[poll]SM of BDSM?

Waarover spreek je: BDSM of SM?

BDSM all the way. SM is maar één aspect van wat er mogelijk is!
11
33%
SM all the way. Die afkortingen maken 't onnodig ingewikkeld!
2
6%
Ik gebruik BDSM, maar eigenlijk maakt het me niet veel uit.
8
24%
Ik gebruik SM, maar eigenlijk maakt het me niet veel uit.
0
Geen stemmen
Ik gebruik beiden totaal willekeurig door elkaar.
12
36%

Totaal aantal stemmen: 33

Wever

[poll]SM of BDSM?

Bericht door Wever »

Een thread die ik laatst op samarium las (voor de leden: linkje): welke term gebruik je het liefst? SM of BDSM?

Ik vond 't wel interessant, omdat de topic starter aanhaalde dat Jan-met-de-pet vooral "SM" kent (uit documentaires), terwijl ik in dit wereldje toch vooral - tot zelfs exclusief - over BDSM hoor spreken.

Nu weet ik ook wel dat "BDSM" zogezegd drie afkortingen zijn (BD: Bondage en Discipline, D/s: Dominantie/submissie, SM: Sadisme en Masochisme (of ook wel "Sado Masochisme). Puur technisch is het dus idd. zo dat BDSM meer is dan SM.
Maar in de praktijk...als je Jan-met-de-pet vraagt wat dat SM inhoudt gaat 'ie er ook vanuit dat bondage en het D/s gedeelte "erbij hoort".

Voor Jan-met-de-pet is er geen verschil tussen "SM" en "BDSM" (tenminste: dat is mijn ervaring). Zoals wel vaker in dit landje zijn er geen vaste definities (Van Dale maakt bij mijn weten geen melding van "BDSM", en wikipedia lijkt Jan iig gelijk te geven: "De term [Sadomasochisme] wordt vaak afgekort als SM, S&M, S/M of BDSM.").
Maar hoe zit het met het verschil in dit wereldje zelf? Ik hoor wel eens dat er een verschil zou zijn, maar als dat wordt gedefinieerd gaat het plots altijd over het restrictieve dat SM zou zijn (Jan-met-de-pet kijkt op dit punt heel verbaasd...bondage is geen SM?) en het allesomvattende dat BDSM heet. Het lijkt me dan ook waarschijnlijker dat dit wereldje vooral afwil van de negatieve ondertoon die "SM" gekregen heeft door sensatiemedia, en daarom een nieuwe term bedacht heeft (BDSM) die die ondertoon niet heeft...maar dat is natuurlijk alleen maar mijn ervaring (ik heb dit wereldje ook niet gekend toen het nog een "SM-wereldje" was).

Hoe dan ook...gewoon even een poll (een die iets uitgebreider is dan op samarium) omdat ik benieuwd ben hoe jullie hierover denken. :)

O ja: en mijn eigen mening: ik gebruik BDSM, maar verder maakt 't me niets uit.
firesub

Re: [poll]SM of BDSM?

Bericht door firesub »

Ik gebruik het door elkaar, maar niet helemaal willekeurig. Ik heb het laatst aan een vriendin verteld, toen heb ik het vooral over BDSM gehad, omdat ik het gewoon goed wilde uitleggen. En dat ze de afkorting BDSM ook zou kennen als ze het op zou willen zoeken op internet. Verder gebruik ik binnen chats en BDSM-gerelateerde situaties meestal SM, gewoon omdat me dat beter in de mond ligt. BDSM klinkt zo raar. Lekker SM-en klinkt lekkerder dan lekker BDSM-en, vind ik.

edit:
Ik bedoel ook altijd BDSM, maar kan voor mezelf nog niet echt duidelijk stellen wat me meer aantrekt, b/d/s of m. Alles evenveel tot nu toe, dus daar zit voor mij het verschil niet echt in.
Laatst gewijzigd door firesub op 27 jan 2010, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Tári

Bericht door Tári »

Ik vind BDSM juist een heerlijk woord om uit te spreken. BDSMert :D
Ik weet dat er wel verschil zit in de afkortingen en benamingen en ook al ken ik ze nog niet allemaal, ik probeer ze wel (op een correcte manier) te gebruiken. Wel zo handig voor vriendlief die nog aardig vanilla.
oeps2

Bericht door oeps2 »

ik gebruik meestal gewoon sm
maar eigenlijk bedoel ik bsm :)
die staat dr niet bij
kitten

Bericht door kitten »

Ik zég wel eens SM, maar van de 4 letters heb ik als sub eigenlijk nog het minst met de S en de M.

Net als oeps dus: ik bedoel altijd BDSM. :)
RB

Bericht door RB »

Ik heb (ook) voor optie 3 gekozen.

