Aanspreektitels en acceptatie

firesub

Aanspreektitels en acceptatie

Bericht door firesub »

Hoi!

Direct een nieuw topic starten is wel een beetje spannend hoor, maar toen ik antwoordde in het topic 'Hoe je Dom aan te spreken' borrelde er een nieuwe vraag in mij naar boven. Namelijk de volgende:

Creëren aanspreektitels een afstand tussen jou en je partner waardoor je meer accepteert van de Dominante partij?

Ik kan me namelijk best voorstellen dat het lastig is om sommige dingen van je 'partner' te accepteren zoals hij/zij ook in het dagelijkse leven is. Terwijl als hij of zij de rol van 'Meester(es)/Meneer/Mevrouw' aanneemt hij/zij een soort ander persoon wordt waar je meer van kan/durft te accepteren?

Is dit een reden voor sommige mensen om met aanspreektitels te werken of juist niet? Dat je liever hebt dat je een spel speelt met de persoon die hij/zij ook in het dagelijks leven is. Creëert dan juist het gebruik van zijn/haar voornaam een intiemere situatie? Heb je dan het idee dat je echt onderdanig bent naar degene met wie je een relatie hebt in plaats van een 'Meester(es)/Meneer/Mevrouw'?

Ik hoop dat mijn vragen niet te warrig zijn en dat ze jullie ook een beetje aan het nadenken zetten.

:bye:
Wever

Re: Aanspreektitels en acceptatie

Bericht door Wever »

Ik vind 't in elk geval al een erg mooie vraag, dus op dat vlak zit 't wel goed. :icon_biggrin:

Wat het antwoord betreft geloof ik dat dit iets persoonlijks is. Voor Boefje (=mijn vriendin en Meesteres) en mezelf werkt het trouwens verschillend.

Ikzelf heb er helemaal niets mee ervaar er in elk geval niets meer of minder door. Of ik nu "u" of "je" zeg, "Boefje", "muts" of "Meesteres" maakt me allemaal niet zoveel uit. Ik ken haar zowel als vriendin als als Meesteres, en heb er maar weinig moeite mee om daartussen te switchen*. Het is voornamelijk pijn en vastgebonden zijn (het gevoel "bezit te zijn") dat voor mij die 'afstand' creëert.

Voor Boefje ligt dat anders. Iets van een half jaar terug heeft het "Meesteres" en het formele aanspreken een intrede gedaan in onze spelletjes, en dat is er sindsdien niet meer uitgegaan. Uit gesprekken weet ik dat het haar ook echt helpt...dat het een soort van bevestiging geeft dat ik aanvaard wat ze doet.

*mijn eigen switcherigheid is onlangs wel een probleem geweest. Maar dat was niet dat ik aan haar dominantie twijfelde of haar niet als mijn Meesteres accepteerde.
Mack

Bericht door Mack »

Even van de D-kant bekeken.

Voor mij maakt het op dit moment niet uit. Maar met de subs met wie ik op dit moment speel gaat het ook om een behoorlijk fysiek spel, meer dan om een mentaal spel. Dus of zij mij nou aanspreekt met "Hoog-Geëerde Über-Dominante Meester" of " vuile klootzak" maakt voor mij niet echt uit. Ik worstel haar tegen de grond, bind haar vast & de pret kan beginnen.

Maar het voor mij ook een wat onontgonnen gebied, dus wie weet wat de toekomst brengt.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Deleted User 178

Bericht door Deleted User 178 »

gewoon topic's openen als je vragen hebt hoor! :mrgreen:

Ik dacht toen ik de vraag las 'nee, het maakt mij niet uit'.. Maar nu ik er nog eens over denk, denk ik toch van wel.

Als ik Bite aanspreek met zijn gewone naam dan is er voor mij op dat moment een meer gelijkwaardig gevoel. Dan verwacht ik niet van hem dat hij me pijn zal doen oid. Het komt echter niet zo veel voor dat ik enkel zijn voornaam gebruik, dan is er echt wel iets serieus waar ik mee zit ofzo.

