het beweeg-topic

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Rauw Beestje

Re: het beweeg-topic

Bericht door Rauw Beestje »

JerryM schreef:@Laurel Dit niks voor jou?
Ja, dat heb ik zelfs al overwogen! Maar dat is meer een eenmalig uitje, niet iets wat ik elke week oid kan doen. Maar als we straks verhuisd zijn en alles op orde hebben ga ik iig ergens een proefles ofzo nemen. Voor eind september.

En als er WS-zwemles gegeven gaat worden, ben ik misschien ook wel van de partij, maar gezien mijn zwem/waterangst betwijfel ik het.
Daantje
Contacteer:

Bericht door Daantje »

@Laurel, kan je überhaupt een beetje zwemmen? Ik vind kunnen zwemmen (als in je hoofd boven water houden) toch wel belangrijke basisvaardigheden. Mocht je ooit eens te water raken. Erg goede zwemmer ben ik ook niet. Ik heb mijn A en ik weet hoe ik niet verzuip en kan naar de overkant van het bad zwemmen, daar blijft het wel bij. Baantjestrekken, wat toch 95% van de lessen B-diploma was op schoolzwemmen, vind ik dodelijk saai en vermoeiend. Ik heb echt moeite met snappen dat mensen dat voor hun plezier dien. Maar een WS-zwemles lijkt me dan wel weer aardig. Ik mischien dat ik nu die superstrenge zwemjuf wél weet te waarderen.

Wandklimmen heb ik een blauwe maandag gedaan, dat is erg leuk. Beetje coördinatie, beetje kracht, instant gratification als je boven bent. En een klein competief element ofwel tegen jezelf (moeilijkere route) of tegen een ander als je daar zin in hebt.

Wat gym betreft heeft mijn fijne motoriek het altijd laten afweten. Ik kan best een bal gooien of er tegen schoppen in ongeveer de goede richting, maar vraag me niet een doel of medeleerling te raken. Met softbal, wat we héééél vaak deden heb ik nooit ook maar één bal geraakt. Dan nog al die stomme atletiek- en turndingen. De regel was dat je over je eigen hoogte moest kunnen springen, ik voelde mij daarin nogal benadeeld. Ook een eenvoudige koprol kan ik niet, laat staan salto's en meer van die onzin.

Gelukkig was mijn lengte mijn redding. Ik kreeg op de middelbare school groeipijnen in mijn knieën. Groeide zodanig hard dat mijn spieren en pezen mijn kniegewrichten niet genoeg ondersteunden. Ik mocht ze dus niet zwaar belasten met dingen als springen en rennen. Daar heb ik menig gymles mee ontdoken. Bij een docente die ongesteldheid of welk lichamelijk ongemak dan ook op geen enkele manier als excuus duldde. "Van sporten ga je je beter voelen!!"

Ik vraag me nu af he, zitten we hier op WS nu met allemaal gym-kneusjes bij elkaar, of is er gewoon iets mis met de lessen lichamelijke opvoeding in dit land? Een gebrek aan empathie bij de docenten. Omdat het allemaal van die scutos types zijn die sport=leuk als een vaststaand en owrikbaar feit beschouwen. Met een vleugje vieze-ouwe-mannetjes, wij hadden ook zo'n gym docent die met zijn eigen overduidelijke herenhorloge de meisjekleedkamer inliep onder het mom van: "Wie is zijn horloge vergeten?"
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Guilty

Bericht door Guilty »

Daantje schreef:@Laurel, kan je überhaupt een beetje zwemmen? Ik vind kunnen zwemmen (als in je hoofd boven water houden) toch wel belangrijke basisvaardigheden. Mocht je ooit eens te water raken. Erg goede zwemmer ben ik ook niet.
Ik heb geen diploma's en kan in een rechte lijn met schoolslag wel van A naar B komen, zeker nu ik vaak in sauna's en Paradise nog weleens een baantje trek. Op de rug zwemmen kan ik denk ik ook nog wel een beetje, maar crawlen, bochtjes maken en watertrappelen kan ik niet, en daarmee kan ik ook eigenlijk niet meedoen met spelletjes bijvoorbeeld.
phedre
Contacteer:

Bericht door phedre »

voor diegenen die er over denken om nu alsnog zwemles te nemen en het vergelijken met vroeger, dat gaat niet meer op!

