Algonalgie, iemand ooit van gehoord?

colet

Re: Algonalgie, iemand ooit van gehoord?

Bericht door colet »

Ik blijf liever sub, heb niks met pijn :clown: En sub kan ik lezen, schrijven en uitspreken. In één keer!
cinderella

Bericht door cinderella »

dutshy schreef:Patients (jawel, let op het woord patients) with algolagnia could lead normal lives, enjoy normal arousal sequences, and indulge in fairly normal sexual intercourse, but when exposed to sexual pain, were unable to control their reaction. One woman described it as being unable to prevent her arousal or subsequent orgasm due to pain, even if she was not aroused when it began.
Als ik dit goed begrijp zie ik hierin wel een verschil tussen algonalisten en masochisten. Ik beschouw mijzelf als masochist, maar ik zal niet altijd hetzelfde reageren op pijn. Dat hangt van mijn humeur/gemoedstoestand af en vooral wie die pijn toebrengt.
Zoals ik bovenstaand stukje lees, lijdt het toebrengen van pijn bij algonalisten altijd tot sexuele opwinding en eventueel een orgasme, ongeacht de omstandigheden.
toen doet er nu niet meer toe
vode

Bericht door vode »

zeb schreef:Wikipedia:

Masochisme is het beleven van (seksueel) genot aan onderwerping of kleinering, waarbij het de "masochist(e)" erom gaat door de partner te worden verleid/gemanipuleerd en door hem/haar gedomineerd, gekweld of vernederd te worden. Een middel hiertoe is het toebrengen van pijn. (Wanneer iemand geen behoefte heeft gedomineerd te worden, maar wel opgewonden raakt door pijn, noemt men dit algolagnie.)

Dus inderdaad, volgens wikipedia ben je algolagist.

Wikipedia? :lol:

Masochisme:
masochisme
ma - so` chis - me het -woord bepaalde psychische gesteldheid waarbij het ondergaan van lichamelijke pijn en van vernedering noodzakelijk is om tot seksuele bevrediging te komen, beschreven door de Oostenrijkse romancier L. von Sacher-Masoch
vode

Bericht door vode »

cinderella schreef:
dutshy schreef:Patients (jawel, let op het woord patients) with algolagnia could lead normal lives, enjoy normal arousal sequences, and indulge in fairly normal sexual intercourse, but when exposed to sexual pain, were unable to control their reaction. One woman described it as being unable to prevent her arousal or subsequent orgasm due to pain, even if she was not aroused when it began.
Als ik dit goed begrijp zie ik hierin wel een verschil tussen algonalisten en masochisten. Ik beschouw mijzelf als masochist, maar ik zal niet altijd hetzelfde reageren op pijn. Dat hangt van mijn humeur/gemoedstoestand af en vooral wie die pijn toebrengt.
Zoals ik bovenstaand stukje lees, lijdt het toebrengen van pijn bij algonalisten altijd tot sexuele opwinding en eventueel een orgasme, ongeacht de omstandigheden.
Dat ja, als jij jezelf een algalaoenlaist wilt noemen, dan moet het al heel extreem zijn inderdaad. Dat je jezelf niet meer onder controle hebt en al wilt spuiten zodra je een flinke mep met de cane krijgt.

Als je dat hebt: noem jezelf lekker een alganodinges, maar als je gewoon kickt op pijn zonder onderdanig te zijn, doe dan niet moeilijk en hou het bij masochist.
oda

Bericht door oda »

@vode: waarom doe je zo neerbuigend?
vode

Bericht door vode »

Excuzes-moi, allergisch aan moeilijke termen zonder nut gebruiken/over-definieren
oda

Bericht door oda »

Hoezo zonder nut? Bedoel je voor jou? Volgens mij is het voor minstens een ander persoon hier wel degelijk van nut.
vode

Bericht door vode »

Ik zei net toch, als hij inderdaad zo extreem gevoelig is voor pijn dat hij er meteen van wilt klaarkomen (wat blijkbaar de definitie is van algonalgie) dan moet hij dat lekker doen en heeft het zin, alleen betwijfel ik dat dat het geval is, correct me if I'm wrong.
funga{MrPaul}

Bericht door funga{MrPaul} »

klein beetje off topic

Het huidige Doornroosje (Belgische vereniging) is ooit gestart als "Trefcentrum Algolagnie".
zie ook http://www.smaxxx.eu/doornroosje/doornroosjeinfo.php" onclick="window.open(this.href);return false;

liefs

funga
kitten

Bericht door kitten »

algolagnie (lach nie :biggrin: ) of algonalgie?
voetsletje

Bericht door voetsletje »

ik heb de term 'algolagnie' een jaar of 25 wel vaker gehoord dan tegenwoordig. misschien is deze intussen verouderd?
phedre

Bericht door phedre »

er was op chatcity zelfs een chatroom die algolagneia heette...
Wever

Bericht door Wever »

vode schreef:Excuzes-moi, allergisch aan moeilijke termen zonder nut gebruiken/over-definieren
Hoezo, zonder nut? Ik schreef eerder al dat er in de psychologische wereld, waar het belangrijk is om met juiste termen te werken, het (waarschijnlijk) wel degelijk van belang is om de termen uit elkaar te houden. Dat neemt niet weg dat geen hond er iets op tegen heeft als de grote massa het woord massaal verkeerd gebruikt.

