Het hoe en waarom van sublijsten

colet

Het hoe en waarom van sublijsten

Bericht door colet »

Zeker als je pas ontdekt wat BDSM is, als je denkt "it's mine" en je gaat informatie lezen op waardevolle sites(zoals daar is: Wandering Spirits-the site) dan kom je vaak de wel bekende sublijst tegen. http://www.wanderingspirits.nl/03/0305/index.html

Nu ben ik erg benieuwd. Heb jij een sublijst? Heb je 'm in laten vullen? Vul je die alleen in als sub of heb je als Dom er ook één ingevuld (ondanks de benaming ;) ) Deed je dat al voordat je begon te spelen en paste je 'm later aan? Bekijk je 'm nog wel eens? Weet jij of je Dom/sub precies wat er opstaat? Is het reden tot een gesprek of slecht een tijdverdrijf qua invullen? Stel je bent zoekende en spreekt afentoe een Dominant, ben je dan makkelijk in het toesturen van je lijst? Hangt je invulling ook af van de Dom met wie je speelt?

Ik hoef geen antwoord op al mijn vragen, hoor Ik ben gewoon nieuwsgierig :bloos: hoe anderen ermee omgaan. Juist omdat je de term en gebruikswijze van sublijst zo vaak tegenkomt.
silence

Re: Het hoe en waarom van sublijsten

Bericht door silence »

Heb jij een sublijst? ....nee
Heb je 'm in laten vullen? ....dat doe je zelf neem ik aan
Vul je die alleen in als sub of heb je als Dom er ook één ingevuld (ondanks de benaming ) ...beide neem ik aan
Deed je dat al voordat je begon te spelen en paste je 'm later aan? ...nvt
Bekijk je 'm nog wel eens? ....nvt
Weet jij of je Dom/sub precies wat er opstaat? ....nvt
Is het reden tot een gesprek of slecht een tijdverdrijf qua invullen? ....op zich lijkt het mij wel leuk samen zoiets in te vullen, maar toch zou ik zelf kiezen voor een heel goed, lang gesprek en een beetje "aftasten"
Stel je bent zoekende en spreekt afentoe een Dominant, ben je dan makkelijk in het toesturen van je lijst? ....nvt
Hangt je invulling ook af van de Dom met wie je speelt? ...ik denk het wel
linne{R}

Bericht door linne{R} »

Jaren geleden heb ik voor mijn huidige D wel een sublijst ingevuld, puur om te kijken wat me wel en niet leuk leek en waar echt grenzen voor me lagen.
Ik heb die lijst ook nog en is erg grappig om te zien hoe onbekend ook onbemind maakt.
Na ongeveer een jaar heb ik er op Zijn verzoek nog een keer een ingevuld en die 2 hebben we naast elkaar gelegd. Een jaartje geleden hebben we dat nog eens gedaan en vrijwel alle nee's van de 1e lijst waren verdwenen er zijn er nog 2 die ook nooit zullen verdwijnen. Gewoon leuk om te vergelijken.
Het kan een handige leidraad zijn om te kijken waar in eerste instantie je belangstelling ligt en waar absolute harde Nee's zijn. Maar dat kun je natuurlijk ook bespreken samen. Ik vond het wel leuk om er over na te denken wat dingen met me zouden doen toen ik net begon, en op de lijsten kwam ik ook zaken tegen waar ik nog nooit van gehoord had of over nagedacht, wat leidde tot opzoeken en er over nadenken. Voor mij prima dus.
AndereBart

Bericht door AndereBart »

Voor mij is een sublijst vooral een communicatie middel, om verder uit te diepen waar de overeenkomsten en verschillen zitten tussen wat ik als Dom leuk vind en wat mijn (potentiële) sub leuk vind.
Daarnaast zou ik het kunnen gebruiken bij de eerste spellen als een (verkorte) handleiding hoe verschillende dingen in het spel waarschijnlijk gaan vallen.

