Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoekenden!

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Sabrina

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door Sabrina »

@fix: Nee, die niet eens! :mrgreen: Die geeft vooral les aan het vmbo, dus behalve dat ik 'r in de vergaderingen zie, werk ik weinig met haar samen eigenlijk. Maar volgens mij is zij precies zo'n type!

@cinderella: Maw is een relatief nieuw vak; ik heb er nog eindexamen in gedaan in het eerste jaar dat je het kon doen, dus dat was in 2008/2009. Daarom zal 't nog niet heel wijdverspreid zijn op scholen, maar ik hoor steeds meer scholen die 't vak aan gaan bieden. En tuurlijk, er zit wel een verschil in een vak wat je van brugklas tot examenjaar hebt en een vak wat je maar één jaar hoeft te doen, maar ik denk dat 't allemaal ook weer niet zó zwart hoeft te zijn. :) Ik geloof je direct hoor, maar verhalen over hele klassen die zo'n vak niet halen, dat heb ik persoonlijk dan weer nog nooit gehoord (heeft misschien te maken met 't soort school?). Er zullen er genoeg zijn die 't niet halen, net als er elke keer weer genoeg guppen zijn die hun handelingsdelen voor mijn vak niet inleveren, maar die houd je toch... Da's part of the ball game, houd ik mezelf altijd maar voor. ;)
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
cinderella

Bericht door cinderella »

Ik denk dat het meer te maken heeft met dat ik veel scholen al van binnen heb gezien, jarenlang leerlingen van veel verschillende scholen in de buurt heb begeleid met huiswerk, en een best uitgebreid netwerk heb binnen het onderwijs. Ook praat ik met veel collega's over andere scholen waar ze nog meer werken, of hebben gewerkt.

Ik heb nog even gezocht op maatschappijwetenschappen. Op havo niveau is dat vak te vergelijken met het aantal leerlingen dat kunst op examenniveau volgt, op het vwo weer een stuk kleiner. Maar dat kan komen doordat filosofie daar dacht ik wat groter is. Ik kan er geen vacatures voor vinden trouwens, maar dat vak lijkt me dan wel heel leuk om te geven. Geen idee hoe het examenprogramma is ingedeeld, maar daar zou je echt iets leuks van kunnen maken als er een deel van de te tentamineren stof vrij in te vullen is.
toen doet er nu niet meer toe
juffie
Site Admin

Bericht door juffie »

Ik heb momenteel de meest awesome baan ever. Ik vind het echt te gek, maar ik besef me dat ik een lucky bastard ben en in een uitzonderingspositie verkeer qua werkgever en invulling van mijn werk.

Maar, ik zeg heel eerlijk, als ik nu weer zou moeten kiezen zou ik me nog maar eens 4x bedenken voor ik weer voor het onderwijs koos. De werkdruk is gigantisch, de waardering -zowel maatschappelijk als financieel- is zwaar onder de maat en de steeds weer veranderende regels en wetjes zijn gekmakend.

Ik zou niet weten wat ik moest gaan doen als ik niet meer in het onderwijs zou zitten, ik heb niet nog een andere grote interesse of iets dergerlijks, maar ik weet niet of ik weer zou doen wat ik nu doe. En dat zeg ik na 6 jaar fulltime werken.
MILF :grin_ani:
Sayaatje

Bericht door Sayaatje »

tessie vanuit het ZZP topic schreef:Bij mij doet werk.nl het in één bepaalde browser steeds niet (vergeet elke keer welke). En soms werkt het alleen op mn mobiel. Dus mss even verschillende manieren proberen?
Hier noemen we die site werktniet.nl trouwens :')
Goede benaming. :) Hier ben ik zowaar naar het kantoor zelf gegaan, maar blijkbaar is er in 6 jaar een hele hoop veranderd en gaat nu alles via werk.nl tenzij *uitzondering uitzondering*
En zelfs op de computers daar werkt het vreselijk. Ik had nog net niet de behoefte een van die gasten vast te grijpen en het webbeheer eisen te spreken, want zelfs een normale weergave van een vacature was te moeilijk voor de website.. :shock:
Ik sta er overigens niet ingeschreven, heeft geen drol zin, want ik krijg toch niets(vriend verdiend boven het minimum en ik ben onder 27). En naar wat ik hoor heb je er alleen maar last van... Of is het echt nodig?
Sabrina

