Het hoe en waarom van sublijsten
- Heerscher-vd-nacht
Re: Het hoe en waarom van sublijsten
Jazeker heb ik een lijst ooit ingevuld, en later ook nog wel eens nagelopen en bijgewerkt. Hoewel ik de lijst meer zie als een communicatiehulpmiddel dan echt een todo-or-todonot-lijst. En voor wie ik de lijst invul is zeker weten ook van belang. Zaken die een D als echte kick ervaart, hebben toch ook wel een beetje een streepje voor. Of moet ik zeggen bonuspuntje?
Penny: "Where are you going?"
Sheldon: "wherever the music takes me, kitten."
Sheldon: "wherever the music takes me, kitten."
- Daantje
- Contacteer:
Ooit lang geleden toen we samen net samen met bdsm begonnen hebben we wel eens een sublijst doorgekekebn om te zien wat er allemaal kan. Niet zo lang geleden hebben we eens samen apart een lijstje ingevuld en vergeleken waar onze interesses liggen. Als basis voor een goed gesprek was dat, niet als absolute lijst.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
fixertje schreef:hebben we wel eens een sublijst doorgekeken om te zien wat er allemaal kan. Als basis voor een goed gesprek was dat, niet als absolute lijst.
Dat is ook exact de insteek waarom ik een sub een sublijst laat invullen. Sommige dingen vallen zo gewoon eerder op en dan kun je er over praten.
- kitten
Ik moet zeggen, voor jongetje en mij heeft het echt wel goed geholpen! Dingen die we van elkaar niet wisten enzo.
Ennuh...

Het geeft soms leuke resultaten.
Spelen met sublijsten kan ook heul leuk zijn!
Ennuh...

Het geeft soms leuke resultaten.

Spelen met sublijsten kan ook heul leuk zijn!

Vorig jaar, voordat wij begonnen met spelen, kreeg ik van D-D een ingevulde sublijst met zijn interesses met het verzoek hem ook in te vullen. Was een goede basis. Uitgangspositie. Kijken of er voldoende overeenkomsten waren om ook daadwerkelijk aan het spelen te beginnen. Kijken of de klik die je toch wel voelt ook verder gaat in interesses. En een goede basis voor de eerste paar keren spelen. Uiteindelijke is het vertrouwen dat je als sub geeft aan je D wel iets dat moet groeien.
Nu zou ik werkelijk niet meer weten wat ik toen heb ingevuld. Het is ook niet meer belangrijk. Het vertrouwen is groot genoeg. En de ervaring heeft mij geleerd dat D-D inmiddels gewoon mijn lichaam en reacties leest als een prentenboek
Kortom, ik zie een sublijst als een startpositie-ding. Een kennismakingsinstrument.
Nu zou ik werkelijk niet meer weten wat ik toen heb ingevuld. Het is ook niet meer belangrijk. Het vertrouwen is groot genoeg. En de ervaring heeft mij geleerd dat D-D inmiddels gewoon mijn lichaam en reacties leest als een prentenboek

Kortom, ik zie een sublijst als een startpositie-ding. Een kennismakingsinstrument.
Jaaaaaaaaaaaaren geleden wel eens ingevuld. Nu doe ik het niet meer. De heren zouden zich doodschrikken als ze hem lazen...