Daarnaast heb ik sublijsten op datingsites ook gebruikt om een idee te krijgen hoe de match met iemand is op BDSM gebied. Daarbij kijk ik dan niet naar de scores van individuele activiteiten, maar meer naar trends in de scores.
colet

Bericht door colet »

Dat ken ik dus wel, dat je iets op gaat zoeken of na gaat vragen.
Ik heb vaak zo'n lijst bekeken, maar weinig noodzaak gehad er ééntje in te vullen. Tot ik nu zo'n anderhalf jaar geleden al een tijd met iemand chatte en wij gewoon over vanalles spraken, hij ineens zei...joh vul zo'n sublijst eens in.
Ik heb hem eerst gevraagd waarom, want ohjee, wij zouden toch niet samen spelen?? En was hij nu ook iemand die vanalles wilde weten zonder er wat mee te doen?
Hij hielp mij op weg door zelf eerst die lijst van WS in te vullen. Dat hielp mij over de schroom heen van wéér de enige zijn die haar hebben en houwe deelde. Daarna hebben we er over gepraat...zo van "goh, jij hebt dat en dat, wat denk je daar leuk aan te vinden? Zulke dingen.
Daarna bleef dat ding op mijn computer en vroeg er wel eens een potientiele Dom naar in de fase van: "hallo, wat een leuke advertentie. Zend mij je sublijstdan weet ik of ik met je wil spelen." Waar ik dan vanalles behalve de sublijst naar mailde :)

Dit voorjaar heb ik lijst opnieuw ingevuld, om er serieus over in geprek te geraken. Het lekkerste is inderdaad als de ander ook zegt wat hij wel of niet wat vindt, wat mij betreft.
Pas eind van de zomer toen ik al een paar keer gespeeld had, heb ik 'm stuk eerlijker ingevuld. In eerste instantie dacht ik, als ik dáarbij een "ja, ik ben nieuwsgierig" invul....Dat kan altijd nog wel, ik begin pas!
Dus na die eerste keren durfde ik wat meer.

Trouwens...hoe vaak ik niet las of te horen kreeg dat je als beginner vooral nee's hebt staan, omdat er zoveel is wat je niet kent of wat je niets lijkt. Ik eh... :bloos: wilde best veel. Dus een nee invullen her en der, leek me wel sociaal gewenst :clown: Voor je het weet krijg je te horen dat je té gretig bent.

Ik heb zo mijn bedenkingen bij het nut ervan. Maar dat kan natuurlijk aan mijn tegenspeler liggen. Weet even het geval niet meer, waarna ik piepte : nee, ik vind dit niet leuk, dit is echt een nee, heb ik die lijst voor niks ingevuld?! "oh sorry, dat wist ik even niet meer" Of zoeist volgde. Dus ik mopperde meteen dat ik wel gek leek, mijn leven geven (jaja, ik overdrijf graag) al mijn vertrouwen schenken en dan aan een Dom die niet eens wéét waar er een NEE staat! En dat terwijl er dus maar een paar op mijn lijst staan!
Dat scheelt, dat ik wel het geluk heb dat ik dat kan zeggen. Nouja, soms dan niet en dat merk ik dan snel genoeg, maar dan heb ik het lekker toch al gezegd!! :twisted:
Bitemarks

Bericht door Bitemarks »

Ik zie een sublijst als een handig hulpmiddel om grenzen af te tasten. Maar niet meer als een beginpunt.
Hoe hard een grens is en wat je met een harde grens kunt doen (in de week zetten, bangmaken e.d.) weet je pas als je elkaar leert kennen. Ik heb er zelf wel een paar ingevuld en iedereen gebruikte die lijst weer op haar eigen manier.

Zelf heb ik er niet zo heel veel (meer) mee. Het is geen must voor een goed spel, maar kan nuttig zijn in de communicatie.
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
Lucifer Morningstar

Bericht door Lucifer Morningstar »

Heb jij een sublijst?
Ja.