Tegenwoordig zwemt men (in de meeste zwembaden) voor het zwem-abc wat veel meer gericht is op overlevingszwemmen en watervrij zijn dan op techniek. HEt diploma bevat ook veel meer onderdelen waardoor er veel gevarieerder les wordt gegeven, maar waardoor men ook niet meer afgekeurd gaat worden op een technisch niet perfecte slag. Ook leer je de basis van de borst- en rugcrawl.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
juffie
Site Admin

Bericht door juffie »

@Daantje, ik denk dat hun vaak gegeven wordt door sportfetisjisten. Types die sporten heerlijk vinden en zich niet kunnen voorstellen dat anderen dat niet zo ervaren. Logisch ook wel natuurlijk, als je sport niet leuk vindt, dan ga je ook niet naar de ALO of het CIOS.
MILF :grin_ani:
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Maar ook een sport enthousiasteling kan goed les geven en motiveren en de les aanpassen aan de interesse en het niveau van de leerling. Ik ben begonnen met o.a. Yoga For Dummies op DVD en hoewel Sarah Ivanhoe echt wel in het top segment van yoga zit, geeft ze heel fijn en ongedwongen les op echt-nog-nooit-gedaan-en-geen-conditie-en-krakend-lichaam beginner niveau. Ik denk ongeveer net zoals Evy, van Start To Run. Maar in het gewone onderwijs gebeurt dat kennelijk niet of weinig. Dat moet ook iets met opleiding en onderwijsvisie te maken hebben, denk ik dan als leek.
Guilty

Bericht door Guilty »

Ik denk bij ons dat je voor de gymleraar gewoon niet interessant was als je niks kon en daardoor ook niks leuk vond, en dat ie geen idee had hoe je dan iemand moet motiveren. Eerlijk gezegd kwam die houding bij onze docenten frans, wiskunde en tekenen ook wel veel voor.
juffie
Site Admin

Bericht door juffie »

Wat mijn grote afkeer van gym/sport heeft getriggerd is het feit dat ik altijd 'de dikke' was. Nu moesten wij ook nog eens in zo'n gympakje (zwempak met lange mouwen) gymmen, dus dat doet ook niet veel voor je figuur. (Overigens heb ik het nu over de basisschool). Ik ben, toen ik meer en meer boezem begon te ontwikkelen, wel een t-shirt gaan dragen over het gympak heen.
Op de basisschool zat ik in de klas met 2 neefjes. Zij waren wel de sportieve jongens die goed konden voetballen en die wel lang konden volhouden. Hun favoriete bezigheid, naast voetballen, was hun nichtje pesten. Zo grappig hoe die kan happen. En weer janken he, als je maar lang genoeg bezig blijft met iemand voor gek zetten met haar te dikke benen en grote tietuhhh in groep 7.

Haat-liefdeverhouding met die jongens, altijd gehad. Het werd wel beter toen mijn oudste neef van school ging, zijn jongere broertje was meer een meeloper. (Wij zaten met 3 jaargroepen in een klas.)

Toch vond ik gym op de basisschool nog wel leuk. Apenkooien, ringzwaaien, etc, dat vond ik altijd wel leuk om te doen. Touwklimmen heb ik nooit gekund, in volleybal was ik aardig goed.

Op de middelbare had ik ook een bloedhekel aan de gym. Maar ook vooral vanwege het gedoe. Uitkleden, aankleden, rood hoofd, je haar dat in de war ging. :zak: zweterig de rest van de dag in de klas zitten, want douchen deden we niet. Kon wel, maar die douches, daar was altijd wat mee (want ze werden weinig gebruikt) en in onze klas heerste de cultuur dat je dat eigenlijk niet deed.
En dan onder de douche kon je nog weer extra vergelijken, en dan was ik wéér de dikke...

In de eerste ben ik veel onder de gym uitgekomen vanwege een knieblessure, in de tweede had ik vast weer wat anders en in de jaren erop ben ik nauwelijks in de gymzaal geweest. In het eindexamenjaar hadden we een leuk mens, die snapte het wat meer en die liet ons meer onze gang gaan. De jongens en meiden werden toen ook meer gescheiden en we mochten meer doen wat we leuk vonden. Ik vond bijvoorbeeld de saltostoeltjes leuk, trampolinespringen en fietsen op de eenwieler enzo. De jongens waren vooral druk met voetbal.