Over het algemeen spreek ik Bite aan met Meneer, Pappie, een combinatie van die twee.. Of een combinatie met 'Bite' of zijn echte naam.. Dus bv: ja Meneer ''echte naam Bite''. Waarmee ik eigenlijk bevestig dat hij de Baas is en daarmee kan doen wat hij wil.

Overigens zit er ook nog een stukje verschil in acceptatie tussen wat Meneer Bite kan maken en wat Pappie Bite kan maken.

Euhm.. Volgens mij wordt het niet helemaal duidelijk zo...
Hihi

ik denk dus dat de aanspreek vorm voor mij niet de acceptatie bevordert maar dat de aanspreek vorm die ik gebruik aangeeft hoe mijn gevoelens tov Bite zijn, en daarmee dus wel wat er kan.. Snap je het nog?
firesub

Bericht door firesub »

Ja ik snap het helemaal hoor tippi! Ik vind het juist erg logisch klinken. Vooral als je ook aan ageplay/daddydom/iets in die trant doet! Omdat je D niet altijd kan ruiken in welke mood jij je bevindt is het juist erg handig als je hem op een bepaalde manier kan aanspreken zodat hij het herkent?

Ik zou zelf bijvoorbeeld ook een ander spel verwachten op het moment dat ik iemand aanspreek met Meester of Meneer dan wanneer ik hem bij zijn naam noem. Ik denk dat als de Dominante partij mij bij mijn kin pakt en me dwingt hem aan te kijken, het niet meer uitmaakt hoe ik hem moet aanspreken... Dat het op dat moment net zo moeilijk is om zijn naam te zeggen als om hem Meneer of Meester te noemen.
Terwijl ik het idee heb dat als ik bijvoorbeeld in een hoekje ben gesmeten het makkelijker zou zijn om hem Meester te noemen omdat ik op zo'n moment misschien.. meer in die mood ben? Dat ik hem op dat moment echt als grote-boze-Meester-figuur zie en niet als de persoon waar ik mee wil knuffelen naderhand?

En Mack (en andere D's), maakt het ook niets uit als je weet dat je sub er moeite mee heeft je bij je naam te noemen of je aan te spreken met Meneer/Meester? Geeft het dan niet een soort kick om het hem/haar toch te laten zeggen? Het is natuurlijk leuk om te weten dat de onderdanige partij het er moeilijk mee heeft en uit pure wanhoop je maar begint uit te schelden.. maar extra leuk om hem/haar daarna excuses te laten maken? Heb je dan liever dat hij/zij excuses maakt naar jouw 'naampersoon' of naar je 'Meester(es)/Meneer/Mevrouw' persoon?

En wat Wever zegt kan ik me ook goed in vinden, dat zodra je aangesproken wordt met een aanspreektitel als Meester(es)/Meneer/Mevrouw helpt dat misschien als Dominant(e) beter om in je rol te komen. En het kan een duidelijke lijn zijn van een spel? Op het moment dat je speelt ben je Meester(es)/Meneer/Mevrouw en daarbuiten 'naam'. Vooral als je geen 24/7 of TPE hebt is zoiets een duidelijk signaal dat het spel begint?

Hmm. Interessant. Ik krijg steeds meer vragen haha, blijf vooral posten! Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Ik lees jullie posts met plezier.
Chris

Bericht door Chris »

firesub schreef: zodra je aangesproken wordt met een aanspreektitel als Meester(es)/Meneer/Mevrouw helpt dat misschien als Dominant(e) beter om in je rol te komen.
Niet mee eens, ik heb weinig met aanspreektitels. Moet wel zeggen dat wanneer een subje uit zichzelf Meester tegen je zegt dit een fijn gevoel is, dat ze je accepteert en zich overlevert aan jou.
Wever

