Het Groot Vrouwelijke Ongemakken Topic
- kitten
Re: Het Groot Vrouwelijke Ongemakken Topic
Het is soms zelfs voor ons vrouwen zelf een mysterie!
- seleena
Volgens mij heb ik vandaag ontdekt dat mijn PMS ergerderder wordt als je meer stress in je leven hebt. Voorgaande maanden had ik er ook last van maar niet zo heftig als deze maand.
En ik kan alleen maar bedenken dat het door de muizenissen zijn die op het moment spelen.
Of zeg ik nu iets niets nieuws?
En ik kan alleen maar bedenken dat het door de muizenissen zijn die op het moment spelen.
Of zeg ik nu iets niets nieuws?
Don't hide who you are to please others or fit in. Don't let your unique you be blown out.
If you light is ignored by some, remember there are always others who see it or want to see it.
Take me or leave me <3
If you light is ignored by some, remember there are always others who see it or want to see it.
Take me or leave me <3
- kitten
Klinkt iig heel logisch eigenlijk...
- Sabrina
Yup, stress heeft een belachelijk grote invloed op je hormonen, en dus ook op hoe heftig bijvoorbeeld PMS-klachten zijn. Als tekenend voorbeeld haal ik altijd maar mezelf aan toen ik voor twee maanden in Dublin, Ierland zat als verplicht deel van mijn studie:
Ik wilde in de eerste plaats die stay abroad niet, want ik was nota bene half afgekeurd, gezondheid was crap en ik zag het niet zitten om bij Romanticide weg te zijn (we woonden toen al drieënhalf jaar samen). Enige alternatief was dat ik zelf een volledig Engelstalig bedrijf in Nederland moest vinden, waar ik 10 weken lang 40 uur per week moest werken (mind you, ik mocht er van het UWV dus maar 20 werken). Ik kwam met mijn prikkelovergevoeligheid op de beste plek ooit terecht: ik werkte in een hostel tegen betaling in natura - 's ochtends een boterham en een bed op een 12-bed dorm, waarbij we de badkamer deelden met een andere, 16-bed, dorm. Overal herrie, een 'baas' die mijn leven tot een hel wilde maken en mijn medestudente met wie ik samen ging, die van vriendin in complete heks veranderde. En ik miste Romanticide like hell, dus zat elke dag te huilen. Ik had toen al Implanon, en menstrueerde daardoor niet. Nooit. Mocht van de dokter ook niet, want constante edoch lage hemoglobinespiegel. Maar na 4 weken in Dublin begon ik ineens full-blown te menstrueren (behalve dat het natuurlijk alleen bloed was etc.), en dat werd alleen maar erger naar mate de stress erger werd. Ik was zó gestrest dat mijn hormonen alle kanten op gingen en de meest idiote dingen gingen doen, en dat merkte ik onder andere door de plotselinge menstruatie. Contact met de huisarts thuis (want zorg is in Ierland vreselijk duur), en die bevestigde het: Alleen extreme stress kon zulke heftige reacties teweeg brengen zei hij.
Moraal van het verhaal: stress makes you bleed.
Ik wilde in de eerste plaats die stay abroad niet, want ik was nota bene half afgekeurd, gezondheid was crap en ik zag het niet zitten om bij Romanticide weg te zijn (we woonden toen al drieënhalf jaar samen). Enige alternatief was dat ik zelf een volledig Engelstalig bedrijf in Nederland moest vinden, waar ik 10 weken lang 40 uur per week moest werken (mind you, ik mocht er van het UWV dus maar 20 werken). Ik kwam met mijn prikkelovergevoeligheid op de beste plek ooit terecht: ik werkte in een hostel tegen betaling in natura - 's ochtends een boterham en een bed op een 12-bed dorm, waarbij we de badkamer deelden met een andere, 16-bed, dorm. Overal herrie, een 'baas' die mijn leven tot een hel wilde maken en mijn medestudente met wie ik samen ging, die van vriendin in complete heks veranderde. En ik miste Romanticide like hell, dus zat elke dag te huilen. Ik had toen al Implanon, en menstrueerde daardoor niet. Nooit. Mocht van de dokter ook niet, want constante edoch lage hemoglobinespiegel. Maar na 4 weken in Dublin begon ik ineens full-blown te menstrueren (behalve dat het natuurlijk alleen bloed was etc.), en dat werd alleen maar erger naar mate de stress erger werd. Ik was zó gestrest dat mijn hormonen alle kanten op gingen en de meest idiote dingen gingen doen, en dat merkte ik onder andere door de plotselinge menstruatie. Contact met de huisarts thuis (want zorg is in Ierland vreselijk duur), en die bevestigde het: Alleen extreme stress kon zulke heftige reacties teweeg brengen zei hij.
Moraal van het verhaal: stress makes you bleed.