Hmm, ik weet niet meer welk punt ik wilde maken of wat ik met mijn post wilde, maar ik post het nu toch maar. Komt later wel weer...
MILF :grin_ani:
Guilty

Bericht door Guilty »

juffie schreef:Wat mijn grote afkeer van gym/sport heeft getriggerd is het feit dat ik altijd 'de dikke' was.
en dat heb je ws op een sportschool nu ook. Ik merk ook dat er veel verschil in sportscholen zit. De eerste waar we bij zaten daar sporten heel veel modepopjes en flitsende jongens, en dan heb je dat ook wel een beetje (dat is ook die sportschool waar ze pluu kwamen vertellen dat ze naar zweet rook - uhuh, op een sportschool, right). Waar we nu zitten sporten vooral heel veel fanatieke bodybuilders en ironsich genoeg is iedereen daar zo met zichzelf bezig, dat ik het idee heb dat dat veel minder speelt. Pluu heeft daar ook al een paar keer sjans gehad :-)
phedre
Contacteer:

Bericht door phedre »

in de tijd dat ik in zwembaden werkte heb ik wel studenten van de cios of alo bgeleid die kwamen stagelopen. Over het algemeen mensen met een enorm verwaande 'wij weten t allemaal toch veel beter' houding, en ook bijna allemaal een popie jopie houding, want ja.. zij waren nu eenmaal goed in alles!! dus iedereen vind ons leuk!. Na drie weken stage konden zij alles waar wij toch wel wat langer voor geleerd hadden en paar jaar werkervaring in hadden en dat konden ze dan ook allemaal nog eens heel veel beter, want zij kwamen tenslotte wel van de Cios!! en de leerlingen die niet meteen de schoolslag perfect zwommen, of een schaarslag hadden waren allemaal meteen bewegingsdebiel.

Maar.. de sportleraar op de Klos was toch een positieve uitzondering hoor :P :P lekker ding en leuke vent :)
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Guilty

Bericht door Guilty »

Herkenbaar. In een vorig leven heb ik weleens recreatiewerk gedaan op een camping, meestal samen met mensen van het mtro/mdgo, maar ook een keer met eentje van het CIOS. Dat was ook een first class eikel.
xAmberx

Bericht door xAmberx »

Ik vond gym niet zo'n punt, op de basisschool was het meestal wel leuk. Ik was wel dik met weinig zelfvertrouwen, maar had geen vervelende klas.

Op de middelbare hetzelfde eigenlijk, geen vervelende klas. Maar ook nog steeds dik, motorisch niet zo handig daardoor en onzeker. Ik vond het gymen niet leuk, maar ik had een leraar die zich niet zo bemoeide met de leerlingen die niet meededen, de invaller was dom, en ik bijdehand. Dat ging dus best goed, tenzij het een keer om punten ging. Maar zelfs dan vond hij het al snel goed, als we maar probeerden. Ik had een vriendinnetje die dun was, en ook een hekel had aan sporten, dan keuvelden we al wandelend lekker een eind weg terwijl we eigenlijk om de plas heen moesten rennen en kwamen 15 minuten na de maximaal gegeven tijd terug op het sportveld. De docent moest geloof ik altijd een beetje lachen om de koppigheid.

Om mijn gymcijfer voor de schoolexamens te halen heb ik de allerlaatste les heel fanatiek staan bokje springen, dat vond ik wel leuk, en toen had ik een zeven. Top.

Maarja, ik ben ook niet méér van sporten gaan houden door gym. Ik reed paard, tot acht jaar terug en nu ben ik daar te zwaar voor. Dat is ongeveer motivator nummer 1 om af te vallen, ik men nu wel, maar wil er zo graag weer op.
Gilraen^

Bericht door Gilraen^ »

Ik heb als kind erge ziekte doorgemaakt en daardoor ben ik ontzettend stijf. Eigenlijk is mijn spiertonus heel mijn leven te hoog al en dus heb ik altijd verkorte spieren gehad. Daar veel te laat achter gekomen door lagere school gymleraar die er met de pet naar zwierde en middelbare fanatieke strenge vrouw die ons verweet luie jeugd te zijn (en die vaak tijdens stretchen ons wel eens wat verder hielp door flink te duwen *AUW*).
Ik zou eigenlijk al blij zijn als ik gewoon een 'normale' beweeglijkheid zou bereiken. Maar ik durf niet naar lenigheidsturndingen te gaan.
Feline
Contacteer:

