@Jezebel Ik heb nog een handige functie 'ontdekt' qua vooruit plannen. Ik heb nu dus alle grote onregelmatige en jaarlijkse dingen die ik kan bedenken er ook in staan, en daar allemaal een goal aan gekoppeld op datum of per maand. Dan heb je dus in de rechter kolom van alles staan, te beginnen met 'total budgeted'. Halverwege beginnen de kleinere letters onder quickbudget, en het eerste getal daar is 'underfunded'. Dat is het totaal van wat er nog mist.
Dat is bij mij best een schrikbarend groot bedrag, maar er komt ook nog geld binnen voor de maand om is dus dat zou moeten lukken (en ik moet mezelf nog wat terugbetalen uit mijn bedrijfje voor voorgeschoten aankopen, alleen ik weet nog niet wanneer). Als ik dan door budgeteer naar wat er van dat geld in Oktober besteed moet worden, dan krijg ik denk ik wel een idee of ik met mijn maandbudget ook over het hele jaar uit kom. If that makes sense.
Niet op dat bedrag klikken, trouwens, dan vult hij snel alle missende posten aan en dan wordt je 'to be budgeted' ineens een akelig rood getal!

Maar dan is er gelukkig de undo button.
Ik haalde het allemaal uit
dit artikel met screenshots trouwens, maar ik snapte pas wat daar gebeurde toen ik YNAB iets meer in de vingers had.
Ik kwam ergens ook nog een leuke slogan van ze tegen: you won't spend less, but you'll spend better. Kan me er erg in vinden.