Heb je 'm in laten vullen?
Kan ik zelf wel.

Vul je die alleen in als sub of heb je als Dom er ook één ingevuld (ondanks de benaming ;) )
Waarom zou je zo'n lijst als Dom niet kunnen gebruiken om je voorkeuren aan te geven. Maakt enigszins vergelijken ook makkelijk

Deed je dat al voordat je begon te spelen en paste je 'm later aan?
Ik vulde hem in toen we al even bezig waren. Voor we wat deden wist ik niet eens van het bestaan af. Maar ja ik ben er dan ook al doende in het hele BDSM-gebeuren gerold. Ik pas hem wel nog steeds zo af en toe eens aan.

Bekijk je 'm nog wel eens?
Ja soms om even te kijken of het nog klopt. Dat zal misschien twee keer per jaar zijn ofzo.

Weet jij of je Dom/sub precies wat er opstaat?
Ik weet van mijn sub ongeveer wat erop staat. Als ik iets van plan ben, wil ik er vooraf nog wel eens een blik op werpen. Verder vind ik net als AndereBart de trends veel interessanter.

Is het reden tot een gesprek of slecht een tijdverdrijf qua invullen?
Meer een startpunt voor een gesprek en ruwe richtlijn qua voorkeuren. Ik ga niet ieder puntje navragen, maar vraag wel naar dingen die ik interessant vind waarom ze die wel of niet leuk vind. En bij dingen die opvallen vraag ik waarom het juist dat cijfer heeft gekregen.

Stel je bent zoekende en spreekt afentoe een Dominant, ben je dan makkelijk in het toesturen van je lijst?
Ik spreek niet af en toe een Dominant... Maar de mijne staat openbaar op bdsm-zaken. Waarom zou ik er een geheim van maken?

Hangt je invulling ook af van de Dom met wie je speelt?
Ik maak er voor mezelf maar even sub van in die vraag. Nee de invulling hangt voor mij niet af van de spelpartner. Al verschilt wat wel en niet werkt in een spel wel per spelpartner geloof ik. Ik ga er alleen de scores niet voor aanpassen.
samm

Bericht door samm »

Ik vind een sublijst wel handig, zowel voor de sub als de Dom. Het is een handige leidraad om over die dingen te communiceren. Best ook om ze samen eens te overlopen, dan kan je nog verduidelijking geven, want sommige dingen interpreteer je gewoon anders. En het is toch gewoon leuk om daar onderling over te kunnen praten, zonder gêne, want het is niet omdat iets daarop voorkomt, dat het ook moet.
Wever

Bericht door Wever »