Bericht door Wever »

firesub schreef:En Mack (en andere D's), maakt het ook niets uit als je weet dat je sub er moeite mee heeft je bij je naam te noemen of je aan te spreken met Meneer/Meester? Geeft het dan niet een soort kick om het hem/haar toch te laten zeggen? Het is natuurlijk leuk om te weten dat de onderdanige partij het er moeilijk mee heeft en uit pure wanhoop je maar begint uit te schelden.. maar extra leuk om hem/haar daarna excuses te laten maken? Heb je dan liever dat hij/zij excuses maakt naar jouw 'naampersoon' of naar je 'Meester(es)/Meneer/Mevrouw' persoon?
Na mijn eerste spel gaf mijn speelpartner aan dat ze het heel erg moeilijk zou gevonden hebben als ik daarop had gestaan. Tot dat moment had ik er niet eens bij stilgestaan (Meester? Wie, ik? Joh, ik ben een beginner!). Maar net omdat het haar "heel erg moeilijk" zou zijn, vond ik het idee plotseling een heel stuk aangenamer. :mrgreen:
Maar serieus: ik heb niets met zo'n beleefdheidsbijnaam. Voor een gedeelte omdat ik geen eigen sub heb. Maar vooral omdat ik die scheldnaam ("snotjong") wel echt verdiend heb! :mrgreen:

Boefje "complimenteer" ik overigens ook vaak met het feit dat ze zo'n sadistisch kreng is. :P
fantashe

Bericht door fantashe »

Ik heb er niets mee. Sterker nog, ik knap per direct af als het zou moeten en verlies het respect. Als je daar je dominantie uit moet halen, dan laat maar.
firesub

Bericht door firesub »

Precies Wever, omdat je je dan bewust bent dat het een 'drempeltje' is voor de onderdanige kan het juist wel leuk zijn het van diegene te vragen. (Ik vind het ook leuk om de D in kwestie te complimenteren met andere dingen dan aanspreektitels als Meester/Meneer. Vooral laten merken dat ik het ergens niet mee eens ben, en dan niet door middel van 'Nee Meneer alstublieft niet, dat vind ik niet fijn'. Maar meer in de richting van 'Godver wat ben je ook een lul'. Of juist heel mieperig 'Neee dat is niet lief dat moet je niet doen'.)

Zelf ben ik geen fan van het constant benadrukken dat de D ook daadwerkelijk de D is. Ik ga dus niet van elk wissewasje een 'officiële mededeling' maken door er een aanspreektitel achter te plakken. Dat haalt het 'speciale' er wel vanaf voor mijn gevoel. Het is gewoon leuk als het op zo'n mentaal moment gebeurt. Dat hij zoiets van je verlangt en dat het amper over je lippen komt. Op het moment dat je nog 1 ietsiepietsie klein beetje eigenwaarde hebt en gewoon weet dat, zodra je hem netjes aanspreekt (kan met zijn/haar naam of Meester(es)/Meneer/Mevrouw zijn), je jezelf hebt overgegeven als het ware. Zo zie ik het een beetje. Denk ik. Hm lastig.

En fantashe ik begrijp heel goed wat je zegt, als iemand direct vanaf het begin van mij zou verlangen hem aan te spreken met Meester dan zou ik daar ook op afknappen. Het is voor mij een beetje zoals Chris zegt, een stukje erkenning en overgave op het moment dat het 'natuurlijk' voelt om zoiets te zeggen. En dan bedoel ik niet perse het woordje Meester maar dat kan ook gewoon met de voornaam van een persoon gebeuren. Het is leuker als het een toevoeging is aan het spel wat je speelt?
Als je inderdaad je Dominantie moet halen uit een aanspreektitel als Meester(es) dan hoeft het van mij ook niet zo nodig :roll: .
fantashe

Bericht door fantashe »

firesub schreef:En fantashe ik begrijp heel goed wat je zegt, als iemand direct vanaf het begin van mij zou verlangen hem aan te spreken met Meester dan zou ik daar ook op afknappen. Het is voor mij een beetje zoals Chris zegt, een stukje erkenning en overgave op het moment dat het 'natuurlijk' voelt om zoiets te zeggen. En dan bedoel ik niet perse het woordje Meester maar dat kan ook gewoon met de voornaam van een persoon gebeuren. Het is leuker als het een toevoeging is aan het spel wat je speelt?
Denk dat daar het probleem zit. Ik speel geen 'spel'. Als er dingen gebeuren, is dat altijd het gevolg van iets anders. Actie-reactie.