Waarom ik ooit het ‘woord’(want het is al geen afkorting meer) BDSM ben gaan gebruiken, is omdat SM inderdaad slechts een onderdeeltje is. Met de afkorting SM ligt voor mij persoonlijk de nadruk op de daad, en een breder begrip als BDSM, geeft voor mij meer inhoud aan het gevoel. Maar verder slaat het natuurlijk nergens op. Het blijven eufemismen.

BDSM is voor mij algemener, een breed scala aan allerlei soorten belevingen, die ik deels deel met anderen kerkgangers, en soms ook niet. Ik merk bij mezelf wel steeds meer dat ik D en s gebruik ipv Meester of subje e.d.. Al die specifieke benamingen hebben voor mij steeds minder betekenis.

Naarmate mensen meer open gaan zijn over hun identiteit zullen specifieke benamingen afvlakken. Vroeger was een poot een flikker, nu een geëmancipeerde homo-man, met een goede baan een vette lease-bak onder zijn reet, die samen met zijn vriend derdewereld kindjes adopteert. (vaak jongetjes :-P )

Wat ik bedoel is, dat als sub-culturen vervagen en meer mainstream culturen worden specifieke benamingen en termen minder nodig zijn ter identificatie. Over 10 jaar (als ik weer op BDSMzaken mag komen), hoef ik daar helemaal niet meer te komen. Dan is het begrip “BDSM” al weer zoveel breder geworden dat zo’n site geen bestaansrecht meer heeft.
Di-Marco

Bericht door Di-Marco »

Ik gebruik eigenlijk meer BDSM dan SM, maar zoals in de OP al aangegeven, is het voor Jan met de pet op eigenlijk weinig verschil.
Als ik er met iemand over praat die er minder vanaf weet, dan leg ik wel uit dat het voor mij meer is als het geven en ontvangen van pijn.
Ik denk ook dat het voor een ieder die er niet zoveel of niets vanaf weet ook verschillend is hoe zij dit interpreteren.

Zo kan ik me herrinneren dat ik na het laatste feestje waar ik in 2009 was, BDSM Pure te Amsterdam, ik op het station wat oud klasgenoten tegen kwam.
"Wat doe jij hier?" vroegen ze. Toen ik vertelde dat ik van een BDSM-feest af kwam werd ook meteen uitgelicht dat het om SM ging.
"BDSM... wacht even, ik hoor SM, klopt dat?"
Ze keken wel met enige afkeur, maar ook met interesse, dus heb ik wel verteld dat het iets meer inhoudt als grofweg slaan, bijten, krabben en alles wat pijn impliceert.
JJV

Bericht door JJV »

RB
~\v/~
elise

Bericht door elise »

Ik gebruik 't beiden gewoon door elkaar en ik weet eigenlijk niet wanneer ik welke gebruik.
Ik gebruik BDSM 't meest maar dat is vooral omdat het een automatisme is, iets wat ik al merk omdat ik BDSM in 1 seconde op m'n beeldscherm heb staan terwijl ik voor SM altijd even moet zoeken.

Ik merk inderdaad ook wel dat vanilla's, de jan met de petten, vooral SM kennen.
Als ik bij een van m'n buren vertelde dat ik aan BDSM deed kwam steevast de vraag: "Wattuh????" waarna ik SM zei en ze 't opeens begrepen.

Maar ik bedoel toch echt altijd BDSM. Het is voor mij ook het hele spectrum wat interessant is en vind ik alle lettertjes even leuk en spannend.
Bedenk me nu ook dat ik, wanneer ik écht alleen het SM deel bedoel, het meestal voluit schrijf.
RB

Bericht door RB »

RB
fantashe

Bericht door fantashe »

Ik gebruik eigenlijk (bijna) altijd de term BDSM omdat ik veel meer met het D/s deel heb dan met het SM gedeelte. Hoewel ik geen nee zeg tegen een stevig pak op mijn lazer zo af en toe :icon_biggrin: maar dat kan ik niet zonder die D erbij. Dus... ik doe een nieuwe... ik noem het vanaf nu DSM :mrgreen:
ranting

Bericht door ranting »

Ik heb het er zelden met Jan-met-de-pet over, maar als ik dat doe, heb ik het over BDSM, moet ik één keer uitleggen wat dat is, en blijf ik vervolgens stug BDSM zeggen en zij SM.
myra

Bericht door myra »

Voor mij is het "BDSM". Naar mijn gevoel ben ik geen "sm'er" (tja, pijn komt er wel bij, maar is echt niet hetgeen waar het om draait). De BD en Ds zijn voor mij veel belangrijker !!! (maar ja, af en toe een goede tik op mijn billen, heb ik wel nodig, he :mrgreen: ).
Guilty

Bericht door Guilty »

Ik gebruik het willekeurig door elkaar. BDSM is tenslotte toch maar een term die bedacht is omdat SM zo eng klinkt. Poteeto, potaato.
kitten

Bericht door kitten »

:amen:
Gesloten