Heb jij een sublijst? Ja.
Heb je 'm in laten vullen? Euh...deze vraag lees ik ongetwijfeld verkeerd. :confused: Ik bedoel maar...een sublijst is een persoonlijke peiling naar je interesses. Deze door een ander laten invullen lijkt me net zo "handig" als hulp bij een IQ-test.
Vul je die alleen in als sub of heb je als Dom er ook één ingevuld (ondanks de benaming ) Boefje heeft er geen (als Domme, dan). Ikzelf ook niet: ik heb er nooit zin in gehad. Voor mij is het ook niet nodig omdat er als D niets "dubbel" zit. Er is geen wil-ik-dit-wel-of-wil-ik-dit-niet-? tegenstrijdigheid. Of ook wel: als sub merk ik dat 't me helpt om barrières te overwinnen...als D zou het maar een verlanglijstje zijn.
(nota: hierna volgende vragen heb ik steeds "als sub" beantwoordt)
Deed je dat al voordat je begon te spelen en paste je 'm later aan? De eerste heb ik ingevuld na mijn tweede of derde spel.
Bekijk je 'm nog wel eens? Soms. Ik heb voor mezelf de regel dat ik het wat doorneem als ik met een nieuwe D ga spelen. Sinds ik met Boefje speel ben ik van plan het elke zes maanden opnieuw in te vullen (heb een excel-sheetje aangemaakt. Voordat ik 't opnieuw invulde gewoon even de voorgaande invulling verbergen om invloeden te vermijden).
Weet jij of je Dom/sub precies wat er opstaat? Ja. Na het invullen stuur ik het haar door, zij neemt er wat aantekeningen bij, en de eerstvolgende keer mutsen we er wat over. Ik vind het zelf vooral interessant te zien op welke gebieden ik groei of net minder kan hebben (ja...dat gebeurt ook).
Is het reden tot een gesprek of slechts een tijdverdrijf qua invullen? zie voorgaande vraag.
Stel je bent zoekende en spreekt afentoe een Dominant, ben je dan makkelijk in het toesturen van je lijst? Veel minder dan vroeger. Nu durf ik er wel op vertrouwen dat ik tijdens een spel mondig genoeg ben om dingen aan te geven die ik wil of net niet wil. En het idee dat er nog wat totaal outdatete versies op de pc van een vroegere speelpartner kunnen staan staat me ook niet erg aan.
Hangt je invulling ook af van de Dom met wie je speelt? Absoluut! De mate waarin je de Dominant vertrouwt is een belangrijke maatstaf bij het invullen van die lijst. Bovendien is "vertrouwen" ook niet rechtlijnig...zo zou ik op het gebied van ingewikkelde bondages sneller op guilty vertrouwen dan op Boefje*. En als het op naalden prikken aankomt eerder op Ericadventure.

(*uiteraard vertrouw ik Boefje wel genoeg dat ze de consequenties goed probeert in te schatten voordat ze iets doet. Ik doel hier louter op de hypothetische situatie van een of ander technisch detail waarbij guilty A zegt en Boefje B).
phedre

Bericht door phedre »

bij 'laten invullen' denk ik dat colet meer bedoelt: Heb jij (Dom) je sub een lijst laten invullen?
oeps2

Bericht door oeps2 »

wij hebben er wel eens naar gekeken maar vooral om nieuwe dingen op te doen :)

lollig dat wel :clown:
colet

Bericht door colet »

Wever schreef: [ En als het op naalden prikken aankomt eerder op Ericadventure.
Hihi, waar was je dan op de prikparty?? Weet wat je zegt, hoor ;) Anderhalve week na naaldjes heb ik nog een rare plek op borst :confused:

Verder bedoelde ik met lijst laten invullen..of je dat als Dom aan je sub gevraagd hebt. En dus ook of je als Dom zo'n lijst graag erbij hebt.
Wever

Bericht door Wever »

colet schreef:
Hihi, waar was je dan op de prikparty??
Aan het toekijken hoe de verf in mijn kamer aan het drogen was. :icon_sad: :evil:
(mijn vader heeft 't in zijn hoofd gehaald dat het appartement "in orde" moet zijn voordat het opnieuw uitgehuurd wordt aan de volgende...en zolang broer en ik nog niet verhuisd zijn zal vader wel iets verzinnen waar we "met mannen gelijk" aan moeten werken)

En wat die 'lijst laten invullen'-vraag betreft...ik geloof dat ik wel een of twee subs heb aangemoedigd om een sublijst te schrijven (al was dat niet vanuit Dom-standpunt). Maar dat was niet zozeer voor mezelf als wel voor de sub. Zo'n lijstje schrijven werkt namelijk nogal ontnuchterend voor "zweefteefsubjes"*. Het is ook nogal moeilijk om riedels als "ik heb alles voor mijn Meester over" of "ik heb niets te willen" vol te houden met zo'n objectieve methode om te kijken wat je wel en niet wil.

*ik wou dat ik deze term kon claimen, maar helaas...ik heb 'm ook maar van horen zeggen.
Boefje

Bericht door Boefje »

colet schreef:
Hihi, waar was je dan op de prikparty??
Dat had alleen gemogen met mijn toestemming overigens. Bovendien had ik er dan bij geweest en nadat Eric de eerste gezet zou hebben, zou ik de overige zetten. :P Misschien voor een andere keer...