Mocht ik met iemand (bijv. Han of zo) wel puur alleen maar een 'spel' spelen, is zo'n titel al helemaal niet aan de orde.
oeps2

Bericht door oeps2 »

wij hebben ooit geprobeerd namen of idd meester of andere titels
maar ik kreeg er alleen maar de lachstuipen van .. en hij ook ...
grijnzz
dus dat is out off the question bij ons ..
wat wel belangerijk is is gewoon alsjeblieft en beetje puppie oogies :mrgreen: (maar ja dat gaat vanzelf he )

lijkt me dat t gewoon persoonlijk is of je het wil of niet
firesub

Bericht door firesub »

Oke, duidelijk fantashe!

Het moet inderdaad niet op je lachspieren gaan werken, tenzij je een grondige hekel hebt aan lachen.. dan is het vanuit sadistisch oogpunt misschien nog het proberen waard..
En die puppy eyes gaan inderdaad vaak automatisch oeps2 :hypocrite: .
Sabrina

Bericht door Sabrina »

fantashe schreef:Ik heb er niets mee. Sterker nog, ik knap per direct af als het zou moeten en verlies het respect. Als je daar je dominantie uit moet halen, dan laat maar.
Maar hierin lijk je er toch vanuit te gaan dat iemand een titel nodig zou hebben om zijn/haar Dominantie uit te halen, en ik denk dat dat een beetje kort door de bocht is. Ik spreek Romanticide braaf aan met U en Meester wanneer hij dat verlangt, maar daar haalt hij echt z'n Dominantie niet uit hoor :mrgreen:. Ik ga hem wel even lief aankijken om zelf hier te reageren, maar zoveel weet ik toch wel zeker.

Voor mij maakt het qua acceptatie niet zo veel uit. Ik vind het vanzelfsprekend en natuurlijk om hem zo aan te spreken, dus doe ik dat, maar hij mag me evenveel flikken wanneer hij gewoon <echte naam Romanticide> is, als wanneer ik hem met Meester aanspreek. Dat werkt ook gewoon twee kanten op, enerzijds is het nette aanspreken een reactie van mij op iets wat hij doet, anderzijds kan het hem ook triggeren als hij merkt dat ik in een subbiemood ben en hem daardoor netjes ga aanspreken. Maar of ik dan meer van hem accepteer... Nee, dat niet. Daarin zit voor mij geen verschil.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
fantashe

Bericht door fantashe »

Sabrina schreef:Maar hierin lijk je er toch vanuit te gaan dat iemand een titel nodig zou hebben om zijn/haar Dominantie uit te halen, en ik denk dat dat een beetje kort door de bocht is.
Eh, dat heb ik inderdaad regelmatig gezien ja. De categorie "ik trek nu mijn leren broek aan, hang mijn zweep over mijn schouder en je gaat me nu Meester noemen" Dominant.

En noem jij Romanticide lekker zoals jij wilt hoor meis. :icon_biggrin: Ieder mag lekker voor zichzelf bepalen hoe hij een Dom, een sub, een mens aanspreekt. Als dat vanuit jezelf komt, is het toch helemaal prima?
mej.s

Bericht door mej.s »

fantashe schreef:Ik heb er niets mee. Sterker nog, ik knap per direct af als het zou moeten en verlies het respect. Als je daar je dominantie uit moet halen, dan laat maar.
Voor mij precies hetzelfde.
Ik moet altijd grinneken als ik nicknames zie die beginnnen met Mr of zo. Ga toch fietsen denk ik dan :icon_biggrin:
Gesloten