OK, toch maar even wat in deze topic gooien. Ik heb tenslotte ooit op SecondLife nog eens les gegeven en één van de lessen die ik daar gaf ging precies over ... vernedering. Vernedering is dan ook één van mijn grotere passies binnen bdsm.
Waar ligt volgens mij de verwarring? Wel, in de eerste plaats is het woord 'vernedering' in het dagelijks leven zonder meer iets negatiefs. Vernedering in het dagelijks leven *is* krenkend en pijnlijk. Ik kan er over meepraten. Ik ben in mijn middelbare schooltijd als pispaaltje van de klas enorm vernederd. Ik kon regelmatig wel huilen van hoe laag en beledigd en besmeurd ik me toen gevoeld heb door de behandeling door klasgenoten die dat kennelijk een heel leuk spelletje vonden. Geen twijfel mogelijk: die vernedering was vreselijk.
Dat gezegd hebbende, ... als iemand je in het dagelijks leven, ik noem maar iemand, de postbode, je een klap in je gezicht geeft, dan doet dat pijn. Evengoed kan een klap in je gezicht door een Dom heel opwindend zijn. Een echte verkrachting is iets vreselijks. Een play-rape is voor sommige subs een geweldig opwindende belevenis. Wat wil ik hiermee zeggen? Of iets pijnlijk en kwetsend is of opwindend hangt sterk af van de *context* waarin dat gebeurt. Dat is punt één.
Punt twee: de woordenboek-definitie vertaalt vernederen blijkbaar met krenken. Wel, dat is wat kort door de bocht, zoals Ravelijne ook al aangaf. Vernederen is wel krenken op een heel specifieke manier: namelijk door iemand te behandelen als iets dat beneden zijn/haar waardigheid ligt. Het is dus letterlijk: ver-neder-en (lager maken). Dat is iets dat belangrijk is om in de gaten te houden als je het begrip transponeert naar de bdsm-context. Want in principe begint een power-exchange *in principe* al met iemand op een bepaalde manier vernederen. Een persoon die eigenlijk een gelijkwaardig iemand is, wordt tijdens een spel (of zelfs binnen een relatie) een trapje lager gezet, moet knielen, wordt geboeid, machteloos gemaakt, geslagen, (sexueel) ge- of soms misbruikt enz. enz. In wezen zijn dat allemaal zaken die buiten de bdsm-context als zeer vernederende akties gezien zouden worden, maar voor een aantal mensen binnen de bdsm-context een zeer erotische lading krijgen.
Belangrijk: vernedering is iets sterk persoonlijks. Wat de één als erotisch vernederend ervaart kan een ander als totaal niet boeiend ervaren of, aan het andere uiterste, als zwaar kwetsend. Daarom is het bij vernedering erg belangrijk om iemand wat beter te leren kennen voordat je er verder in gaat. Vernedering kan ook gemakkelijk trauma's triggeren voor zover aanwezig en ook dat is iets om erg mee op te letten. Verder is het in het algemeen onverstandig om iemand op zwakke punten of onzekerheden te vernederen. Dat kan die onzekerheden sterk vergroten.
Verder: hoewel in principe heel veel 'normale zaken' binnen bdsm al een karakter van vernedering hebben, wordt er vaak nog iets meer specifieks mee bedoeld en dan komen we op het terrein van schaamte opwekken. Schaamte opwekken in het dagelijks leven, is meestal iets dat samenhangt met iemand pesten of plagen. Bij zwaar pesten is het zwaar pijnlijk (vaak vernedering), maar bij licht (goedaardig) plagen, kan de persoon die geplaagd wordt gaan blozen en zich misschien niet eens zo heel erg onaangenaam daarbij voelen, alleen dus beschaamd. In bdsm-context wordt dit vaak een niveau verder gezet en wordt dat iemand laten schamen tot een kunst verheven: 'the Art of Blush' (ondertitel bij een artikel dat ik ooit las over erotische vernedering). Heel vaak wordt iemands sexualiteit hierbij wat overdreven of te kijk gezet of benadrukt. Iets waar veel 'nette meisjes' (en ook jongetjes wellicht) zich gemakkelijk voor schamen. Maar voor veel mensen is sexualiteit überhaupt iets dat links heeft met schaamte dus het kan een sterke trigger zijn voor opwinding en voor onderdanigheid in bdsm-context.
Net zoals je in het pijnspel die-hard masochisten (m/v) hebt, bestaat zoiets in vernedering ook. Bij sommige subs volstaat het om hen te wijzen op hoe nat ze wel zijn om ze te laten blozen en extra opgewonden te raken. Voor andere subs is iets veel heftigers nodig. Voorbeelden: openbaar uitgescholden worden, met vreemde kleding rond moeten lopen of met gaten erin in het openbaar verschijnen, soms gaat het zover dat de sub zelfs kickt op 'degrading' wat dus wel zwaar vernederen is. Vernedering kan hierbij verbaal zijn (met woorden dus) of fysiek (door posities/situaties/kleding/houding enz.).
Meer lezen?
http://www.sub-dom.com/humiliation.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Erotic_humiliation" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.northerndelawareds.com/The_A ... iation.txt" onclick="window.open(this.href);return false;