Bericht door Sabrina »

cinderella schreef:Ik denk dat het meer te maken heeft met dat ik veel scholen al van binnen heb gezien, jarenlang leerlingen van veel verschillende scholen in de buurt heb begeleid met huiswerk, en een best uitgebreid netwerk heb binnen het onderwijs. Ook praat ik met veel collega's over andere scholen waar ze nog meer werken, of hebben gewerkt.
Dit gaat redelijk off-topic, maar ik kan 't toch even niet laten. Zoals je 't hier stelt, komt 't op mij (overdreven gesteld) over als "jij komt net kijken, dus je weet niet waar je over praat". Nu maakt het zeker verschil op hoeveel scholen je gewerkt hebt, want daardoor zul je ongetwijfeld een volledig beeld krijgen, maar ik hoor (gelukkig) ook genoeg van collega's, en ik heb ook al een aantal jaren bijlesleerlingen. Zeker omdat ik zelf al een aantal jaren het plan heb dat ik ooit nog mijn lesbevoegdheid voor maatschappijleer wil behalen, kijk ik er met bovengemiddelde interesse naar, juist omdat ik ook de concerns had dat ik geen vak wil geven waar geen enkele leerling wat voor wil doen, omdat 't toch maar een jaartje is en daarna afgerond wordt. Wat ik eerder al aangaf; ik denk dat ons verschil in ervaring vooral veroorzaakt wordt door het soort school waar we werken. Ik weet natuurlijk niet precies op wat voor school jij les geeft, maar de scholen waar ik mijn ervaringen op baseer, zijn vaak toch de 'betere' scholen (met enorme uitroeptekens voor wat betreft de aanhalingstekens, want ik vind 't een vreselijke term maar kan even geen passendere bedenken). Scholen met hogere slagingspercentages en minder uitval zullen, durf ik wel te gokken, ook minder problematiek ervaren rondom verplichte vakken. Hele klassen die zo'n vak niet halen, dat zul je op zo'n school toch minder snel tegenkomen.

Anyway, voordat ik door blijf gaan: let's agree to disagree. Ik hoop dat skaoot 't hartstikke leuk gaat vinden, en ze wordt vast een awesome docent maatschappijleer die al die kids meesleept, zelfs degenen die geen zin hebben in haar vak! :static:

@juffie: Myeah, je weet wel hoe ik over 't werkdruk-puntje denk, gok ik. Dat herken ik inderdaad wel. Ik zie mezelf voorlopig nog niet fulltime voor de klas staan, want dat lijkt me echt loeizwaar! Maar well, ik hoop het vol te houden op passie voor 't vak. Niet dat jij dat niet hebt hoor, maar ik hoop dat dat mij helpt om m'n hoofd boven water te houden, so to say. :)
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
shareen_G

Bericht door shareen_G »

@saya, kwaad kan het niet denk ik om eens te informeren naar de mogelijkheden bij het UWV.
Niet geschoten is altijd mis en de wet en regelgeving veranderd regelmatig.
Waar een wil is, is een weg
skaoot

Bericht door skaoot »

Goh skaoot brengt nog een discussie teweeg met haar Plan.
Ik ben me terdege bewust van dat het niet eenvoudig gaat zijn en ik vast nog meeeeer dan genoeg momenten tegen ga komen van OMG wat bezielde me en ik wil niet meer blablabla.
Tegelijkertijd, niet geschoten is altijd mis. Ik heb er goed over nagedacht, wat wil ik, wat denk ik dat ik kan, en hoe ga ik dat aanpakken. Mijn huidige werk is wel ok. Maar hoe lang houd je werk dat "wel ok" is vol? Het is gewoon niet echt mijn ding. Ik ben vaker in het diepe gesprongen, mijn gevoel gevolgd, en dat heeft altijd goed uitgepakt.

Onder andere door praktische zaken en mogelijkheden heeft mijn Plan zijn huidige vorm gekregen. Bijvoorbeeld doordat ik niet meer in aanmerking kom voor stufi en mijn vooropleiding blijkbaar sinds een jaar of 2 niet meer direct toelaatbaar is tot de master (dus niet meer "nog even je onderwijsbevoegdheid halen" wat mn docenten altijd riepen), wordt het een wat langere route. So be it. Ja op HBO kan ik me best gaan vervelen, reeele mogelijkheid, maar (mits ik een baan vind (en ik ben een optimist)) daarnaast werken in het onderwijs zorgt vast voor voldoende uitdaging.
Anderen zouden dit wellicht anders doen. Zou ik samenwonen met iemand met een leuk inkomen zou ik het ook anders doen. Maar ik zit in mijn huidige situatie en dan zijn er maar zoveel opties. I'll manage, as always.
Het alternatief als ik mijn Plan geen kans geef, is stug doorgaan in mijn huidige functie, en dan waag ik het er liever op. Kan altijd alsnog verder gaan in de ICT als het niet lukt of ik in het onderwijs toch niet op mn plek zit. Binnen mijn oorspronkelijke vakgebied zijn zo mogelijk nog minder vacatures te vinden, dus daarin ga ik er niet op achteruit lijkt me.

