnogtoe moesten de regeringspartners voornamelijk luisteren naar elkaar. Je weet wel: naar die mensen die zich daadwerkelijk verkiesbaar opstellen en met recht en rede kunnen zeggen welk deel van de bevolking ze vertegenwoordigen.
Trouwens: vergeleken met de buurlanden (ja, ook Nederland) is wat op tafel ligt bijzonder gunstig voor de bevolking.
...maar er wordt ALSNOG gestaakt. Waarom ZOU de regering luisteren of overleggen? Dit is geen compromissen sluiten of fatsoenlijk discussiëren maar regelrechte gijzelneming. De vakbonden doen alsof ze de dupe zijn van de grote bedrijven, maar in feite raakt het iedereen.
Maar het ergst is nog dat ze beweren "oplossingen" te hebben. Klopt...oplossingen die aan de stembus niet aansloegen, en qua haalbaarheid gemakkelijk betwistbaar zijn. Bovendien verzwijgen ze gelijk dat ze een deel van het probleem zijn. Bij de redding van Dexia was er een groep aandeelhouders die zonder boe of ba ineens een borg van de staat kreeg. Dat is als gokken op de roulette, maar dat als je verliest iemand anders je je eigen geld teruggeeft.
Vakbonden worden er niet graag aan herinnerd, maar zij zaten bij die groep aandeelhouders.
Ik kan blijven doorgaan...maar ik heb andere dingen te doen. Zoals uitzoeken hoe ik verdomme donderdag op mijn werk geraak als alle treinen en bussen staken!