Wat de lijst betreft:
Heb jij een sublijst? Ja.
Heb je 'm in laten vullen? Ik hoefde er niet om te vragen, wever heeft er uit zichzelf een ingevuld. Maar anders had ik het hem wel gevraagd, ja.
Vul je die alleen in als sub of heb je als Dom er ook één ingevuld (ondanks de benaming ) Als sub wel. Als Domme niet. Maar ik bekijk hem wel af en toe om inspiratie op te doen.
Deed je dat al voordat je begon te spelen en paste je 'm later aan? Ik heb de eerste van te voren ingevuld. Daar vroeg D-D om. We waren beiden beginners en hij wilde gewoon weten wat ik onder een spel verstond, welke elementen daarin kunnen/mogen zitten maar vooral ook welke ik (nog) niet aankan. Daar bovenop vroeg D-D me om een aantal scenario's te schrijven van een mogelijk spel. Kreeg hij ook gevoel hoe dat in mijn hoofd eruit zag.
Bekijk je 'm nog wel eens? Ik heb hem later nog eens ingevuld. Het is wel leuk om te zien dat er op sommige punten destijds "Nee" stond waar ik nu best nieuwsgierig naar ben.
Weet jij of je Dom/sub precies wat er opstaat? Niet uit mijn hoofd, nee. Noch als sub, noch als Domme.
Is het reden tot een gesprek of slechts een tijdverdrijf qua invullen? Reden tot gesprek. Het geeft D-D een houvast. En mij als Domme ook. Ik kan toch leren wat wever leuk vindt, wat moeilijk is en wat nog een harde grens is.
Stel je bent zoekende en spreekt af en toe een Dominant, ben je dan makkelijk in het toesturen van je lijst? nvt
Hangt je invulling ook af van de Dom met wie je speelt? nvt
MrsLolSMurfin

Bericht door MrsLolSMurfin »

Heb jij een sublijst?
heb er ooit een keer eentje ingevuld als dom zijnde
Heb je 'm in laten vullen?
nee, want ik bespreek liever de harde grenzen en voor de rest gewoon rustig aan dingen uit proberen

Vul je die alleen in als sub of heb je als Dom er ook één ingevuld (ondanks de benaming )
nvt
Deed je dat al voordat je begon te spelen en paste je 'm later aan?
nee en heb hem ook niet aangepast maar dat zal zijn omdat ik hem denk 2 of 3 jaar geleden heb ingevuld en mijn echt harde grenzen toen al bekend waren en niet zullen veranderen na al die jaren, dat ik al bezig ben.
Bekijk je 'm nog wel eens?
nee

Weet jij of je Dom/sub precies wat er opstaat?
nee er stond zelfs iets op waarvan ik niet wist wat het was, zoals bastonade dat moest ik echt ff opzoeken.

Is het reden tot een gesprek of slechts een tijdverdrijf qua invullen?
voor mij was het invullen echt tijdverdrijf, puur uit verveling heb ik er een keer eentje ingevuld

Stel je bent zoekende en spreekt af en toe een Dominant, ben je dan makkelijk in het toesturen van je lijst?
nvt in de zin dat ik geen dom zoek, maar toen ik nog op zoek was naar een sub stuurde ik ook niet mijn lijst en vroeg er ook niet om eentje, ik bespreek dat liever

Hangt je invulling ook af van de Dom met wie je speelt?
nee de invulling is naar mijn persoonlijke voorkeur en staat los van de sub

ik heb ook eigenlijk niets met die lijsten, ik begrijp wel dat het voor vele handig kan zijn, zeker als je beginnend bent.
maar ik heb er echt niets mee, vind het te clinsch en bespreek veel liever de mogelijkheden en harde grenzen dan dat ik met een lijstje werk.
evenals het eventueel verschuiven van grenzen.
Gesloten