- pluis
Gee, mijn totaal aantal ingevulde sublijsten staat op drie.. 1 voor JJV toen we nog maar héél kort speelden.. eentje van n jaar later. Beide overigens geheel vrijwillig gedaan (staat me bij, althans, t was geen opdracht, ofzo).
De derde heb k op verzoek (ook niet in opdracht, dus) ingevuld voor iemand waar ik n weekendje heen zou gaan en t niet zeker was of we zouden spelen. Da's nu eh.. iets meer dan n half jaar geleden. K heb ze nooit naast elkaar gelegd, moet ik eerlijk zeggen, maar er zal idd best wel verschil in zitten.
Ik vind t idee van sublijsten best nuttig, maar de aanpak is zo lomp. Ze noemen vaak heel veel hele specifieke dingetjes waar je vaak nauwelijks van weet wat t nu écht is.. En dan zijn die dingetjes óók nog allemaal aan interpretatie onderhevig..
Bij mn laatste sublijst heb ik gewoon zelf een derde kolom gemaakt en die 'commentaar' genoemd. Dan kon ik althans nog wat nuancerende opmerkingen maken.
Verder wil ik nog altijd eens (en wie me wil helpen en de programmeerskills heeft mag me pb-en) een web-based adaptieve sublijst maken.
Zou ongeveer als volgt moeten werken:
Je surft naar http://www.adaptievesublijst.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (ofzo)
Je krijgt n openingsscherm wara je een (nick)naam opgeeft en de datum van invullen. Ook kun je aangeven hóe je m invult (preferenties van D, preferenties van sub óf (jaja) een dubbele versie, als switch).
Dan krijg je wat algemene vragen zoals
Power Exchange..
0 alleen in spel.
0 vooral in spel maar stiekem een beetje onderhuids is ook leuk.
0 doorlopend, maar wel strikt privé.
0 altijd, overal en mag zichtbaar zijn voor vreemden.
Kies je optie een, dan wordt de eerste serie vragen overgeslagen.
Optie twee en drie leiden tot een serie vragen (meerkeuze en open) over de grenzen van PE in het dagelijks leven zoals
sub-versie: Zou je in het dagelijks leven een collar dragen?
0 nee, omdat (invulbox)
0 ja, maar alleen als hij niet als zodanig herkenbaar is door anderen
0 ja, maar alleen als vanille's hem niet herkennen.
0 ja, en het maakt me niet uit of hij herkenbaar is. bring on the studded leather!
0 ik vind dat een harde voorwaarde om me sub te voelen..
Voor de invullende D ziet die vraag er dan uit als:
Zou je je sub in het dagelijks leven een collar laten dragen?
0 nee, omdat (invulbox)
0 ja, en het maakt me niet uit of hij herkenbaar is. bring on the studded leather!
0 ik vind dat een harde voorwaarde voor mijn sub.
Nouja.. En zo dan dus een hele boomstructuur met vragen die stukken lijst openstellen of juist afsluiten, afhankelijk van je antwoorden.
Bij voorkeur met aan t eind een keuze-optie om de lijst daadwerkelijk als n lijst op te slaan en uit te printen, en een keuze-optie voor een database-achtige output voor makkelijke (doorklikbare) plaatsing) op een website.
Lijkt me wel n ambitieus project
Wie wil er meedoen?
De derde heb k op verzoek (ook niet in opdracht, dus) ingevuld voor iemand waar ik n weekendje heen zou gaan en t niet zeker was of we zouden spelen. Da's nu eh.. iets meer dan n half jaar geleden. K heb ze nooit naast elkaar gelegd, moet ik eerlijk zeggen, maar er zal idd best wel verschil in zitten.
Ik vind t idee van sublijsten best nuttig, maar de aanpak is zo lomp. Ze noemen vaak heel veel hele specifieke dingetjes waar je vaak nauwelijks van weet wat t nu écht is.. En dan zijn die dingetjes óók nog allemaal aan interpretatie onderhevig..
Bij mn laatste sublijst heb ik gewoon zelf een derde kolom gemaakt en die 'commentaar' genoemd. Dan kon ik althans nog wat nuancerende opmerkingen maken.
Verder wil ik nog altijd eens (en wie me wil helpen en de programmeerskills heeft mag me pb-en) een web-based adaptieve sublijst maken.
Zou ongeveer als volgt moeten werken:
Je surft naar http://www.adaptievesublijst.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (ofzo)
Je krijgt n openingsscherm wara je een (nick)naam opgeeft en de datum van invullen. Ook kun je aangeven hóe je m invult (preferenties van D, preferenties van sub óf (jaja) een dubbele versie, als switch).
Dan krijg je wat algemene vragen zoals
Power Exchange..
0 alleen in spel.
0 vooral in spel maar stiekem een beetje onderhuids is ook leuk.
0 doorlopend, maar wel strikt privé.
0 altijd, overal en mag zichtbaar zijn voor vreemden.
Kies je optie een, dan wordt de eerste serie vragen overgeslagen.
Optie twee en drie leiden tot een serie vragen (meerkeuze en open) over de grenzen van PE in het dagelijks leven zoals
sub-versie: Zou je in het dagelijks leven een collar dragen?
0 nee, omdat (invulbox)
0 ik vind dat een harde voorwaarde om me sub te voelen..
Voor de invullende D ziet die vraag er dan uit als:
Zou je je sub in het dagelijks leven een collar laten dragen?
0 nee, omdat (invulbox)
0 ik vind dat een harde voorwaarde voor mijn sub.
Nouja.. En zo dan dus een hele boomstructuur met vragen die stukken lijst openstellen of juist afsluiten, afhankelijk van je antwoorden.
Bij voorkeur met aan t eind een keuze-optie om de lijst daadwerkelijk als n lijst op te slaan en uit te printen, en een keuze-optie voor een database-achtige output voor makkelijke (doorklikbare) plaatsing) op een website.
Lijkt me wel n ambitieus project