Misschien het best te verduidelijken met een ander voorbeeld: de woorden "gewicht" en "massa". In het dagelijks gebruik worden ze doorgaans door elkaar gebruikt, maar het zijn geen synoniemen (wikipedia-bron...maar geef me 5 minuten en ik gooi er een dozijn andere bronnen bovenop). Meer nog: elke wetenschapper kan je vertellen dat een zin als "mijn gewicht is 90 kilo" grandioos verkeerd is (dat is nl. de massa...om je gewicht te berekenen moet je het nog vermenigvuldigen met de valversnelling).
vode

Bericht door vode »

Wever schreef:
vode schreef:Excuzes-moi, allergisch aan moeilijke termen zonder nut gebruiken/over-definieren
Hoezo, zonder nut? Ik schreef eerder al dat er in de psychologische wereld, waar het belangrijk is om met juiste termen te werken, het (waarschijnlijk) wel degelijk van belang is om de termen uit elkaar te houden. Dat neemt niet weg dat geen hond er iets op tegen heeft als de grote massa het woord massaal verkeerd gebruikt.

Misschien het best te verduidelijken met een ander voorbeeld: de woorden "gewicht" en "massa". In het dagelijks gebruik worden ze doorgaans door elkaar gebruikt, maar het zijn geen synoniemen (wikipedia-bron...maar geef me 5 minuten en ik gooi er een dozijn andere bronnen bovenop). Meer nog: elke wetenschapper kan je vertellen dat een zin als "mijn gewicht is 90 kilo" grandioos verkeerd is (dat is nl. de massa...om je gewicht te berekenen moet je het nog vermenigvuldigen met de valversnelling).
Als het nut heeft, dan moet je dat woord zeker gebruiken. Maar hier in het topic werd ergens vermeld dat Algolagnie inhoud dat je zo opgewonden word van pijn dat je al meteen wilt klaarkomen. Als dat het geval is dan moet hij/zij dat woord gebruiken, maar als het niet het geval is noem jezelf dan lekker masochist. In de hele bdsm-scene is iedereen het er over eens dat dat inhoud dat je kickt op pijn zonder de onderdanige kant er aan vast geplakt.

Ik bedoel, je kan het met meer dingen vergelijken. Ik kan mezelf wel heel vrolijk een nymphomaan noemen omdat ik dat bij me vind passen, maar ik hou nog steeds gewoon van seks net zoals de gemiddelde vrouw. Ik kan wel zeggen dat ik Persistent Sexual Arousal Syndrome als ik makkelijk 10x op een dag klaarkomen, maar dat is het nog steeds niet.

Wat ik bedoel te zeggen is dat mensen heel snel en graag bepaalde moeilijke termen zoeken om zichzelf mee te omschrijven. En weetje, als het klopt dan maakt het me niet zo veel uit. Maar moeilijke woorden gebruiken just for the sake of it. Nouja, het is gewoon mijn ding niet. Als ik nu aan het miepen ben, so be it.
Wever

Bericht door Wever »

vode schreef:Wat ik bedoel te zeggen is dat mensen heel snel en graag bepaalde moeilijke termen zoeken om zichzelf mee te omschrijven.
Euhm...nee. Doorgaans is dat net niet het geval. Als dat zo was zou de BDSM-scene wel een goede kennis hebben van de verschillen tussen masochisme en algolagnie of toch weten hoe je dat kutwoord juist schrijft. In plaats daarvan wordt alles maar onder een noemer gegooid*.

Ik weet eerlijk gezegd niet of het moeilijke woorden gebruiken is "for the sake of it". Als je niets met machtsverschil hebt maar wel met pijn kan ik me best voorstellen dat je er moe van wordt om in dit wereldje tig keer uit te moeten leggen dat je WEL masochistisch bent maar NIETS met machtsverschil hebt (nee...ECHT niet. Nee, daar zit GEEN verborgen hint achter. Nee, het is niet uitdagen. Nee, ik heb niet "de juiste D nog niet tegengekomen". ). Dan is zo'n extra woord dat die impliciete (en zelfs expliciete) betekenis niet heeft wel handig. :)

*is ook niet exclusief voor onze scène...ik durf te wedden dat er ook weightwatchersgroeperingen zijn die alles onder de noemer "gewicht" scharen
Gesloten