Bericht door Feline »

Bij mij was het vooral het telkens als laatste gekozen worden en het "dikke" gedoe wat schoolgym bedierf. Van de basisschool kan ik me dat vooral herinneren. Net als dat ik een keer met voetbal meedeed met de jongens, en omdat ik niet kon koppen, kreeg ik de bal recht in mijn gezicht. Om vervolgens uiteraard stoïcijns door te gaan met iets wat op voetballen moet lijken (meer in de weg lopen eigenlijk).
Op de middelbare ging het ook nog wel zo, maar toch anders. Mijn docenten vielen wel mee, hoewel er ook wel een vies mannetje tussen zat, geloof ik. Ik was juist vrij goed in turnen en mocht vaak het voorbeeld zijn bij ringzwaaien enzo (terwijl ik dat op turnen niet eens kreeg, haha). Balsporten vond ik ook wel leuk, behalve tennis, want ik sloeg de bal telkens het veld uit. Atletiek, en dan vooral de ren-dingen: dikke haat! Die normen waren zo vreselijk krap. Oh, en touwklimmen & -zwaaien was ook stom.
Wij hadden overigens ook jongens en meisjes apart. Maar in latere jaren ook wel eens gemixt, gelukkig! Als we met de jongens samen deden, was het veel leuker, want dan gebeurde er tenminste ook wat. Echt spelen enzo, i.p.v. halfjes.
Overigens was ik vet jaloers toen de jongens bokslessen kregen. Wij kregen stomme steps & aerobics dingen :pukey: :frusty: . Ik kon mijn geluk dan ook niet op toen we in de zesde bij sportoriëntatie ook voor boksen konden kiezen. Waarbij ik overigens vaak tegen de trainer moest; ik sloeg te hard :lol:.

Achteraf vind ik het soms wel jammer dat er niet zoiets is als schoolgym buiten school. Waar je elke les een andere sport doet. Dan basketbal, vervolgens turnen, keer erna volleybal, dan eens boksen, dansen, softbal, etc etc.

Overigens heb ik me vandaag ook ingeschreven bij de sportschool. Finally!
Meteen afspraak gemaakt voor de intake etc komende maandag. Komende 6 maanden maar flink aan de slag daarzo! Kijken dat die conditie omhoog gaat. Afvallen is mooi meegenomen. :yes:
Cera

Bericht door Cera »

Succes, Feline! En hopelijk ga je straks met veel plezier naar de sportschool!

Wat een trauma´s hebben WS-ers aan schoolgym overgehouden. En ik als kind maar denken dat ik de enige was die niet goed in sport was en gym niet leuk vond. Ik was echt bang voor het onderdeel turnen. Ik werd letterlijk misselijk van angst als ik moest turnen, moest soms zelfs overgeven en heb wel eens huilend aan mijn moeder gevraagd of ik alsjeblieft niet meer hoefde te gaan. We moesten zowel op school soms turnen als op de turnclub, waar ik van mijn ouders op moest. Ik heb als gevolg van die angst ook heel vaak ongelukjes gehad. Zo ben ik over de bok gevlogen, met mijn kruis op de evenwichtsbalk terecht gekomen en heb ik ooit twee blauwe ogen overgehouden aan een koprol. Als je je knieën in je ogen kunt krijgen lijk je heel lenig maar dat was in mijn geval echt niet aan de orde. Na het turnen moest ik van mijn ouders op balletles, ik heb een aangeboren heupafwijking en volgens de dokter zou dit goed voor me zijn. Wat een ramp was dat. Allemaal slanke lenige meisjes en ik... onzeker, stijf en met een gestoorde motoriek. Ik vond het niet eng, zoals het turnen, maar dat was dan ook gelijk het enige voordeel.

Gisteren is mijn Powerhoop bezorgd en vandaag heb ik voor het eerst de hoepel twintig draaibewegingen achter elkaar hoog kunnen houden. Maar wat is dat zwaar! De hoepel weegt slechts 1,7 kilo maar mijn lijf vind het pittig. Mijn buikspieren moeten flink aan de slag. Ik ga het rustig opbouwen en hoop met de hoepel mijn zandloperfiguur nog meer te accentueren. Ik ben 'gezegend' met relatief brede heupen en een dikke kont waardoor in verhouding mijn taille slank lijkt.
Plaats reactie