Klinkt cool! En als ik er tijd vrij voor kan maken, wil ik daar ook best een goed over gaan nadenken 

Mijn ingevulde sublijst bevat ook het nodige aan commentaar. Juist dat bijgeschreven stukje schijnt fijn te zijn.
en lachwekkend soms ook, hoorde ik. Dat is dan weer minder! Doe je je best op zo'n lijst!! Volgende keer sla ik hem met een uitgeprinte versie om zijn oren!
Het belang van de sublijst in de spelrelatie die ik nu heb is mij geheel onduidelijk, aangezien er wel eens wat makkelijk wordt omgegaan met een: nou, liever niet-grens.
Naast de sublijst heb ik ook een wishlist en ik overweeg een 'doet-u-mij-maar-in-de-herhaling-lijst', eigenlijk een soort lekkere wensen lijstje dus.
Pluis, dat wat jij schetst als voorbeeld is een magklus. Zeg gerust MEGA-klus. En een enorme uitdaging!!
Ooit heb ik geprobeerd van alle lijsten die ik tegenkwam op sites wat samen te plakken, omdat er geen helemaal beviel en aansloot bij wat en hoe ik het wilde invullen.
Ik heb zeker interesse en zin om met je mee te denken, te typen, te zoeken, te wissen en opnieuw te beginnen. Jahaaa, echt wel!!
en lachwekkend soms ook, hoorde ik. Dat is dan weer minder! Doe je je best op zo'n lijst!! Volgende keer sla ik hem met een uitgeprinte versie om zijn oren!

Het belang van de sublijst in de spelrelatie die ik nu heb is mij geheel onduidelijk, aangezien er wel eens wat makkelijk wordt omgegaan met een: nou, liever niet-grens.
Naast de sublijst heb ik ook een wishlist en ik overweeg een 'doet-u-mij-maar-in-de-herhaling-lijst', eigenlijk een soort lekkere wensen lijstje dus.
Pluis, dat wat jij schetst als voorbeeld is een magklus. Zeg gerust MEGA-klus. En een enorme uitdaging!!
Ooit heb ik geprobeerd van alle lijsten die ik tegenkwam op sites wat samen te plakken, omdat er geen helemaal beviel en aansloot bij wat en hoe ik het wilde invullen.
Ik heb zeker interesse en zin om met je mee te denken, te typen, te zoeken, te wissen en opnieuw te beginnen. Jahaaa, echt wel!!

Dat klinkt als een interessant idee, pluis.
De opzet die je hier schetst heeft wel wat weg van een internet-enquête, en in dat geval is er vast wel software te vinden die je het moeilijke programmeerwerk uit handen neemt en waar je alleen de vragen (en hun relaties) hoeft in te voeren.
De opzet die je hier schetst heeft wel wat weg van een internet-enquête, en in dat geval is er vast wel software te vinden die je het moeilijke programmeerwerk uit handen neemt en waar je alleen de vragen (en hun relaties) hoeft in te voeren.