Wat betreft het salarisverhaal, ik ga zelf op zoek naar een baan (bedoeling is dat er dit weekend een massa open sollicitaties de deur uit gaat), en niet vanuit de opleiding op zoek naar een stageplek oid. De huur moet betaald worden, ik ga dit weekend ook even op een rijtje zetten wat ik aan minimum inkomen nodig heb. Dus oftewel een baan in het onderwijs waar ik van rondkom, of naast studie toch blijven werken in huidige functie en stageplek vinden. Veel meer opties zijn er niet, best simpel eigenlijk.

Ik geloof in ervoor gaan als je iets graag wilt, ook al zijn er een berg obstakels en beren op de weg, sommige die je bij vertrek nog niet eens kunt zien. En mocht er een onoverkomelijk probleem zijn, komt er een nieuw Plan.

Bovenstaande mist een hoop details en nuances en overwegingen en redenen waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt, maar ik doe niet zomaar iets. En ik vind het supertof dat jullie meedenken en jullie ervaringen delen. :knuf:
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Sabrina

Bericht door Sabrina »

Twee woorden: You rock! :static:

(oh, enne, je weet me te vinden hè, mocht je een extra paar ogen willen voor je sollibrieven!)
juffie
Site Admin

Bericht door juffie »

Yo go girl! :static:
MILF :grin_ani:
skaoot

Bericht door skaoot »

@Sabrina: You haz PB incoming :mrgreen:
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Jezebel

Bericht door Jezebel »

Sabrina schreef:LIO-betaling is in de CAO vastgelegd als 50% van de eerste trap van een LB'er, dus 50% van die € 2445,- die Yara aanhaalde (op basis van een 1,0 fte-aanstelling). Inmiddels is in de CAO ook geregeld dat een LIO betaald moet krijgen als een LIO eigen uren heeft (dus zelf op het rooster staat, en niet lessen overneemt van stagebegeleider)
Echt waar? Bij de voorlichting die ik laatst kreeg en waarbij een student van de educatieve master een praatje kwam houden werd gezegd dat de helft van de LIO-plekken onbetaald zijn, omdat er te weinig plekken zijn op te veel studenten en ze dat dus zo op moeten vangen. Maar dat mag dus eigenlijk helemaal niet? Ze moeten je gewoon betalen??? (een onbetaalde LIO zou dan vier lessen geven en een betaalde zes tot acht, wat daar verder precies het verschil mee is weet ik niet, daar heb ik me nog niet in verdiept verder...)
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Sabrina

Bericht door Sabrina »

Mits je dus je eigen uren hebt, dus zelf op het rooster staat, ja. Als je lessen van een stagebegeleider overneemt, mogen ze je compleet uitmelken voor € 0,- per maand, idioot maar waar...
Jezebel

Bericht door Jezebel »

:( Dan zal dat wel de regeling zijn die ze gebruiken bij LIO's die vier uur lesgeven...
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Sabrina

Bericht door Sabrina »

Yep.
Sabrina

Bericht door Sabrina »

@Jezebel: Sorry trouwens als mijn antwoord gisteren kortaf over kwam, was mobiel aan het reageren, dus vandaar. Scholen hebben op dit moment vaak gewoon geld tekort, en betaling van stagiairs is dan een populair punt om in te snijden, want er is gewoon chronisch meer vraag dan aanbod en dus komen ze ook gemakkelijk aan onbetaalde stagiairs. Je hebt alleen recht op een betaalde LIO-plek als je daadwerkelijk een vacature invult op een school, maar dat zou ik je met klem afraden als je een educatieve master gaat doen, want dan heb je nog helemaal geen ervaring en is het behóórlijk heavy om direct een vacature in te vullen.

Even voor mijn waerde mede-onderwijsvolk: Mag ik van één van jullie misschien eens je CV zien? Ik ben mijn CV namelijk aan het bijwerken met het oog op mogelijk awesome onderwijsproject in Oekraïne, maar ik merk dat ik geneigd ben een vrij uitgebreide beschrijving van mijn werkzaamheden te geven, dus ik ben wel heel benieuwd hoe anderen dat precies doen!
Plaats reactie