Ik vond 't wel interessant, omdat de topic starter aanhaalde dat Jan-met-de-pet vooral "SM" kent (uit documentaires), terwijl ik in dit wereldje toch vooral - tot zelfs exclusief - over BDSM hoor spreken.
Nu weet ik ook wel dat "BDSM" zogezegd drie afkortingen zijn (BD: Bondage en Discipline, D/s: Dominantie/submissie, SM: Sadisme en Masochisme (of ook wel "Sado Masochisme). Puur technisch is het dus idd. zo dat BDSM meer is dan SM.
Maar in de praktijk...als je Jan-met-de-pet vraagt wat dat SM inhoudt gaat 'ie er ook vanuit dat bondage en het D/s gedeelte "erbij hoort".
Voor Jan-met-de-pet is er geen verschil tussen "SM" en "BDSM" (tenminste: dat is mijn ervaring). Zoals wel vaker in dit landje zijn er geen vaste definities (Van Dale maakt bij mijn weten geen melding van "BDSM", en wikipedia lijkt Jan iig gelijk te geven: "De term [Sadomasochisme] wordt vaak afgekort als SM, S&M, S/M of BDSM.").
Maar hoe zit het met het verschil in dit wereldje zelf? Ik hoor wel eens dat er een verschil zou zijn, maar als dat wordt gedefinieerd gaat het plots altijd over het restrictieve dat SM zou zijn (Jan-met-de-pet kijkt op dit punt heel verbaasd...bondage is geen SM?) en het allesomvattende dat BDSM heet. Het lijkt me dan ook waarschijnlijker dat dit wereldje vooral afwil van de negatieve ondertoon die "SM" gekregen heeft door sensatiemedia, en daarom een nieuwe term bedacht heeft (BDSM) die die ondertoon niet heeft...maar dat is natuurlijk alleen maar mijn ervaring (ik heb dit wereldje ook niet gekend toen het nog een "SM-wereldje" was).
Hoe dan ook...gewoon even een poll (een die iets uitgebreider is dan op samarium) omdat ik benieuwd ben hoe jullie hierover denken.

O ja: en mijn eigen mening: ik gebruik BDSM, maar verder maakt 't me niets uit.