"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
-
- Contacteer:
Of je menstruatie valt volledig weg. Kan ook nog door stress.
Ik heb last van m'n pil
. Na anderhalf jaar zonder pil weer begonnen met een pil die ik nog niet eerder heb gehad, in overleg met de huisarts. Een paar opties zoals de nuva ring enzo vielen af ivm het trombosebeen dat m'n moeder een paar jaar geleden heeft gehad. Een spiraaltje vond m'n huisarts een te groot risico omdat ik toen nog 2 bedpartners had, die beide ook nog andere partners hadden. Met een spiraaltje zou een mogelijke SOA hoger in de baarmoeder terecht kunnen komen oid.
Maar nu na 3 pilstrips weet ik niet of ik er echt happy mee ben. M'n stemming is wat minder en ik heb last van de schommelingen rond de stopweek. En m'n huid is ook prut. Maar ja, het duurt 3-6 maanden voordat je lichaam goed gewend is, dus ik zet nog maar ff door :-/
Ik heb last van m'n pil

Maar nu na 3 pilstrips weet ik niet of ik er echt happy mee ben. M'n stemming is wat minder en ik heb last van de schommelingen rond de stopweek. En m'n huid is ook prut. Maar ja, het duurt 3-6 maanden voordat je lichaam goed gewend is, dus ik zet nog maar ff door :-/
- Sabrina
Yeah, maar 'stress doesn't make you bleed' klinkt toch een stuk minder spectaculair. 

"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
- kitten
Daar heb ik nou nog nooit van gehoord! En ik had een soa tijdens Mirena. Welke soa zou "hoger" terecht kunnen komen dan?Feline schreef:Een spiraaltje vond m'n huisarts een te groot risico omdat ik toen nog 2 bedpartners had, die beide ook nog andere partners hadden. Met een spiraaltje zou een mogelijke SOA hoger in de baarmoeder terecht kunnen komen oid.
- Ravelijne
Zoiets heb ik wel gehoord (o.a. tijdens een workshop van Hans & QT, die hun huiswerk wel hadden gedaan). Niet dat het hoger terecht zou komen, maar wel dat het risico op infecties hoger is. Hmmm, deze pagina zegt weer dat dat inmiddels achterhaald is, maar op wikipedia wordt idd genoemd dat wisselende partners een verhoogd risico geeft met als bron de bijsluiter van het spiraaltje zelf. Kan zo gauw geen eenduidige info vinden.
er zitten wel een aantal risico s aan spiraaltje. de koperspiraal maakt je menstruatie erger en pijnlijker bijv.
maandag afspraak voor sterilisatie.Heb de spiraal overwogen, huisarts vind dat geen goed plan, omdat ik al met mn hormonen sukkel en dit verder uit balans komt.
Tegenwoordig kan dit trouwens 2 weken voor de afspraak en 1 week voordat je onder het mes gaat (laprascopische variant)
Tegenwoordig kan dit trouwens 2 weken voor de afspraak en 1 week voordat je onder het mes gaat (laprascopische variant)
bah, vandaag ongesteld geworden. Dat na zo'n jaar of 10 da niet geweest te zijn (heb al die tijd prikpil gehad). Ik weet meteen weer waarom ik daar toen voor gekozen heb. Ik heb buikpijn, rugpijn, voel me belabberd en vind het nu al vreselijk en het is pas de eerste dag.
Zo te merken is het ook meteen vol raak, hoop echt dat het maar een paar dagen is
Zo te merken is het ook meteen vol raak, hoop echt dat het maar een paar dagen is

- kitten
Bummer joh... De timing had nog lulliger gekund natuurlijk. Maar evengoed balen!
- eireann
- Site Admin
Vervelend Bregje! Ik ben echt blij dat het bij mij niet zwaar is, mss wordt het minder zwaar als je het vaker bent?
**Self Rescuing Princess**
Qua timing is het idd best oke. Blij dat het niet gister was en nu is het waarschijnlijk al over voor ik weer aan het werk moet, dus dat is wel fijn.
Ben heel benieuwd hoe lang ik nu ongesteld ben, vroeger was ik het altijd meer dan een week, soms wel bijna 2 weken en dat terwijl ik al aan de pil was. Hopelijk is het tegenwoordig een stuk korter.
Ben heel benieuwd hoe lang ik nu ongesteld ben, vroeger was ik het altijd meer dan een week, soms wel bijna 2 weken en dat terwijl ik al aan de pil was. Hopelijk is het tegenwoordig een stuk korter.
- kitten
Te weken! Da's wel heel lang inderdaad. Maar best kans dat dat totaal anders is, nu je zoveel bent afgevallen!